تاریخ انتشار: جمعه 1398/09/29 - 14:19
کد خبر: 338996

رستمی: حوزه و دانشگاه‌ برای رفع مشکلات راهکار ارائه کنند

وی گفت: امروزه دشمن تمام برنامه‌های خود را برای تأثیرگذاری بر اقتصاد ملت ایران قرار داده است اما نشان دادیم که اقدامات دشمن در این حوزه را هم شکست خواهیم داد.به شرطی که مدیران با راهکارهای علمی برآمده از حوزه و دانشگاه ایده‌های نو داشته باشند.

خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، حجت الاسلام مصطفی رستمی نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها در سخنانی پیش از خطبه نمازجمعه تهران، گفت: در ماه‌های اول انقلاب دو متفکر و اندیشمند حوزوی که در دانشگاه ها مرجع و ملجاء و رهبری فکری بودند به شهادت رسیدند که شهید آیت‌الله مفتح و آیت‌الله مطهری که بین دانشجویان و اساتید منبع معرفت و سفره محبت دینی را گسترده بودند و مبانی عمیق دین را گسترش داده بودند توسط جریان و گروهی که مدعی اسلام و مقابله با تحریف بودند به شهادت رسیدند.

وی افزود: اسلام همواره با دو خطر و تهدید و نگرانی مواجه است که تهدید اول خوانش متحجرانه و دگم و بدون اجتهاد از دین و ظاهری و همچنین خوانش دوم خوانش سهل‌انگارانه از بی‌اعتقادی به مبانی و پایه‌های دین که آنها دین را در برابر نسیم و باد فکری مقابل تسلیم می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها تصریح کرد: از ابتدای شکل‌گیری اسلام امیرالمومنین علی (ع) با دو جریان مذکور مواجه بوند که ایشان گمانه‌زنی با خوارج و زمانی دیگر با اباهه‌گری مواجه بوند.

** ماموریت اصلی حوزه و دانشگاه؛ خطر انحراف جامعه و بی تحرکی آن
رستمی خاطرنشان کرد: خطر انحراف از دین خطری است که حوزه‌ها باید برای مقابله آن برنامه داشته باشند ضمن اینکه خطر بی‌تحرکی جامعه و بی‌پاسخ بودن جامعه نسبت به نیازها مأموریت اصلی دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

وی گفت: جامعه ما که پرچم دین را برافراشته و قصد آقایی در جهان دارند جامعه‌ای است که با پیروزی انقلاب اسلامی بیگانگان آن را از کشور بیرون کرده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها گفت:‌ انقلاب اسلامی شعار نجات انسان‌ها از تمام بلاهای دین‌گریزی و غفلت را سر داده است.

** رفع ظلم از بشریت شعار انقلابیون در ایران
وی خاطرنشان کرد: آنچه در قانون اساسی ما آمده است مطالبات، اهداف و آرمان‌های بسیار فراتر از یک مرز و بوم است. ضمن اینکه شعار انقلابیون و مطالبه آنها رفع ظلم از بشریت و نجات بشریت نیست اما این پایان کار نیست و باید دولت اسلامی تشکیل دهیم.

وی گفت:‌ دولتی که تمام قواعد کارگزاران، ساختارها و فرهنگ حکمرانی آن مبتنی بر اسلام باشد و دولتی که با تمامی مفاسد مقابله کند نیاز است که ما هنوز با آن دولت فاصله داریم.

رستمی گفت: جامعه اسلامی در پی دولت اسلامی باید شکل گیرد و بر همین اساس باید تمام ساختارهای موجود در جامعه و حتی نظام خانواده‌ها و سبک زندگی فردی هم در آن مبتنی بر اسلام باشد در نهایت به تمدن اسلامی برسیم.

وی تصریح کرد: در جامعه ما حوزه علمیه و دانشگاه‌ها که مجموعه‌های فاخر علمی هستند باید به عقل و اندیشه انسان‌ها توجه کنند.

** گره خوردن حوزه و دانشگاه‌ها موجب تحرک جامعه
رستمی گفت: حذف متفکری مانند شهید مفتح جامعه را به این سمت برد که دور بودن دو نهاد دانش، اندیشه و تفکر منجر به ناتوانی در رسیدن به اهداف انقلاب خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها گفت: از ابتدای تأسیس دانشگاه در ایران بنای دانشگاه دور شدن مردم از باورهای متعالی دین و نهادهای دینی بوده است. این در حالی است که بسیاری از دانشگاهیان متدین بوده و اجازه اجرا شدن این طراحی خطرناک را ندادند و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی این 2 نهاد را با یکدیگر آشتی داد.

وی افزود: دانشگاه‌ها بدون توجه به مبانی نو، اهداف و اصول دین که توسط حوزه تبیین می‌شود نمی‌توانند حرکتی عظیم را به پا کنند.

وی گفت:‌ وحدت حوزه و دانشگاه‌ها گره خوردن 2 قوه و بازو برای تحرک جامعه است همچنین راهکارها، الزامات، قواعد و مسائلی که باید در این وحدت مورد توجه قرار گیرد هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

** سنت‌های خوب حوزه و دانشگاه و یادگیری از هم
وی تصریح کرد: بسیاری از تخصص‌های دانشگاه باید منحصرا توسط دانشگاه‌ها پیگیری شود به طوری که تربیت نیروی متخصص در آنجا باید در همان دانشکده‌ها باشد. همچنین بسیاری از تخصص حوزه هم انحصارا در اختیار حوزه است لذا وحدت این دو به معنای پذیرش روش‌های یکدیگر به صورت کامل نیست.

وی گفت:‌ نوگرایی در حوزه و دانشگاه و رها شدن از قید و بندها در وحدت این دو نهاد باید مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه دو طرف باید از یکدیگر یاد گرفته و موضوعات مختلف را فرا گیرند.

نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها گفت: درس و تحصیل و سختکوشی و صفا و معنویت و احترام به اساتید و همچنین استفاده از روش‌های علمی و مفید بومی و دامن احتیاط بر چیدن در روش‌های جدید بدون طرد کامل و ارتباط با بخش‌های مختلف جامعه از سنت‌های خوب حوزه محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: نباید در برابر ایده‌های جدید گارد داشت و اجازه داد دیدگاه‌های جدید توان بیان داشته باشند ضمن اینکه باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشت که این موضوع از نکاتی است که در دانشگاه‌ها وجود دارد و حوزه توانسته از دانشگاه آن را فرا گیرد.

** بردگی نوین به استفاده از شبکه‌های مجازی
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه و حوزه قوه عاقله مهمی هستند که باید به مسائل جامعه بیندیشند و برای برون‌رفت از مشکلات راهکار ارائه دهند.همچنین داشتن افق و هدف را باید در نظر داشته و برای مسائل اصلی جامعه راهکار ارائه داد.

وی گفت:‌ ما با جریان طاغوتی عظیم در نظام سلطه مواجه هستیم و روزگاری طاغوتیان جسم افراد را به بردگی می‌گرفتند اما امروزه با استفاده از  ابزارهای نوین در حالی به بردگی کشاندن تعقل، احساس و باورها از سوی نظام سلطه هستیم که در حقیقت بردگی نوین و استعمار و استثمار نوین است.

رستمی گفت: دانشگاه و حوزه باید برای فضای مجازی و احساس بردگی‌های نوین ایده و طرح ارائه دهند و برای تمدن نوین اسلامی محتوا داشته باشند.

وی گفت:‌ تبیین مفاهیم عدالت و تعریف دقیق و به دور از افراط و تفریط کار اصلی و مأموریت حوزه و دانشگاه است ضمن اینکه پیدا کردن نقاط فسادخیز در جامعه هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

** دشمن به دنبال تاثیرگذاری بر انگیزه و امید مردم
رستمی با تأکید بر اینکه جنگ اصلی جامعه فعلی ما اقتصاد است و تردید نداریم که دشمن در حوزه سخت ناتوان شده گفت: فشار دشمن بر تأثیرگذاری بر انگیزه مردم امید و باور آنها کار اصلی دشمن در شرایط فعلی است.

وی گفت: امروزه دشمن تمام برنامه‌های خود را برای تأثیرگذاری بر اقتصاد ملت ایران قرار داده است اما نشان دادیم که اقدامات دشمن در این حوزه را هم شکست خواهیم داد.به شرطی که مدیران با راهکارهای علمی برآمده از حوزه و دانشگاه ایده‌های نو داشته باشند.

وی تصریح کرد: اختلاط فضای مجازی و حقیقی و پیدا کردن مسیر صحیح برای این راه و تبیین شاخص‌های سبک زندگی ایرانی و اسلامی از دیگر راهکارهای حوزه و دانشگاه باید باشد.

** انس طلبه‌ها با دانشگاه و استفاده دانشگاه از روش‌های حوزوی
نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها افزود: حوزه‌ها از روش‌های دانشگاهی برای بسط اندیشه و مفاهیم عمیق دینی استفاده کرده و دانشگاه‌ها هم با روش‌های مختلف حوزوی آشنا هستند این در حالی است که طلبه‌ها و روحانیون در دانشگاه‌ها حضور داشته و انس فراوانی را با یکدیگر دارند.

وی در پایان گفت: باید افق پیش‌رو را بلند در نظر گرفته و بدانیم که راه آینده فقط با همت فراوان طی خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مراسم ترحیم پرویز داوودی
جزئیات دیدار اردوغان و هنیه
اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند
تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی
من به اسلوب او مومن‌ام
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top