تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/09/27 - 11:20
کد خبر: 338756

فصل جدید سریال «پس از باران» با بازی آبفای اهواز

سریال "پس از باران" با همان سناریوی تلخ معروفش سال‌ها است که در خیابان‌های اهواز و با بازی متفاوت آبفا بازپخش می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سریال "پس از باران" با همان سناریوی تلخ معروفش سال‌ها است که در خیابان‌های اهواز و با بازی متفاوت آبفا بازپخش می‌شود؛ اداره‌ای که عمده فعالیت کارآمد آن، صدور بیانیه‌هایی در فضاهای بحرانی و با محوریت آماردهی از 2هزار و 400 کیلومتر شبکه فاضلاب اهواز و فرسودگی یک هزار و 100 کیلیومتر از آن است علاوه بر این، جمله معروف آبفا که "لوله‌های این شبکه متعلق به 40 سال پیش است و جنس آن‌ها از بتن و خورده شده اند" را نیز باید به این موارد اضافه کرد.

پست مدیرکلی آبفای اهواز در سال‌های اخیر شاهد مدیران متفاوتی بوده که شهروندان اهوازی هربار به امید بهبود کیفیت فاضلاب شهری به آن‌ها چشم دوخته‌اند اما آخرین مدیرکل این شرکت در اوج بحران گفته است با توجه به بارندگی۷۳/۹‌ میلی‌متری روز گذشته اهواز که با استناد به اعلام وی از ظرفیت ۱۰میلی‌متری شبکه فاضلاب اهواز فراتر رفته است.

وی علاوه بر آمارهای روتین کمبود بودجه، نبود امکانات و پاسکاری‌های مرسوم ضمن عذرخواهی از مردمی که آب باران و فاضلاب میهمان ناخوانده خانه‌هایشان شده بود، گفت: شرکتی را تحویل گرفته‌ام که در بخش جاری ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد و هر کجا احساس کنم که اثربخش نیستم استعفا خواهم داد.

مدیرکل آبفای اهواز با اشاره به اجرای ۴۰ درصد از طرح جامع فاضلاب اهواز ادامه داد : ۱۱۴کیلومتر کلکتور در غرب و ۳۴کیلومتر در شرق باید اجرا شود که نیاز به اعتبار است؛ ضمن اینکه مبلغ ۴ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان در مدت زمان ۵ سال برای حل مشکل فاضلاب اهواز نیاز است.

وی افزود: وضعیت نقدینگی ما به خاطر تحریم‌ها بد است اگر زمانی که اعتبارات بود کار می‌شد قطعاً با این مشکلات مواجه نبودیم؛ به دلیل برخی وعده‌ها آستانه تحمل مردم کم شده است؛ تراکم فروخته ایم و مجوزهای ساخت و ساز داده‌ایم اما شبکه فاضلاب توسعه پیدا نکرده است.

سیستم دفع فاضلاب فرسوده
استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه بارش‌ها حداقل در سه ساعت رخ داد، گفت: بارندگی اخیر مشکلات زیادی برای مردم به وجود آورد به طوری که شهرستان کارون دچار آبگرفتگی و آب وارد منازل خیلی از مردم شد که رنج و زحمت برای آنها به دنبال داشت.

شریعتی افزود: سیستم دفع آب‌های سطحی در اهواز وجود ندارد، سیستم دفع فاضلاب نیز به مقدار زیادی فرسوده شده است و شبکه موجود کشش دفع فاضلاب را ندارد.

استاندار خوزستان همچنین در رابطه با سختی تردد یا انتقال اهالی با خودرو بیان کرد: اکنون در منطقه گاومیش آباد به وسیله پمپ تراکتور در حال جمع آوری آب هستند.

وی افزود: در مناطقی که آب وارد منازل شده و مشکلاتی را برای وسایل آنها به وجود آورده ابتدا در حال رفع کردن مشکلات آن مناطق هستیم تا در زمان دیگر خسارت‌های آنها برآورد و بررسی شده و اقدامات لازم صورت بگیرد.

خسته نباشید مردم
با توجه به معضلات و مشکلات مردم خوزستان در زمینه شبکه فاضلاب اهواز، رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۲ مردادماه ۹۸ به رئیس جمهور دستور داد تا فوراً برای رفع این مشکل اقدام و اعتبارات مورد نیاز اختصاص یابد؛

به این ترتیب دولت موظف شده بود تا آخرین اقدامات خود در این خصوص را به صورت ماهانه به دفتر مقام معظم رهبری گزارش کند اما با وجود گذشت بازه زمانی ۵ ماهه از این دستور و علی‌رغم پیش‌بینی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت هواشناسی مبنی بر ورود سامانه‌های بارشی به خوزستان همچنان شاهد سربه‌هوایی آبفا اهواز و عدم توانایی در مدیریت این معضل بیست و چند ساله شهری هستیم.

و تنها باید به این جمله رئیس جمهور که در تماس تلفنی امروز با استاندار خوزستان ردوبدل شد دل‌خوش کرد که رئیس جمهور به منظور کمک  دستورات لازم را به دستگاه‌های ملی  جهت  اعزام به خوزستان داد و به مردم سلام رساند و گفت: "مانند سیل گذشته در کنار مردم هستیم و به آنها خسته نباشید می‌گویم."

حل مشکل با کمک استان‌های معین
سید صولت مرتضوی معاون بنیاد و رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان نیز در دیدار با امام جمعه اهواز، درباره چگونگی حل مشکلات آب‌وفاضلاب کلانشهر اهواز گفت: این همه منابع مالی به خوزستان آمده اما چرا همچنان شاهد این مشکلات هستیم؟ و این در حالی است که منابع عمرانی استان نیز بسیار خوب هستند اما کماکان تغییری را در شرایط حس نکرده‌ایم.

وی ضمن تایید دغدغه‌های نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و لزوم توجه به این استان افزود: پیشنهاد من این است که در اصلاح شبکه آب‌وفاضلاب اهواز، هر محله توسط یک استان معین انجام و کمبود آب اهواز نیز از سدهای اطراف اهواز تامین شود.

عدم توسعه ریشه مشکل فاضلاب
حمیدرضا هلاکویی، عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس حوزه مدیریت شهری در رابطه با معضل فاضلاب‌ و مشکلات پس از باران گفت: کاملا طبیعی است که شبکه فاضلاب اهواز مشکل داشته باشد؛ با توجه به توسعه شهری که اتفاق افتاده است و همچنین افزایش آپارتمان‌ها،این شبکه فاضلاب پیش‌بینی شده، گنجایش این ظرفیت و حجم انبوه فاضلاب را نداشته در نتیجه این مشکلات بروز کرده است.

وی افزود: طبیعتا متناسب با توسعه‌ای که در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد، سازمان‌ها و شرکت‌های خدماتی موظف‌اند که برنامه‌های توسعه‌شان را پیاده کنند و هنگامی که این اقدامات عملی نشود، نتیجه‌ای جز همین مشکلات گرفتگی لوله‌های فاضلاب را نخواهیم داشت.

میهمانی آب‌وفاضلاب
بارندگی چند ساعته‌ ۷۰ میلی‌متری اهواز توانست چهره کلانشهر را به گونه‌ای مخدوش کند که علی‌رغم اعلام مدیرکل هواشناسی خوزستان مبنی بر خروج ناپایداری‌های جوی از استان و پایان بارش‌ها همچنان شاهد تعطیلی شهر هستیم.

مدارس، مراکز علمی و آموزشی برای دومین روز متوالی و تنها به دلیل یک بارش تقریبا سه ساعته که می‌توانست رحمت الهی باشد تعطیل شد و بوی تعفن به انضمام پساب باران به منازل مسکونی شهروندان سرایت کرد تا برای هزارمین بار طعم تلخ مدیریت ناکارآمد شهری را از آبفایی که مسؤول آب‌وفاضلاب شهر است بچشند.

انسداد شبکه فاضلاب، ایجاد گره‌های ترافیکی، بسته شدن جاده‌ها، گیر کردن خودروها و بعضا سقوط در چاه‌های فاضلابی که منهول ندارند و جاری شدن پساب باران به انضمام فاضلاب در سطح معابر و خیابان‌ها تنها بخشی از خدماتی است که شهروندان اهوازی پس از هر بارندگی از شرکت آبفای شهرشان دریافت می‌کنند.

البته این شرایط برای مناطقی با وضعیت نسبتا مطلوب در اهواز است و در محله‌هایی چون کوی علوی، کمپلو، مشعلی، شکاره و عین‌دو تلفیق آب باران و فاضلاب در همان ساعات ابتدایی وارد منازل مسکونی شد و مردم همچنان در حال جمع‌آوری وسایل خود هستند هرچند هنوز میزان خسارات مردمی در این بخش ارزیابی نشده است.

حال جای این سوال همچنان باقی است که مسؤولان آبفا تا چه زمانی می‌خواهند با توجیهات هزینه‌بر بودن اصلاحات شبکه و کمبود بودجه به معضلی که روزبه‌روز بر ابعاد و همچنین بر هزینه ریالی اصلاح آن افزوده می‌شود دامن بزنند؟ هنگامی که یک بارندگی سه ساعته و تنها با حجم ۷۰ میلی‌متر برای سومین روز متوالی توانسته فعالیت‌های یک کلانشهر را زمین‌گیر و بحران ایجاد کند پس چگونه مسؤولان از آمادگی مواجه با سیلاب احتمالی خبر می‌دهند؟ قطعا بی‌تفاوت گذشتن از کنار این زنگ خطر تبعات سنگین‌تری در بحران‌های احتمالی در پی خواهد داشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top