به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، عصر امروز طی مراسمی مستند اختاپوس با حضور علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مردم در اراک رونمایی شد.
مستند اختاپوس به موضوع مافیای صنعت خودرو سازی در ایران و نقش تعدادی از اعضای اصلی این مافیا پرداخته است.
بخشی از مستند به خصوصی سازی در صنایع ایران پرداخته شده و گریزی به مسئله هپکو، آذرآب، نیشکر هفت تپه، کشت و صنعت مغان دارد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در این آیین گفت: سهمی که صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی به خود اختصاص داده است، سهمی معادل 3.5 تا 4 درصد است و از مجموع ارزش بخش صنعت 18 تا 20 درصد به خودروسازی تعلق دارد.
علی اکبر کریمی افزود: این صنعت بعد از صنعت نفت و پتروشیمی بزرگ ترین حجم را در اقتصاد کشور هم از نظر تولیدات و هم از نظر اشتغال به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 12 درصد اشتغال بخش صنعت کشور متعلق به صنعت خودرو است و در کشور یک هزار و 530 واحد صنعتی در حوزه خودروسازی فعالیت دارند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس با بیان اینکه صنعت خودرو برای کشور یک کالای پرمصرف است، ادامه داد: خودرو یک کالای ضروری است، ایران در قبل از انقلاب 160 هزار دستگاه انواع خودرو تولید داشت که هم اکنون این میزان به یک میلیون و 600 تا 700 هزار دستگاه رسیده است.
کریمی افزود: ایران از نظر تولید رتبه 13 کشور را به خود اختصاص داده است، اما متاسفانه هم اکنون صنعت خودرو در ایران صنعتی که بتواند رضایت مردم را داشته باشد، نیست و خودروهایی تولید می شود که گران به دست مردم می رسد.
وی گفت: سالانه هزاران نفر از مردم در جاده ها جان خود را از دست می دهند، که بخش عمده آن مربوط به کیفیت خودروها است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب بیان داشت: دولت 20 درصد سهام صنعت خودروسازی را در اختیار دارد، در طول این سال ها تیم دولت برای دو شرکت خودرو سازی ایران تصمیم گیری می کنند و به این شرکت ها سلطه دارند و علاقه ای ندارند که این سلطه را رها کنند.
کریمی با بیان اینکه دولت باید در خصوص سرنوشت صنعت خودرو پاسخگو باشد، افزود: مافیای صنعت موجب شده قطعه سازان بزرگ، قطعه سازان کوچک و متوسط را بلعیده و تحت فشار قرار دهند تا واحد خود را تعطیل کنند.