تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/09/24 - 10:01
کد خبر: 338410

در لابه لای مسائل اقتصادی و سیاسی صورت گرفت؛

۵ سوپرایز «دولتی‌وار» برای سربازان که خبر ندارید!

۵ سوپرایز «دولتی‌وار» برای سربازان که خبر ندارید!

یکی دیگر از خبرهای حاشیه‌ای سربازان، کاهش کسرخدمت بسیج است، سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی سربازان نیروهای مسلح اعلام کرد که کسرخدمت‌های سربازی مربوط به بسیح تنها به افراد دارای مهارت تعلق خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی - اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شاید این ادعا قابل اثبات نباشد اما این روزها خانواده ها و مشمولان زیاد هم از رفتن به سربازی ناراحت نیستند! مسائل اقتصادی و بیکاری باعث شده مسئله سربازی که روزی مخالفان سرسختی داشته امروز برای کاهش این بار اقتصادی، خانواده ها را ترغیب به فرستادن فرزندان خود به پادگان ها کرده است.

اما به هر حال مسئله سربازی هنوز هم محل اعتراض و نقد است و مشخص نبودن مسئله دست مزدها و نامعلوم بودن آینده شغلی، دنبال کردن اخبار آن مهم است. اما شاید جالب باشد طی روزهای گذشته خبرهای قابل توجهی از سوی مسئولان نظام وظیفه درباره مسئله سربازان ابراز شده است.

1- کارمندان کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان سرباز امریه می‌شوند
اولین خبر مربوط معاونت علمی ریاست جمهوری است، در اطلاعیه این سازمان آمده است: در سال 1397 تسهیلاتی در موضوع سربازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شد که مهم‌ترین آنها حفظ نیروهای کلیدی شرکت‌های دانش بنیان و همچنین استفاده از نیروی انسانی ارزان در قالب نظام وظیفه تخصصی بود. با توجه به اینکه ممکن است شرکت‌های دانش بنیان در مراحلی از کار تحقیق و توسعه و یا تولید، نیاز مبرمی به برخی شاغلین کلیدی خود داشته باشند، امکانی فراهم شده است که این افراد، خدمت سربازی خود را در همان شرکت بگذرانند و در جبهه دانش به کشور خدمت کنند.
فرد متقاضی می‌تواند به دو صورت، خدمت خود را در این شرکت‌ها بگذراند.روش اول اخذ امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان است و روش دوم گرفتن پروژه جایگزین خدمت برای صنایع دفاعی و کشوری و یا برای شرکت‌های دانش بنیان است. ممکن است که فرد متقاضی در حال کار در یک شرکت دانش بنیان باشد و یا آنکه دارای دانش و تخصصی باشد که یک شرکت دانش بنیان به شکل مبرمی به آن نیاز داشته باشد.

2- راه‌اندازی سامانه‌ای برای کمک به اشتغال‌ سربازان پس از پایان خدمت
سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی سربازان نیروهای مسلح از راه‌اندازی سامانه ماهرستان برای بعد از پایان خدمت سربازان ماهر خبر داد. موسی کمالی  با اشاره به برنامه‌ریزی‌های قرارگاه مهارت آموزی سربازان گفت: سامانه سرباز ماهر که مربوط به قبل از اعزام سربازان به خدمت سربازی است، مدتی قبل رونمایی شد، اما باتوجه به اینکه یکی دیگر از سیاست‌های قرارگاه حمایت از سربازان ماهر پس از پایان خدمت است، در همین راستا نیز برای راه‌اندازی سامانه‌ای که بتواند حمایت‌های لازم را برای اشتغال سربازان پس از پایان خدمت و استفاده از این مهارت‌ها فراهم کند، اقداماتی انجام شد.  او ادامه داد: با همکاری یکی از بانک های کشور سامانه «ماهرستان» برای بعد از خدمت طراحی شده است که افراد می‌توانند بعد از پایان خدمت عضو این سامانه شوند تا اولا از تسهیلات وام ازدواج، وام خرید لوازم خانگی و کمک هزینه اشتغالزایی  استفاده کنند و در ثانی این سامانه نیازهای شغلی هر استان را جمع آوری و در سامانه ثبت و به افراد معرفی می‌کند.

3- شروط بخشش اضافه خدمت سنواتی سربازان
یکی دیگر از خبرهایی که طی روزهای گذشته کمتر دیده شد، ضوابط نهایی بخشش اضافه خدمت سنواتی کارکنان وظیفه بود.  پیش از این تغییراتی در نحوه بخشش اضافه خدمت سنواتی سربازان اعمال شده بود که اخیرا بخشنامه مربوط به آن نیز تحت عنوان طرح میثاق 6 از سوی نیروهای مسلح صادر شده است. در این بخشنامه که در آن تاکید زیادی روی سیاست های قرارگاه مهارت آموزی سربازان نیز شده، آمده است: ضمن تأکید و نظارت بر حسن اجرای مقررات جاری، از ضوابط بخشش اضافه خدمت سنواتی کارکنان وظیفه در راستای تقویت انگیزه سربازان برای خدمت در سرپنجه ها، مشارکت فعال در دوره های آموزشی و مهارت آموزی، خوشایندسازی خدمت سربازی و کادر سازی برای نظام جمهوری اسلامی ایران و افزایش کارآیی و بهره وری کارکنان وظیفه بطور بهینه استفاده شود. مشمولان غایبی که به خدمت اعزام می شوند در صورتی که حین خدمت، از وضعیت انضباطی خوبی برخوردار بوده و دارای حسن اخلاق و رفتار و جدیت در انجام وظیفه از خود نشان دهند، یا در عملیات جنگی ابراز شجاعت و فداکاری کرده یا دارای شرایط خاص باشند و مراتب مورد گواهی فرماندهان و مدیران ذیربط باشد « تمام یا بخشی از اضافه خدمت سنواتی» آنان به تشخیص مقامات ذیصلاح مذکور مقامات جایگاه های سرلشکری و بالاتر یا همطراز مورد بخشودگی قرار می گیرد.

4- ابطال مصوبه ایثارگری توسط دیوان عدالت اداری
اما یکی از خبرهای جنجالی اخیر، ابطال مصوبه ایثارگری توسط دیوان عدالت اداری است. سخنگو و مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی با انتقاد از ابطال مصوبه ایثارگری توسط دیوان عدالت اداری گفت:‌ متاسفانه دیوان این مصوبه را با وجود اینکه چندین سال است اجرا می‌شود، بدون مشورت با نیروهای مسلح و ستاد کل به صورت یکطرفه ابطال کرده است. به گزارش ایسنا، سردار موسی کمالی  اظهار داشت: رزمندگان سرباز و نیروهای پایور سپاه، ارتش، ناجا و وزارت دفاع سه چهارم از خدمتشان داوطلبانه محاسبه می‌شد و یک سری تسهیلات مانند سهمیه کنکور و ایثارگری برای فرزندانشان در نظر گرفته می‌شد. او افزود: متاسفانه دیوان عدالت اداری این مصوبه را با وجود اینکه چندین سال است اجرا می‌شود، بدون مشورت با نیروهای مسلح و ستاد کل به صورت یک طرفه ابطال کرده است. مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی با اشاره به نگرانی خانواده‌های ایثارگران، مطرح کرد: با توجه به اینکه زمان ثبت نام کنکور سراسری نزدیک است، ابطال این مصوبه موجب نگرانی فرزندان ایثارگران شده است.

5- یک شرط جدید در کسرخدمت‌های سربازی بسیج
یکی دیگر از خبرهای حاشیه ای سربازان، کاهش کسرخدمت بسیج است، سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی سربازان نیروهای مسلح اعلام کرد که کسرخدمت‌های سربازی مربوط به بسیح تنها به افراد دارای مهارت تعلق خواهد گرفت. سردار موسی کمالی  گفت: قرارگاه مهارت آموزی سربازان که با هدف بهبود کیفیت خدمت سربازی و افزایش بهره‌وری از این دوران تشکیل شده است، از زمان آغاز فعالیتش تا کنون تصمیمات مختلفی را برای مهارت آموزی سربازان اتخاذ کرده و در همین راستا نیز مشوق‌هایی را برای سربازان ماهر در نظر گرفته است. او با اشاره به کسرخدمت‌های ناشی از فعالیت در بسیج گفت: برابر مقررات افراد بسیجی فعال می‌توانند از سالانه 45 روز تا سه ماه کسر خدمت برخوردار شوند که در مجموع و در طول مدت خدمت بسته به مسئولیت فرد و همکاری‌اش با بسیج این کسر خدمت به سقف شش ماه خواهد رسید. کمالی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه بسیجیان همواره از پیشگامان بوده‌اند، در همین راستا نیز در توافقات صورت گرفته بنا شد تا کسرخدمت‌های مربوط به بسیج تنها به افرادی که دارای حداقل یک مهارت هستند ارائه شود و به عبارتی دیگر سربازان ماهر بسیجی می‌توانند از این کسرخدمت‌ها استفاده کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top