تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/09/27 - 15:55
کد خبر: 338809

بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره وحدت حوزه و دانشگاه

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیانیه‌ای به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه، بر لزوم تلاش نظری و علمی برای وحدت هر چه مستحکم‌تر این دو نهاد مقدس تأکید کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیانیه‌ای به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه، بر لزوم تلاش نظری و علمی برای وحدت هر چه مستحکم‌تر این دو نهاد مقدس تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است:

۲۷ آذر ۱۳۵۸ دست گروهک تروریستی فرقان به خون یکی از پیشگامان وحدت حوزه و دانشگاه استاد شهید دکتر محمد مفتح آلوده شد و این شهادت باعث شد تا این روز برای گرامیداشت تلاش‌های این شهید بزرگوار، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گیرد.

این بیانیه می افزاید: از ابتدای تأسیس نهاد دانشگاه در کشورمان عده‌ای از روی جهل و نادانی و عده‌ای از روی غرض بر این موضوع تأکید می‌کردند که وحدت بین نهاد ریشه‌دار حوزه‌های علمیه و نهاد جدید دانشگاه ممکن نیست؛ چون دانشگاه محل ترویج و آموزش علم جدید و مدرن و حوزه محل ترویج و آموزش علم قدیمی و سنتی است.

بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی می افزاید: به‌موازات این تلاش و در زمان رژیم پهلوی که خود عامل ایجاد تفرقه بین دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه بود، بزرگانی مانند شهید مفتح و شهید مطهری تلاش می‌کردند تا این توطئه را خنثی کنند تا دو نهاد حوزه و دانشگاه مانند دو بال در خدمت تعالی مادی و معنوی جامعه اسلامی قرار گیرند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این تلاش‌های مجدانه و مخلصانه توانست توطئه ایجاد تفرقه بین حوزه و دانشگاه را خنثی کند که بزرگ‌ترین حاصل وحدت این دو نهاد مؤثر پیروزی انقلاب اسلامی بود که هم حوزویان و هم دانشگاهیان در این پیروزی و عظیم سهم به سزایی داشتند.

این بیانیه می افزاید: امروز هم برخی می‌کوشند تا بر طبل جدایی و افتراق حوزه و دانشگاه بکوبند و با هیاهو، جنجال و سخنان غیر مستدل اتحاد میان این دو نهاد را امری محال جلوه دهند که مقابله و مواجهه علمی و مستدل با این نگاه غلط بر عهده نخبگان حوزوی و دانشگاهی است.

در ادامه بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این مسأله تاکید شده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان نهاد اصلی سیاست‌گذاری و راهبری فرهنگ و علم کشور، در این زمینه، مصوبات راهگشایی داشت که تصویب "سند دانشگاه اسلامی" از جمله بارزترین مصوبات در این زمینه است.

این شورا می افزاید: به نظر می‌رسد امروز مهم‌ترین گام برای وحدت حوزه و دانشگاه، تلاش برای ترویج مقدس بودن فعالیت علمی است؛ یعنی تلاش در هر شاخه علمی اگر به‌منظور حل مشکلات جامعه باشد عملی مقدس و به‌منزله عبادت محسوب می‌شود. بدون تردید نظریه‌پردازی پیرامون این گزاره مهم و پاسخگویی به شبهات مطرح شده در این زمینه گامی مهم در تقویت وحدت حوزه و دانشگاه محسوب می‌شود.

در بخش پایانی بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه آمده است: این نگاه به علم در مهم‌ترین سند بخش علم و فناوری کشور یعنی نقشه جامع علمی نمود و ظهور بارزی دارد و روح حاکم بر این سند تلاش برای جاری شدن روحیه دینی در فعالیت‌های علمی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top