تاریخ انتشار: جمعه 1398/09/29 - 20:27
کد خبر: 339026

شرایط نامطلوب دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظر امکانات دانشجویی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه های علوم پزشکی از نظر امکانات و زیرساخت‌های دانشجویی شرایط مطلوبی ندارند و بیشتر منابع صرف بخش سلامت و درمان شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نمایندگان نهادهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی البرز در حاشیه دیدار یک‌روزه مسؤولان فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی البرز، با معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت دیدار کرده و به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت پس از استماع نظرات و مشکلات دانشجویان گفت: بسیار مایه خرسندی و امیدواری است از این که روحیه مطالبه‌گری و پرسشگری در میان شما دانشجویان زنده است و فارغ از هرگونه نگاه سیاسی نیازهای واقعی دانشجویان را مطرح می‌کنید. بدون شک نگاه‌های پرسشگری که شما نسبت به مسائل صنفی، رفاهی و فرهنگی دانشگاه دارید، سبب رشد و تقویت بلوغ فکری شما خواهد شد. 

وی افزود: اینکه فرد فرد شما فعالان نهادهای دانشجویی، نسبت به مسائل دانشگاه بی‌تفاوت نیستید و تلاش دارید خیلی از مطالبات، خواسته‌ها و نیازهای دانشجویان را در حوزه‌های مختلف صنفی و رفاهی رفع کنید. این روحیه، تعاون، تلاش و پشتکار شما ستودنی است و باید قدردان شما باشیم.

لاری ادامه داد: متاسفانه شرایط مطلوبی به لحاظ امکانات و زیرساخت‌ها حتی در دانشگاه‌های بزرگ‌تر ما نظیر دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران وجود ندارد و خیلی از منابع مالی صرف بخش سلامت و درمان شده است و کمتر به بخش دانشجویی و فراهم کردن زیرساخت‌های رفاهی برای دانشجویان علوم پزشکی توجه شده است.

وی افزود: در صورتی که دانشجویان علوم پزشکی که آتیه‌داران نظام سلامت کشور هستند باید در فضای خوابگاهی و دانشجویی دارای حداقل امکانات رفاهی باشند تا سلامت‌روان آنها دچار خدشه نشود. باید دانشجویان علوم پزشکی ما در هر جای کشور در خوابگاه‌های استاندارد و دارای حداقل امکانات رفاهی زندگی کنند.

معاون وزیر بهداشت یکی از مشکلات اصلی دانشگاه علوم پزشکی البرز را «نبود خوابگاه ملکی» عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی که شرایط اقتصادی کشور دچار مشکل است و با گرانی و تورم مواجه هستیم، علیرغم این که احداث خوابگاه به لحاظ اقتصادی با مشکل همراه است اما باید از طریق منابع مختلف از جمله خیرین، اعطای تسهیلات، بخش خصوصی و... چاره‌ای برای حل مشکل اسکان دانشجویان البرز اندیشیده شود.

وی گفت: به هرحال باید علیرغم محدودیت بودجه و شرایط نامساعد اقتصادی، تمهیداتی اندیشیده شود که در راستای ساخت خوابگاه برای دانشجویان، کار مؤثری یا از طریق اختصاص وام یا با کمک خیرین استان البرز انجام شود.

معاون وزیر بهداشت در خصوص وضعیت خوابگاه مشارکتی پسرانه دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: به دنبال بازدید پی‌بردم که فضای فیزیکی این خوابگاه مناسبت دانشجویان نیست و از امکانات و تجهیزات استانداردی برخوردار نیست و قطعا باید خوابگاه اختصاصی برای دانشجویان پسر احداث شود. البته در خصوص خوابگاه دخترانه وضعیت کمی بهتر است.

وی به موضوع پراکندگی دانشکدههای دانشجویی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: بعد مسافت و پراکندگی دانشکده های دانشجویی، هزینه‌های زیادی از جمله هزینه‌های ایاب و ذهاب به دانشگاه تحمیل می‌کند، در شرایطی که اگر این مشکل حل شود و دانشکده های دانشگاه به صورت متمرکز در پردیس دانشگاه احداث شود، خیلی از مشکلات مرتفع می‌شود و در کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد. اگر حتی یک خوابگاه برای دانشجویان البرزی احداث شود، بار زیادی از مشکلات این دانشگاه مرتفع خواهد شد.

لاری افزود: این مشکل عمده دانشگاه را با دکتر نمکی وزیر بهداشت در میان می گذارم و موضوع «کمبود سرویس ایاب و ذهاب» برای جابجایی دانشجویان را بررسی خواهم کرد.

وی همچنین به مشکل «تجهیزات آزمایشگاهی و نبود امکانات تحقیقاتی و پژوهشی» برای فعالیت‌های آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: مشکلاتی که در حوزه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی البرز وجود دارد را باید جداگانه به مسؤولان معاونت آموزش وزارت بهداشت انتقال دهم اما خوش‌بین هستم که می‌توان آن را با رایزنی و تفاهم مرتفع کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به موضوع «ضعف پوشش اینترنتی» دانشگاه اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اینکه بازه اینترنتی دانشگاه علوم پزشکی البرز محدودیت ندارد اما ظاهرا از کیفیت پایینی برخوردار است به نحوی که دانشجویان از ضعیف بودن اینترنت دانشگاه گلایه‌مند هستند که باید برای رفع آن اقدام کرد.

وی به موضوع «تغذیه » در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که گریبان‌گیر اکثر دانشگاه‌ها است، بحث تعذیه است. باتوجه به مشکلات اقتصادی و گرانی مواد اولیه، خیلی از دانشگاه‌ها مجبور هستند از برنج خارجی و گوشت منجمد استفاده کنند اما ظاهرا در این دانشگاه برای طبخ غذا از برنج ایرانی و گوشت گرم استفاده می‌شود که این موضوع اتفاق خوبی برای دانشگاه است و خیلی خوشحالم که به موضوع تعذیه در این دانشگاه توجه خاصی می‌شود.

لاری با اشاره به اینکه از منابع هدفمندی یارانه‌ها، طی ماه‌های گذشته با رایزنی‌های به عمل آمده، مبالغی برای موضوع تغذیه دانشگاه‌های علوم پزشکی واریز شده است، اظهار داشت: مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این محل، هفته گذشته به حساب دانشگاه علوم پزشکی البرز واریز شد که از ریاست دانشگاه می‌خواهم این مبلغ صرف رفع مشکلات دانشگاه شود.

وی گفت: من در همین‌جا و در حضور شما نمایندگان نهادهای دانشجویی از دکتر کریم ریاست دانشگاه علوم پزشکی البرز قول می‌گیرم که حتما استارت یک خوابگاه استاندارد دانشجویی در محل پردیس دانشگاه زده شود. هر چند نبود خوابگاه متاهلی برای دانشجویان متاهل این دانشگاه، نیز از جمله مطالبات و نیازهای دانشجویان است اما اولویت اصلی در حال حاضر ساخت خوابگاه مجردی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بر لزوم ساخت باشگاه فرهنگی تحت عنوان «سرای فرهنگی» برای دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد و گفت: وجود سرای فرهنگی یا فضای فیزیکی برای فعالیت‌های نهادهای دانشجویی از جمله کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، نشریات دانشجویی، شورای صنفی، تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های ورزشی، شوراهای صنفی و... در این دانشگاه ضروری است. 

وی گفت: ظاهرا فضای فیزیکی لازم برای فعالیت این نهادها در دانشگاه علوم پزشکی البرز موجود نیست اما اگر استارت ساخت این سرای فرهنگی زده شود، فعالیت‌های فرهنگی نهادهای دانشجویی به صورت متمرکز در یک محل انجام خواهد شد و بسیار می‌تواند به تسریع فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه کمک کند.

لاری یکی از اقدامات تحسین برانگیز اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی البرز را حرکت سازنده برای اجرای «طرح کمپین ترک سیگار» در این دانشگاه ذکر کرد و گفت: تلاش برای ایجاد کمپین ترک سیگار در دانشگاه، حرکتی بسیار ستودنی است که اگر نتایج و بازخوردهای مثبتی در پی داشته باشد، صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با تخصیص اعتبار ویژه، به لحاظ مالی دانشگاه را حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به همکاری ۶ همتایار سلامت در دانشگاه علوم پزشکی البرز و همکاری با مشاوران گفت: باید با تخصیص کاردانشجویی به دانشجویانی که در زمینه همتایاری سلامت‌روان مایل به همکاری با دانشگاه هستند، انگیزه آنها را افزایش داد. وجود این تعداد ۶ همتایارسلامت با حجم وسیع دانشجویان، رقم قابل توجهی نیست و از ریاست دانشگاه تقاضا می‌کنم با اختصاص کاردانشجویی به دانشجویان علاقه‌مند، آنها را به فعالیت در حوزه مشاوره سلامت روان، تشویق کنند. معتقدم هر چقدر اداره مشاوره سلامت‌روان دانشگاه و همتایاران تقویت شوند از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری به عمل می‌آید.

معاون وزیر بهداشت به نبود فضاهای ورزشی در خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه و همچنین نبود سالن چند منظوره و استخر اختصاصی اشاره کرد و گفت: متولی تربیت بدنی کارکنان این دانشگاه جدا از متولی تربیت بدنی دانشجویان است و متاسفانه بودجه خوبی برای ورزش دانشجویان برخلاف ورزش کارکنان، صرف نمی‌شود و تربیت‌بدنی دانشجویان در این دانشگاه مورد غفلت قرار گرفته است که این موضوع را در هیات رئیسه دانشگاه مطرح خواهم کرد.

وی با بیان اینکه در تبصره ۹ بودجه و در بندهای مختلف آن، به لحاظ حمایت مالی، همواره نام و اسمی از وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم از گذشته بوده اما وزارت بهداشت مغفول مانده است، اظهار داشت: با رایزنی‌های به عمل آمده تلاش کردیم که وزارت بهداشت را در تبصره ۹ بگنجانیم و ما به شدت از این موضوع دفاع خواهیم کرد و بدانید که ما در راس معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارتخانه، در راستای رفع مطالبات و نیازهای شما دانشجویان، از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و در مطالبات خود، همه این موارد را مطرح خواهیم کرد.

معاون وزیر بهداشت، فعالیت انجمن‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز را موثر دانست و گفت: خوشبختانه پتانسیل و توانمندی خوبی در انجمن‌های علمی دانشگاه وجود دارد که اگر کمی مورد حمایت قرار گیرد، می‌تواند ثمرات و بازخوردهای مثبتی به همراه داشته باشد. همچنین خوشبختانه اردوهای جهادی دانشگاه بر اساس گزارش‌های رسیده فعال است.

لاری با اشاره به اینکه برای فعالان رسانه‌ای مفدا دانشگاه‌های علوم پزشکی برنامه‌های متعددی داریم و تلاش داریم با برگزاری مستمر دوره‌های توانمندسازی فعالان رسانه‌ای مفدا، دانشجویان علاقه‌مند به رسانه را بیشتر با فضای رسانه‌های آشنا کنیم، خاطرنشان کرد: در برخی از دانشگاه‌ها، شعب دانشگاهی مفدا با کمبود تجهیزات مواجه هستند که کمبودها بررسی و ارزیابی می شوند.

وی بر لزوم ساخت کترینگ مرکزی در دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد و گفت: احداث آشپزخانه مرکزی قطعا جزو اولویت‌های ما خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: می‌دانم که یکی از مطالبات شما دانشجویان وجود فضاهای ورزشی مناسب از جمله استخر است اما واقعیت اینکه ساخت استخر در وضعیت کنونی که با مشکل تغذیه و اسکان روبرو هستید، امکان‌پذیر نیست. وقتی شما سلف و خوابگاه مناسبی ندارید، نمی‌توان استخر را دراولویت قرار داد و باید از طریق قرارداد با استخرهای بخش‌خصوصی، از استخر استفاده کرد.

در این نشست تعدادی از فعالان نهادهای دانشجویی به ایراد سخنرانی پرداخته و مشکلات خود را با معاون وزیر بهداشت در میان گذاشتند.

از جمله موضوعات مطرح شده از سوی فعالان دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی البرز در این نشست دانشجویی می‌توان به پراکندگی دانشکدهها، کمبود فضاهای فیزیکی اختصاص داده شده به نهادهای دانشجویی، کمبود فضاهای ورزشی و عدم تأمین نیازهای ورزشی دانشجویان، کمبود شدید بودجه اختصاص داده شده به فعالیت نهادهای دانشجویی، لزوم احداث خوابگاه دانشجویی به دلیل نبودن خوابگاه ملکی و لزوم پرداخت کار دانشجویی اشاره کرد.

نبود فضای تفریحی، ورزشی و فرهنگی در خوابگاه‌های دانشجویی، دوری سالن ورزشی، لزوم ساخت آمفی تئاتر برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، پراکندگیساختمان‌های اداری و سالن‌های ورزشی مرتبط با دانشجویان در سطح شهر، کمبود سرویس‌های ایاب و ذهاب، تجهیز نبودن تمام دانشکده‌ها به تجهیزات اولیه( آزمایشگاه)، نبود مسجد از جمله مواردی بود که نمایندگان نهادهای دانشجویی در حضور معاون وزیر به آن اشاره داشتند.

همچنین پایین و محدود بودن سرعت اینترنت در خوابگاه‌ها و دانشکده‌های دانشگاه و همچنین نبود امکان استفاده رایگان از وب‌سایت‌های جستجوی مقالات، عدم برگزاری اردوهای تفریحی بانشاط، لزوم حمایت دانشگاه‌های مادر از دانشگاه‌های نوپا مثل دانشگاه البرز در تمامی زمینه‌ها اعم از آموزشی، لزوم افزایش سقف تسهیلات رفاهی و دانشجویی و افزایش وام‌های مختلف به دانشجویان، ضرورت ساخت خوابگاه برای متاهلین و... از جمله دیگر مطالبات دانشجویان بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top