تاریخ انتشار: شنبه 1398/09/30 - 14:41
کد خبر: 339119

سایه سنگین دلالی روی بازار میوه

در حالی که میوه در بازار فراوان است، هزینه‌های افزایش نرخ کرایه‌ها بر دوش کشاورز قرار گرفته و دلالان میوه را با قیمت چندین برابر در بازار می‌فروشند چنانکه تفاوت از میدان تره‌بار تا مرکز شهر و پایین تا بالای شهر بسیار است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، برحسب رسم دیرین شب یلدا طولانی‌ترین شب سال را خانواده‌ها به خانه بزرگترها می‌روند تا ساعاتی را در حضور آنان دور هم باشند و خوش بگذرانند. در این دورهم‌نشینی‌ها علاوه بر اینکه صحبت‌های بزرگت‌رها نقل محفل است میوه و شیرینی و آجیل نیز گرمای این محفل را در این شب سرد دو چندان می‌کند؛ به همین بهانه گزارشی از سطح شهر درباره قیمت‌های میوه در آستانه شب یلدا تهیه کردیم.

قیمت انواع میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، میادین شهرداری و نقاط مختلف سطح شهر حاکی  از فراوانی میوه در بازار است. اما قیمت ها بسیار متنوع است به طوری که هرچه از پایین شهر به سمت بالای شهر می رویم قیمت ها هم بالا می رود، قیمت از میدان مرکزی میوه و تره بار تا مغازه ها افزایش زیادی دارد و تعدادی هم لوکس فروش در سطح شهر که حتی پول اجاره مغازه هم نمی دهند قیمت های نجومی روی میوه‌ها گذاشته اند.

تولید سیب و مرکبات امسال بسیار خوب بوده به طوری که علاوه بر اینکه مغازه‌های سطح شهر مملو از میوه است، دست‌فروشان و کسانی که میوه روی وانت می‌فروشند در نقاط مختلف شهر این میوه ها را به قیمت مناسب تری می فروشند.

یک خانم حدوداً 50 ساله که برای خرید میوه از وانتی‌ها آمده به خبرنگار فارس، گفت: اگر این وانتی‌ها نباشند واقعاً خرید میوه برای ما بسیار دشوار است، مغازه‌ قیمت‌های سرسام‌آوری را می‌فروشند اما قیمتی که وانتی‌ها می‌دهند مناسبتر است.

3 تا 4 کیلو پرتقال روی وانت‌ها قیمت 10 هزار تومان خورده است یعنی کیلویی 2500 تومان عرضه می‌شود همین پرتقال با اندکی کیفیت بالاتر در میادین شهرداری به قیمت 3 هزار تومان تا 8 هزار تومان به فروش می‌رود و همچنین در منطقه 19 کیلویی 3500 تومان و در منطقه 6 تهران به قیمت 12 هزار و 900 تومان عرضه می‌شود.

مصوبه‌ای وجود دارد که قیمت‌ها از میدان مرکزی میوه و تره‌بار تا مغازه نباید از 30 درصد تجاوز کند. یعنی عمده فروشی که محصول را از میدان مرکزی میوه تهیه می‌کند مجاز است بر اساس فاکتور تا 30 درصد به قیمت میوه در مغازه‌های سطح شهر اضافه کند اما در سایه عدم نظارت این تفاوت‌های عجیب و غریب در قیمت‌ها دیده می‌شود.

قیمت‌ انواع میوه در منطقه 19 تهران به این شرح است:
بهروز محمدی میوه فروش در منطقه 19 تهران به خبرنگار فارس، گفت: قدرت خرید مردم حتی در آستانه شب یلدا هم پایین است و فروش خوبی در مقایسه با سال‌های گذشته نداریم، بیشترین فروش ما در زمان واریز یارانه و سبد معیشتی و کمک حمایتی (اصلاح قیمت بنزین) انجام می‌شود.

هر چه به بالای شهر می رویم قیمت ها افزایش بیشتری می یابد در حالی که کیفیت میوه ها هم زیاد تغییری ندارد مغازه داران می گویند اجاره هایی که در بالا شهر پرداخت می کنیم بالاست در حقیقت آنها نرخ میوه را با نرخ اجاره می سنجند.

قیمت میوه‌ها در منطقه 6 تهران حاکی است قیمت‌ها در این منطقه نسبت به منطقه 19 افزایش بیشتری داشته که در برخی مواقع این قیمت‌ها دو برابر و حتی بیشتر شده است.

قیمت انواع میوه در خیابان نجات‌اللهی منطقه 6 به این شرح است:
علی بزرگوار فروشنده میوه در خیابات نجات الهی به خبرنگار فارس درباره دلیل بالا بودن قیمت ها در این منطقه نسبت به جنوب شهر تهران گفت: طبیعی است که اینجا قیمت ها باید بالا باشد تا بتوانم اجاره مغازه ای که 10 میلیون تومان ماهانه برای آن پرداخت می کنم را در بیاورم.

افزایش و نابسامانی میوه‌ها به اینجا هم ختم نمی شود، برخی میوه‌فروشی‌هایی که در کنار خیابان و در مغازه‌هایی که به ابعاد یک در یک متر به عنوان انبار استفاده می‌کنند و میوه را در کنار پیاده‌رو چیده‌اند هم قیمت‌های نجومی عرضه می‌کنند.

قیمت هر کیلوگرم انار در کنار پیاده‌روی میدان فردوسی 14 هزار تومان، نارنگی، پرتقال و سیب کیلویی 10 هزار تومان، انگور کیلویی 18 هزار تومان، خرمالو کیلویی 15 هزار تومان و ازگیل کیلویی 20 هزار تومان به فروش می‌رود.

بعضاً فروش روی گاری با همین قیمت‌های سرسام‌آور انجام می‌شود که علاوه بر اینکه غیرقانونی است سد معبر هم شده است و این جای سؤال است که چطور با این گونه میوه‌فروش‌ها که جلوی تردد مردم را گرفته ا‌ند برخوردی نمی‌شود.

یکی از عابران که شاهد پرس و جوی قیمت‌ها بود به خبرنگار فارس، گفت: اینها مبلغی را هفتگی پرداخت می‌کنند و مسؤولانی که باید با این گونه افراد برخورد کنند بی تفاوت از کنار آنها می گذرند انگار که ندیده اند.

بالا بودن قیمت‌ها و تورم‌های اخیر عرصه زندگی را بر بسیاری از قشر متوسط و روبه پایین جامعه بیشتر کرده است و در دورهمی‌های خانواده ها هم تاثیر گذاشته است.

یک خانم 30 ساله به خبرنگار فارس، گفت: پیش از این افراد خانواده به خانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌رفت و کلی پذیرایی می‌شد اما امسال تصمیم گرفته‌ایم خودمان میوه و شیرینی را بگیریم و به خانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها ببریم  و دانگی حساب کنیم.

میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران که در منطقه آزادگان واقع است و روزانه از تمام استان‌ها میوه به این منطقه وارد شده و توسط عمده‌فروش‌ها خریداری می‌شود. در حقیقت در این مکان گلوگاه اصلی ورود میوه است و از اینجا به سایر نقاط شهر به صورت مویرگی توزیع می‌شود. قیمت میوه‌ها در این میدان نیز به این شرح است:

علی حاج‌فتحعلی عضو اتحادیه بارفروشان در باره اینکه  آیا افزایش قیمت بنزین روی قیمت میوه‌ها تأثیر گذاشته است، گفت: افزایش قیمت بنزین 20 تا 30 درصد نرخ کرایه‌ها را بیشتر کرده و البته این افزایش قیمت را کشاورزان پرداخت می‌کنند و روی قیمت میوه تأثیری نگذاشته است، قیمت میوه را در بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و با توجه به عرضه زیاد قیمت‌ها تقریباً مناسب است.

مردم انتظار دارند اگر میوه در بازار فراوان است و در سایه تلاش تولید کنندگان عرضه بیشتری در بازار صورت گرفته تاثیر آن در قدرت خرید آنها هم دیده شود اما ظاهرا هر چقدر تولید کنندگان بیشتر تولید می کنند بی نظارتی بر بازار و حضور دلالان به حدی است که اثری در قدرت خرید مردم نمی گذارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top