تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/09/27 - 21:21
کد خبر: 338841

«قصی سهیل» نخست‌وزیر عراق می‌شود؟

روزنامه الاخبار لبنان مدعی شدکه طبق اطلاعات منابع٬ قصی عبدالوهاب سهیل وزیر آموزش عالی عراق٬ نخست وزیر آینده این کشور خواهد بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق، نوشته‌های الاخبار تاکید می‌کند که فردا قصی عبدالوهاب سهیل وزیر آموزش عالی عراق به عنوان نامزد نخست‌وزیری آینده این کشور معرفی می‌شود. انتخاب قصی سهیل برای نخست‌وزیری عراق به عنوان مردی که از قدرت و شجاعت و اراده بالایی برخوردار بوده و در راستای دیدگاه مرجعیت دینی عراق است٬ می‌تواند آمریکا و هم‌پیمانان آن در حوزه خلیج‌فارس را از تاثیرگذاری بر امور و تصمیم‌گیری‌های عراق محروم کند.

طبق اطلاعاتی که از سهیل در دست است٬ او فردی پاک‌دست بوده و می‌توان رهبری کشور عراق را در آینده به او سپرد. با این وجود هنوز چالش‌هایی از جمله موضع اعتراضات مردمی در این خصوص و درباره تشکیل دولت در عراق وجود دارد.

طبق نوشته‌های الاخبار٬ قصی عبدالوهاب سهیل وزیر آموزش عالی عراق متولد ۱۹۶۵ در بصره نخست‌وزیر جدید عراق خواهد بود. بر اساس اطلاعات منابع٬نیروها و احزاب سیاسی و نیز بخش معینی از معترضان٬ بر سر نام او به عنوان گزینه نخست‌وزیری به توافق رسیده‌اند.

اما به هرحال کسانی هستند که در تلاش برای رد این گزینه‌اند: ابتدا برخی از احزاب و نیروها و سپس گروهی از معترضان. جریان حکمت ملی عراق با رهبری عمار حکیم٬ جریان صدر با رهبری مقتدی صدر و ائتلاف نصر با رهبری حیدر عبادی نخست‌وزیر اسبق عراق٬ این گزینه را رد کردند؛ چرا که از نظر آنها مرحله آینده این کشور نیازمند شخصی مستقل است که نه حزبی باشد و نه سیاسی.

مقتدی صدر در صفحه توییتری خود در این خصوص نوشته بود که «آزموده را آزمودن خطاست». طبق گفته منابع این احزاب٬ آنها مانع از تشدید اعتراضات مردمی در رد گزینه سهیل به عنوان نخست وزیر آینده عراق نمی‌شوند.

علاوه بر این نیروهای تحرکات مردمی که برخی از آنها به طور مستقیم با این احزاب ارتباط دارند٬ معتقدند که صحبت از شخص نخست‌وزیر آینده اصلا به نفع آنها نخواهد بود.

این گروه‌های معترض گفته‌اند که مشغول شدن به کار انتخاب نامزد جایگزین نخست‌وزیری و رد هریک از کاندیداها اصلا به نفع جریان اعتراضات نخواهد بود؛ چرا که مرحله آینده٬ انتقالی بوده وعمر دولت جدید پیش از انجام انتخابات پارلمانی زودهنگام حداکثر یک سال خواهد بود.

این معترضان خواستار پیگیری دقیق جزئیات قانون انتخابات قانون‌گذاری و نیز قانون کمیسیون عالی مستقل انتخابات و درک و عمل به همه  جزئیات آن هستند؛ زیرا حرف آخر برای صندوق‌ها٬ رای‌ها خواهد بود.

در یک خط موازی٬ منابع سیاسی آگاه از مواضع نیروها و احزاب تاکید می کنند که با این وجود که آنها اعلام کرده‌اند رضایت مرجعیت برای انتخاب نامزد نخست‌وزیری ضروری است؛ هرگز وارد بازی اسامی و جزئیات آن نمی شوند.

این منابع در گفتگو با الاخبار تاکید کردند که مرجعیت هیچگونه حمایت یا اعتراضی نسبت به سهیل یا سایر نامزدها ندارد و این موضوع را به دست احزاب و نیروها سپرده است.

رد گزینه سهیل از جانب معترضان در بیشتر اوقات در یک تابلویی با این مضمون در میدان التحریر بغداد خود را نشان می‌دهد؛ اما معترضان تا این لحظه به شکل علنی و رسمی٬ این گزینه را رد نکرده‌اند.

طبق اطلاعات منابع مربوطه٬ قصی سهیل صبح فردا در آخرین روز مهلت قانونی برهم صالح رئیس‌جمهور عراق برای معرفی نامزد نخست‌وزیر٬ی این ماموریت را بر عهده می گیرد تا مرحله بعدی تشکیل دولت و مواجهه با چالش‌هایی همچون طمع‌ورزی برخی برای تصدی پست‌های وزارتی که آن را حق مسلم خود می‌دانند آغاز شود.

** نگاهی به زندگی‌نامه و سابقه سیاسی قصی عبدالوهاب سهیل

قصی عبدالوهاب سهیل از اهالی شهر بصره است. این مرد ۵۰ ساله چندین پست دولتی در عراق داشت که آخرین آنها وزارت آموزش عالی در دولت عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی عراق در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ است. او دارای مدرک دکترای زمین‌شناسی از دانشگاه بغداد در سال ۱۹۹۶ است و از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ استاد زمین‌شناسی در دانشگاه بصره بود.

در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ نام سهیل به عنوان عضو جمعیت ملی شناخته شد وپس از اشغالگری آمریکا در عراق به عضویت پارلمان عراق در دور اول آن در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ درآمد و نماینده جریان صدر در پارلمان این کشور بود.

وی در دور دوم پارلمان یعنی سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ معاون اول رئیس پارلمان عراق بود.

در صورت انتخاب سهیل به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق این سوال مطرح می‌شود که آیا او می‌تواند قدرت خود را در سایه درگیری همیشگی میان مقتدی صدر رهبرجریان صدر و نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون که از نزدیکان قصی سهیل است حفظ کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top