تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/09/26 - 19:12
کد خبر: 338700

نامزد نخست‌وزیری عراق:‌ مورد حمایت ایران نیستم

یکی از کسانی که نام او برای تصدی نخست‌وزیری عراق مطرح شده است اعلام کرد که بر خلاف شایعات، از حمایت ایران برخوردار نیست و او برای نخست‌وزیر شدن سه شرط برای احزاب گذاشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «محمد شیاع السودانی» وزیر سابق عراقی که این روزها نامش در کنار چند اسم دیگر برای تصدی نخست‌وزیری عراق ، مطرح شده است، گفت، برخی طرف‌های سیاسی، به معترضان خط می‌دهند تا علیه او شعار بدهند و تنها حزبی که با نامزدی او مخالفت کرده جریان صدر است.

سه شرط برای احزاب

السودانی به وبگاه خبری العربی الجدید گفت، «زمانیکه نامزد ریاست دولت شدم، چند شرط برای احزاب گذاشتم که موافقت‌های اولیه‌ای هم گرفتم. شروطم درباره سه نکته بود، اول مرتبط با تشکیل دولت جدید که شامل فضای مدنی و ملی و به دور از سهم خواهی و سیاق سابق بود. دوم باز کردن پرونده‌های فساد مالی و اداری که کسی با هر وابستگی سیاسی که دارد، مستثنی نباشد و سوم اینکه سلاح محصور [به دولت] باشد و ساختار دستگاه‌های امنیتی بازسازی شود به طوری که اجازه حاکمیت قانون را بدهد».

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در میادین محل تجمع معترضان با نخست‌وزیری او مخالفت شده گفت، «درخواست‌های تظاهرات‌کنندگان واقعی با برنامه‌های من و شروطی که برای احزاب سیاسی مطرح کردم، تطابق دارد اما برخی طرف‌های سیاسی به برخی اشخاص در تظاهرات‌ها خط می‌دهند تا تخریب کنند و عکس مرا پاره کنند. این کارها، کار معترضانی نیست که دنبال تحقق خواسته‌هایشان هستند. این کارها نشان‌دهنده خواسته‌های احزاب سیاسی است که خودشان را هدف برنامه‌های اعلامی من می‌دانند و چون این برنامه‌ها آنان را مقید می‌کند و به ضرر منافعشان است».

فقط صدر مخالف است

السودانی توضیح داد که جریان صدر و رهبرش مقتدی الصدر رسما مخالفتشان را با نامزدی او اعلام کرده‌اند چون آنان نگران تکرار سناریو سابق در زمان ارتباط جریان صدر با نوری المالکی طی سال‌های گذشته بخصوص در دوره دولت اول نوری المالکی است. این ارتباط دادن، صحیح نیست و برای جریان صدر پیام‌هایی برای توضیح جزئیات فرستاده‌ام... «حتی ائتلاف النصر (به ریاست حیدر العبادی) و جریان حکمت (عمار الحکیم) مخالفتی با نامزدی من ندارند و حضور مرا حمایت می‌کنند اما معتقدند که نامزدی من منوط به موافقت عراقی‌ها در میادین تظاهرات‌هاست».

این سیاستمدار عراقی ضمن بیان اینکه تحقق خواسته های معترضان نیازمند اراده جدی برای مبارزه با فساد و تحرک جدی دولت و حاکم کردن قانون در همه مناطق عراق و محصور کردن سلاح و تحمیل قانون بر هر گروه یا دسته‌ مسلح را می‌طلبد، تأکید کرد که «به محض تشکیل دولت و شروع کار، وضوح و اطمینان بیشتری به وجود خواهد آمد و نگرانی‌های سیاسیون و احزاب و حتی معترضان از بین خواهد رفت».

شایعه حمایت ایران دقیق نیست

السودانی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران از نامزدی او حمایت می‌کند، گفت،‌«سخن گفتن از هر گونه حمایتی از جانب ایران از من غیردقیق است و تصمیم نامزد شدنم، صرفا عراقی است و هر نامزدی با توجه به شرایط عراق، در معرض چنین اتهامی قرار می‌گیرد».

عراق از بیش از دو ماه پیش شاهد آغاز اعتراضات خیابانی است که تاکنون حدود چهارصد نفر در شرایط مختلف و همچنین شرایط مبهم، جان باخته‌اند. دولت به ریاست عادل عبدالمهدی استعفا کرد و عرصه سیاسی این کشور در انتظار تشکیل دولت جدید به ریاست شخصی جدید است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top