تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/10/05 - 14:18
کد خبر: 339749

بیانیه جمعی از دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان درباره لایحه بودجه

جمعی از دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان طی بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از تصویب لایحه بودجه 99 شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: درآمدهایی که از محل فروش نفت در نظر گرفته شده بسیار واهی میباشد، چرا که با توجه به سوابق سال های گذشته، دولت قادر نخواهد بود روزانه فروش یک میلیون بشکه نفت را داشته باشد و به دنبال آن با کسری بودجه ی گسترده ای مواجه خواهیم شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ 11 دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه های کشور در بیانیه ای خواستار جلوگیری از تصویب لایحه بودجه 99 شدند.

متن این بیانیه بشرح ذیل است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

بر همگان روشن است کلیات لایحه ی بودجه ای که برای سال ۹۹ به تصویب کمیسیون تلفیق بودجه رسیده است، دارای مشکلات بسیار جدی و فاجعه باری است که استمرار سیاست غلط ارز ۴۲۰۰تومانی، توهم فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت، کسری بودجه، ایجاد تورم، خالی کردن صندوق توسعه ی ملی، فساد حاصل از خصوصی سازی ها و تبعیض آمیز بودن مالیات دریافتی از سرفصل های آن میباشد.

درآمدهایی که از محل فروش نفت در نظر گرفته شده بسیار واهی میباشد، چرا که با توجه به سوابق سال های گذشته، دولت قادر نخواهد بود روزانه فروش یک میلیون بشکه نفت را داشته باشد و به دنبال آن با کسری بودجه ی گسترده ای مواجه خواهیم شد.

پیش بینی میشود دولت برای جبران کسری بودجه اقدام به استقراض از بانک مرکزی کند که بانک مرکزی برای تامین این مبالغ، ناچاراً باید به سمت خلق پول های بی حساب و کتاب رود، که به دنبال آن تورم فزاینده را در پی خواهد داشت. یا اینکه برای جبران این کسری دولت با یک شوک قیمتی جدید در حامل های انرژی نظیر گازوئیل باز دست در جیب مردم کرده تا بتواند این کسری را جبران نماید. در این بین افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در پی افزایش قیمت های حامل های انرژی را نباید نادیده گرفت.

در این لایحه دولت بازهم حساب ویژه ای روی صندوق توسعه ی ملی باز کرده و قرار است چیزی حدود ۳/۴میلیارد یورو در سال آینده از صندوق برداشت کند که با توجه به کسری بودجه در سال آینده، این صندوق تا سال ۱۴۰۰تقریباً خالی خواهد شد.

در سال آینده بسیاری از اموال دولت به فروش می رسد که باتوجه به سوابق خصوصی سازی های فشل و ناکارآمد، موجب فساد و رانت خواری افراد ذی نفع و تجمعات و اعتراضات کارگری گسترده خواهد شد.

در این لایحه مالیات شرکت های خصوصی ۲۷درصد افزایش، اما مالیات شرکت های دولتی تنها ۲درصد افزایش پیدا کرده است و نیز هیچ برنامه ای برای دریافت مالیات عایدی بر سرمایه، مناطق آزاد، هنرمندان، موسسات آموزشی، فرارهای مالیاتی گسترده، معافیت های مالی میلیاردها و... تعریف نشده است.

علاوه بر تمامی موارد گفته شده،ادامه سیاست غلط دلار ۴۲۰۰تومانی را باید افزود که در سال گذشته موجب رانت خواری برای آقازاده ها،سودجویان، دلالان و فساد های مالیاتی گسترده شده بود. همچنین کاهش بودجه ی مراکز نظامی و دفاعی از دیگر نقدهای وارد به این لایحه است.

گمان میرود با اجرای این لایحه و بی عدالتی ها و نارضایتی هایی که به دنبال خواهد داشت، کشور به سمت مذاکراتی بدتر از برجام سوق داده شود.

اگر این لایحه به اجرا برسد باید منتظر آن باشیم که کل سال ۹۹، آبانماه سال ۹۸باشد. پیش بینی ها و سوابق سال های گذشته نشان میدهد

اجرای این لایحه، در سال آینده کشور را با بحران های متعدد،نارضایتی های عمومی، اعتراضات گسترده ی مردمی، آشوب ها و اغتشاشات خیابانی، تحمیل توافق نامه های بین المللی متعدد از جمله FATF و... روبرو خواهد کرد.

لذا نه تنها دولت، بلکه تمامی نمایندگان از کمیسیون تلفیق که به این لایحه فاجعه بار رای داده اند، باید مسئول رای خود و پاسخگوی مردم باشند.

والسلام علیکم

لیست اسامی دفاتر جامعه اسلامی امضاء کننده ی بیانیه:
دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشگاه امام خمینی قزوین
دانشگاه آزاد همدان
دانشگاه ملایر
دانشگاه ولیعصر رفسنجان
دانشگاه علوم پزشکی همدان
دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه تهران
دانشگاه فرهنگیان یزد
دانشگاه شهرکرد
دانشگاه یزد

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top