تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/10/05 - 09:46
کد خبر: 339697

میثم گلدوست کوهساری

نمایش انتخاباتی نمایندگان برای اقبال عمومی جامعه

نمایش انتخاباتی نمایندگان برای اقبال عمومی جامعه

یکی از آسیب‌های مناطق آزاد تجاری این است که این مناطق بدون در نظر گرفتن ساختار‌های فرهنگی ایجاد شده‌اند. مثلا می‌توان گفت: اختصاص معافیت‌های مالیاتی به مناطق آزاد باعث ورود کالا‌های لوکس به کشور و تشدید نگاه بی عدالتی در بین استان‌ها شده است؛ البته این بی عدالتی نیز زمانی بدتر می‌شود که نمایندگان مجلس برای کسب رای و محبوبیت بیشتر این نگاه را تبلیغ می‌کنند و دنبال ایجاد مناطق آزاد تجاری می‌روند غافل از اینکه بیشترین ضربه ناشی از ایجاد مناطق آزاد تجاری را مردم ساکن در این مناطق می‌خورند.

خبرنامه دانشجویان ایران: میثم گلدوست کوهساری*// تلاش ویژه نمایندگان برای ایجاد مناطق آزاد تجاری در حوزه انتخابیه خود بدون توجه به طبعات آن

حالا منطقه ویژه یا آزاد چیست ؟

آیا باعث پیشرفت اقتصادی اون منطقه میشود ؟

کافیست جستجو و مطالعه مختصری من باب مناطق آزاد داشته باشید تا از اصل ماجرا مطلع شوید

یک سوم واردات کشور از طرق قاچاق می‌باشد که یکی از مسیرهای قاچاق کالا همین مناطق آزاد هستند.

اما فلسفه ایجاد مناطق آزاد چیست ؟ انتقال فناوری به کشور ، کمک به تولید و صادرات کشور و ... که هرکدام از این موارد می‌توانند زمینه پیشرفت اقتصادی کشور را فراهم نمایند ولی متاسفانه الان مناطق آزاد شدند دروازه واردات و همینطور قاچاق.

به قول یکی از دوستان منطقی که در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۹ می‌گوید مناطق آزاد معاف از مالیات باشند و معلم و کارگر قبل از گرفتن حقوق مالیات آن‌ها کسر شود دقیقاً همین منطق می‌گوید که مناطق آزاد به نفع اقتصاد کشور بوده اند و باید افزایش پیدا کنند

کسری بودجه‌ای که امروزه دولت آن را در رسانه ها عنوان می‌کند بدون درنظر گرفتن مالیات این مناطق می‌باشد که یکی از طبعات عدم اخذ این مالیات موضوع افزایش قیمت بنزین می‌شود.

اولعی که امروز برای ایجاد مناطق تجاری بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها وجود دارد مقداری غیر منطقی است و با سیاست پیش رو از طرف دولت و مجلس در آینده‌ای نه‌چندان دور وسعت مناطق آزاد تجاری ایران بیشتر از مناطق آزاد تجاری چین، روسیه و هند خواهد شد.

یکی از آسیب‌های مناطق آزاد تجاری این است که این مناطق بدون در نظر گرفتن ساختار‌های فرهنگی ایجاد شده‌اند. مثلا می‌توان گفت: اختصاص معافیت‌های مالیاتی به مناطق آزاد باعث ورود کالا‌های لوکس به کشور و تشدید نگاه بی عدالتی در بین استان‌ها شده است؛ البته این بی عدالتی نیز زمانی بدتر می‌شود که نمایندگان مجلس برای کسب رای و محبوبیت بیشتر این نگاه را تبلیغ می‌کنند و دنبال ایجاد مناطق آزاد تجاری می‌روند غافل از اینکه بیشترین ضربه ناشی از ایجاد مناطق آزاد تجاری را مردم ساکن در این مناطق می‌خورند.

مناطق آزاد صورت زیبایی دارند درحالی که اصلا چنین نیست متاسفانه ما از منطقه آزاد پاساژها و ماشین ‌های لوکس و ... رو می‌بینیم درحالی که اگر نگاهی به وضعیت معیشتی مردم بومی مناطق آزاد فعلی مثل قشم و کیش را ببینیم دقیقا متوجه عمق فاجعه و شکاف عمیق طبقاتی می‌شویم که هزینه زندگی در آنجا بشدت افزایش پیدا می‌کند و قدرت اقتصادی مردم طبقه متوسط و ضعیف این مناطق بشدت کاهش پیدا می‌کند مردم مشاغل خود را از دست داده و از طرفی قیمت املاک منطقه سربه فلک می‌کشید درحالی که هدفش چنین نبوده است. امروز در منطقه آزاد کیش اکثریت فروشنده‌ها و کسبه‌های فعال افرادی غیربومی هستند یعنی منطقه آزاد بستری شده تا کسانی که دارا و توانمند بوده‌اند از لحاظ مالی استفاده بیشتری از این مناطق ببرند.

از طرفی هم معافیت‌هایی که به مناطق آزاد اختصاص می‌یابد به هیچ عنوان با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد، چون نه از مردم بومی که به خاطر مناطق آزاد بیچاره شده اند می‌توان مالیات گرفت و نه از شرکت‌هایی که در این مناطق فعالیت می‌کنند.

تجربه نشان داده که اشتغال، تولید و صادراتی که در مناطق آزاد تجاری بر آن تاکید می‌کنند اشتغال و تولید برای ایرانی نیست بلکه اشتغال و تولید برای چینی و هندی است با این وجود با افزایش مناطق آزاد تجاری، فعالیت اقتصادی کشور رونق نمی‌گیرد بلکه شرکت‌های خارجی هستند که با واردات کالا‌های ساخت کشور خود برای مردم‌شان اشتغالزایی می‌کنند.

پیشنهاد به عده‌ای از نمایندگان که دلسوز مردم‌اند و نه آن‌هایی که به دنبال رای شب انتخابات‌اند این است که طرحی دو فوریتی را در مجلس آماده کنند و تا زمانی که اشکالات مناطق آزاد تجاری برطرف نشود به طور موقت جلوی فعالیت این مناطق را بگیرند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
بهزد
1398/10/05 - 13:19

وقتی تصویب نشد دیگه چرا بیشتری میزنین.
بهزد
1398/10/06 - 15:12

مناطق ازاد شده کتاب اول ابتدایی هر کسی از راه میرسه یه نظر احمقانه میده .
تورهای مسافرتی آفری
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
چهارشنبه، برگزار دیدار کارگران با رهبر انقلاب
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top