تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/10/04 - 14:03
کد خبر: 339599

کارآمدی مجلس اول به دلیل نظارت دقیق تر بر آن بود

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفت: ما باید بپذیریم که شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست. شورای نگهبان طبق قانون وظایف مشخصی دارد به نظر بنده این شورا می‌تواند درمدل انتخاباتی که در پیش گرفته تاثیر گذار باشد و نباید درگیر بازی های سیاسی شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، علی بزرگخو دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در میزگرد « بررسی عملکرد دهم فعلی و نقش جریان دانشجویی در انتخابات آینده» که در این خبرگزاری برگزار شد، گفت: آن چیزی که برای همه مشخص است این است که مجلس دهم انتظارات را را برآورده نکرده و یکی از دلایل هم به اعتقاد بنده این بود که جنبش دانشجویی نتوانست آنچنان که باید به وظیفه‌اش در قبال مطالبه‌گری از مجلس عمل کند و یک مقدار هم به فضای انفعال کشیده شد.

  نمایندگان مجلس بیشتر از منافع ملی به منافع قومی، قبیله‌ای و منطقه‌ای توجه دارند
وی ادامه داد: امروز فضای مناسبی برای تشکل‌های دانشجویی برای مطالبه گری ایجاد شده است اما آنچه که درباره مجلس به ما رسید این بود که متاسفانه نماینده‌ها بیشتر از آنکه به منافع  ملی توجه کنند به منافع قومی و قبیله‌ای و منطقه‌ای و حوزه انتخابی خود توجه دارند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: متاسفانه ساختار انتخابات در کشور ما به گونه‌ای است که یک نماینده مجبور می شود برای اینکه از مردم رای بگیرد به اقدامات اجرایی روی بیاورد به طور مثال مجبور می شود که آسفالت فلان منطقه را پیگیری کند.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: همین امر موجب شده که نمایندگان نسبت به مسائل ملی و منافع ملی مقداری بی توجه شوند و برای همین هم هست که می بینیم مثلاً برجام در ۲۰ دقیقه تصویب می شود ولی از طرفی می بینیم گاهی در مجلس روی مسائل فرعی ساعت‌ها بحث می شود.

بزرگخوه یادآور شد: نماینده مجلس باید وکیل مردم باشد یعنی به عنوان حافظ منافع مردم عمل کند ولی امروز می بینیم که نزدیک ۲۰ سال است می‌بینیم دولت ها وقتی انتخاب می شوند و در جایگاه قدرت قرار می‌گیرند به اقدامات انتخاباتی روی می‌آورند. اینکه دولت ها اسم و شعارشان را روی لیست های انتخاباتی می گذارند به طور مثال مانند لیست حامیان احمدی نژاد یا لیست امید موجب می شود به جای این که تجمیع قدرت شکل بگیرد اصل جمهوریت نظام هم زیر سوال می رود.

وی تصریح کرد: انتظار این است که مجلس به وظایف خودش عمل کند، درست است مجلس و دولت باید به هم برای رسیدن به اهداف کمک کنند اما اینکه مجلس به دولت کاری نداشته باشد و هرچه دولت گفت را تایید کند آثار خوبی نخواهد داشت.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: به نظر می رسد لیست هایی که بر اساس قدرت و نه بر اساس ایدئولوژی بسته می شود مجلس را دچار مشکل می کند.

خستگی نمایندگان بزرگترین مشکل مجلس فعلی است
بزرگخو تاکید کرد: به نظر بنده بزرگترین مشکل مجلس فعلی خستگی بیش از حد نمایندگان برای وضع قوانین متناسب با شرایط امروز است به نظر بنده مجلس کنونی مجلسی است که به هر موضوعی سریعاً رضایت می دهد و آنچنان که باید نتوانسته حس آزادی خواهی و استقلال سیاسی خودش را حفظ کند.

وی با اشاره به اشکالاتی که در بحث انتخابات وجود دارد، گفت: در قانون اساسی ما مجلس جایگاه ملی دارد یعنی مجلس باید سطح ملی و مطالبه کند اما اتفاقی که رخ می دهد متناسب با این مسئله نیست و قانون انتخابات ما به گونه ای است که مجلس به یک مجلس محلی تبدیل می شود. البته برخی از نمایندگان در مجلس برای حل این مشکل بحث استانی شدن انتخابات را مطرح کردند که این طرح هم مشکلاتی داشت و  ضمن این که مشارکت مردم در انتخابات را کم می‌کرد موجب عدم شنیده شدن صدای مستضعفان هم می‌شد.

وی یادآور شد: گاهی دیده می شود که نمایندگان مجلس در میان مردم نیستند ولی در زمان انتخابات تمام نگرانی آنها این است که چگونه می توانند در میان مردم جا بگیرند.

بزرگخو اضافه کرد: یکی از مشکلات مجلس فعلی این است که کاملا سیاسی است. در مجلس ما رئیس مجلس باید هدایت کننده و مدیر جلسه باشد ولی متاسفانه یک بحث نادرست که جا افتاده این است که در کشور رئیس مجلس به عنوان رئیس قوه مقننه جا گرفته است و این موجب می شود رئیس مجلس بتواند لابی گری کند، مثلاً خیلی راحت می‌تواند هر چیزی که می‌خواهد را اعلام وصول نکند .

کارآمدی مجلس اول به دلیل نظارت دقیق تر بر آن بود
این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به وظایف شورای نگهبان گفت: ما باید بپذیریم که شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست. شورای نگهبان طبق قانون وظایف مشخصی دارد به نظر بنده این شورا می‌تواند درمدل انتخاباتی که در پیش گرفته تاثیر گذار باشد و نباید درگیر بازی های سیاسی شود.

وی گفت: یکی از مشکلات این است که متاسفانه ما بعد از ۴۰ سال ویژگی های رجال سیاسی را به صورت دقیق نمی دانیم. ویژگی های رجال سیاسی مسئله است که به صورت جدی باید به آن پرداخته شود.

بزرگخو ادامه داد: گاهی اوقات در رابطه با مجلس اول نکاتی مطرح می شود که می گویند که این مجلس کارآمد بود چون نظارت بر آن کمتر بود، ولی به اعتقاد ما این مجلس اگر کارآمد بود به این دلیل است که نظارت دقیق تری بر آن وجود داشت.

این فعال دانشجویی با انتقاد از تبدیل کردن همه مسائل در مجلس به یک معضل سیاسی اضافه کرد: اگر ما می‌خواهیم معضلات فرهنگی و معضلات اجتماعی که بخشی از آن هم مربوط به حوزه زنان است حل شود باید تلاش کنیم افراد متخصص را به مجلس بفرستیم.

وی با اشاره به لزوم جوانگرایی در مجلس اظهار داشت: جوان لزوماً به معنای یک فرد ۲۰ ساله نیست، جوانگرایی در عرصه سیاسی به این معنا نیست که سن شخص بیست سال یا ۳۰ سال باشد و به اعتقاد بنده باید ببینیم عملکرد  یک فرد طوری بوده که اصلاحگر جامعه باشد یا نه. طبق این تعریف می تواند یک فرد ۳۷ - ۳۸ ساله هم جوان محسوب شود. روحیه جوانی منظور ماست روحیه‌ای که خسته نباشد ولی متاسفانه مجلس فعلی نمایندگان خسته ای داشت. نمایندگان جوان مجلس هم که خسته بودند.

مسئول سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر درباره وظیفه جنبش دانشجویی در انتخابات آینده تاکید کرد: وظیفه اول جنبش دانشجویی در این حوزه آگاهی‌بخشی به مردم است و اینکه تلاش کنید آگاهی سیاسی مردم را افزایش دهد.

وی افزود: وظیفه دوم بیان حقایق در عین حفظ استقلال است. هرجا جنبش دانشجویی به بازوی احزاب سیاسی تبدیل شد افول کرد. جنبش دانشجویی زمانی حرفش در کشور تاثیر داشته که استقلال سیاسی خودش را حفظ کرد. جریان دانشجویی اگر استقلال خودش را حفظ کند مردم هم به این جریان اعتماد خواهند کرد.

بزرگخو یادآور شد: وظیفه سوم جریان دانشجویی آرمانخواهی در عین واقع بینی است. جریان دانشجویی باید با توجه به شرایط موجود تصمیم بگیرد.

این فعال دانشجویی گفت: دانشجو نباید تبدیل به صدایی برای غر زدن شود. دانشجو نباید خودش را بیرون از گود در نظر بگیرد دانشجو باید علاوه بر اینکه اشکالات را می‌گوید راهکار هم بدهد.

وی افزود: نظارت دانشجو باید دائمی باشد. تاثیر گذاری دانشجو نباید مختص به یک دوره خاص یا زمان خاص باشد. در جامعه دانشجویی می‌خواهد تاثیرگذاری خودش را مثلاً در انتخابات مجلس نشان دهد باید بعد از انتخابات هم پگیری‌های لازم را انجام دهد.

رئیس مجلس حاضر به پاسخگویی به دانشجویان نشد
بزرگخو تصریح کرد: اینکه از نمایندگان مجلس بخواهیم پاسخگوی عملکرد و رفتار خودشان باشد یک چیز طبیعی است. البته ما چندین بار از آقای لاریجانی که ۱۲ سال است به عنوان رئیس مجلس فعالیت می کند برای حضور در دانشگاه دعوت کردیم ولی حاضر به پاسخگویی نشدند.

وی گفت: ما اگر بدانیم باید نسبت به افکار عمومی پاسخگو باشیم مسلماً تصمیم های واقع بینانه‌ای اتخاذ می‌کنیم در حالی که به آرمان ها نیز وفادار خواهیم ماند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top