تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/10/01 - 22:50
کد خبر: 339271

معامله قرن؛ ۱۱ درصد برای فلسطینی‌ها!

یک روزنامه‌نگار فلسطینی در یادداشتی جوانان فلسطینی را به مقابله با طرح «معامله قرن» فراخواند و نوشت که در این طرح فقط ۱۱ درصد فلسطین به ساکنان حقیقی خود تعلق خواهد گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، وبگاه شبکه المیادین لبنان  در تاریخ ۱۶ آذر ماه گزارش داد که  به پیش‌نویس طرح موسوم به معامله قرن آمریکا درباره سازش رژیم اشغالگر صهیونیستی با فلسطینی‌ها دست یافته است.

در این خصوص «بسام رجا» نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی، در یادداشتی در وبگاه شبکه المیادین نوشته است که محتوای پیش‌نویس افشا شده با جزئیاتی که از طرح معامله قرن مطرح شده است، تفاوتی ندارد و در هفته‌های اخیر دیدار مقامات آمریکایی با رهبران جنبش فتح افزایش یافته و به نظر می‌رسد این دیدارها با توجه به محتوای پیش‌نویس افشا شده، به اهداف خود نیز رسیده باشد؛ البته این پیش‌نویس پس از عرضه به مقامات فلسطینی تعدیل خواهد شد.

او نوشت که این پیش‌نویس از امضای توافقی سه‌ جانبه میان رژیم صهیونیستی، سازمان آزادیبخش فلسطین و حماس حکایت دارد  و یک کشور فلسطینی با نام «فلسطین جدید» در کرانه باختری و نوار غزه به جز شهرک‌های صهیونیست‌نشین تشکیل می‌شود.

در پیش‌نویس این توافق آمده است که شهرک‌های صهیونیستی همچنان در اختیار اسرائیل خواهد بود و شهرک‌های دورافتاده و پراکنده هم به آن ملحق می‌شود.

«بسام رجا» نوشت: «اما مهم‌ترین بخش این است که در این پیش‌نویس به وضح بیان شده که مساحت "فلسطین جدید" کمتر از ۱۱درصد کشور تاریخی فلسطین خواهد بود و از سوی دیگر ما در مقابل طرح «انجمن روستاها» قرار داریم که طرحی فریبنده و تزئین شده برای برخی است.»

او افزود: «این طرح ما را به یاد طرح «انجمن روستاها» که در سال ۱۹۶۷ "یغنا کرمون" ژنرال اسرائیلی مطرح کرد می‌اندازد و مجرد اینکه در ابتدای طرح پیش‌نویس از "فلسطین جدید" و مساحت محدود آن سخن به میان آمده است، نشان می‌دهد که باقی بندها در خصوص بیت‌المقدس تا چه مقدار می‌تواند خطرناک باشد.»

به گفته این نویسنده فلسطینی، در پیش‌نویس افشا شده، بیت‌المقدس و قدس شرقی تحت حاکمیت اسرائیل خواهد بود و ساکنان آن، چه از لحاظ نظامی و اداری تحت سلطه صهیونیست‌ها خواهند بود و صرفا اختیارات محدودی به دولت فلسطینی برای پیگیری مسائل ساکنان فلسطینی داده خواهد شد و در عین حال فلسطینیان ساکن بیت‌المقدس شهروند فلسطینی به حساب نخواهند آمد و از آنان به نام ساکنان قدس یاد خواهد شد.

طبق این پیش‌نویس، منطقه «الاغوار» که دشت حاصلخیزی محسوب می‌شود کماکان در سیطره صهیونیست‌ها باقی خواهد ماند و تولیت مکان‌های مقدس نیز به عربستان سعودی منتقل خواهد شد.

«بسام رجا» نوشت که برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و آمریکا و اروپا از این طرح حمایت مالی می‌کنند.

درباره نوار غزه هم در پیش‌نویس معامله قرن آمده است: «مصر اراضی جدیدی را در اختیار فلسطین خواهد گذاشت تا در آنجا فرودگاه، کارخانه، زراعت و مبادلات تجاری ایجاد کند، اما فلسطینی‌ها اجازه سکونت در آنجا را ندارند.

«بسام رجا» در ادامه نوشت که ما در مقابل طرحی قرار داریم که مسأله فلسطین و حق هشت میلیون پناهنده را هدف قرار داده است و هر کسی هم مخالفت کند زیر آتش حملات اشغالگران خواهد رفت.

به نوشته وی، این پیش‌نویس با مخالفت رو به رو خواهد شد چرا که تحت فشار نوشته شده است اما رژیم صهیونیستی نیز در گفت ‌وگوهای احتمالی که پس از این تلاش خواهد شد با اردن و فتح  و حماس برپا کند، از شروط خود کوتاه نخواهد آمد.

این روزنامه‌نگار فلسطینی در خصوص چرایی طرح این پیش‌نویس در زمان کنونی، آن را به تلاش ترامپ برای نجات نتانیاهو مربوط دانست و گفت که به خصوص پس از شکست نتانیاهو در تشکیل دولت و حرکت به سوی برگزاری سومین انتخابات پارلمانی و از سوی دیگر برنامه انتخاباتی ترامپ این طرح مطرح می‌شود.

او گفت که هماهنگی‌ها حول «معامله قرن» با برخی کشورهای بارز عربی که به سمت عادی‌سازی روابط با تل آویو پیش رفته‌اند نیز بعمل آمده است.

«بسام رجا» سکوت برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در خصوص پیش نویس معامله قرن را به معنای مخالفت آنها با این پیش‌نویس ندانست بلکه این کشورها در توافق با «جرد کوشنر» مشاور و داماد دونالد ترامپ تأمین مالی این طرح را بر عهده گرفته‌اند.

به گفته وی تحولات فعلی نشان از این دارد که تعداد شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری و قدس اشغالی به ۵۱۴ شهرک افزایش خواهد یافت.

این روزنامه‌نگار فلسطینی در پایان نوشت که باید با جدیت و احساس مسئولیت در برابر تروریسم صهیونیست‌ها ایستادگی کرد چرا که تاریخ فلسطین با خون جوانانش نوشته شده است، جوانانی که پس از توافق اسلو به دنیا آمده‌اند و از ذره‌ای از خاک کشورشان کوتاه نخواهند آمد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top