تاریخ انتشار: شنبه 1398/10/07 - 00:43
کد خبر: 339864

انتقاد یک شاعر از شعرخوانی سلبریتی

روزهای گذشته کلیپی از شعرخوانی یک بازیگر در فضای مجازی منتشر شد که با واکنش شدید شاعران و مخاطبان در فضای مجازی مواجه شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از کیهان، سلبریتی‌ها و خاصه عده‌ای از بازیگران مشهور که در سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و... حضور داشته‌اند و این حضور بدون تخصصشان تاثیرات مخربی بر جامعه به‌جا گذاشته، بدون توجه به سابقه فعالیت‌هایشان پا در عرصه‌های دیگر نیز می‌گذارند. حالا در جدیدترین اقدام، کلیپی از شعرخوانی اندیشه فولادوند -از بازیگران نه‌چندان مطرح- در فضای مجازی منتشر شده که مورد تمسخر بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

دکتر سید وحید سمنانی شاعر و پژوهشگر نام‌آشنای کشورمان در گفت‌وگو با کیهان، پیرامون این مسئله گفت: این اتفاق، به هیچ‌عنوان اتفاق تازه‌ای در ادبیات ما نیست. در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ این نوع شاعری و شعرخوانی وجود داشته است و در سطحی گسترده از سوی بسیاری از جوانان تبلیغ می‌شد اما نهایتاً این شیوه هم در شعرهای کلاسیک و هم در قالب‌های نوین راه به جایی نبرد. خانم فولادوند تا جایی که بنده می‌دانم قبل از اینکه بازیگری را به صورت حرفه‌ای آغاز کند به صورت جدی تجربه‌هایی در غزل داشته است. حالا پس از گذشت چند سال ایشان دوباره در همان فضای شعر دهة هفتاد شعری گفته و آن را در محفلی خوانده است. در مقام نقد باید گفت این شعر نشان می‌دهد که ایشان هنوز از فضای ۲۰ سال پیش ادبیات عبور نکرده است.

سمنانی افزود: مردم عادی با این مدل شعرخوانی آشنایی چندانی ندارند و اینکه کسی که او را به بازیگری می‌شناسند کلماتی را در قالب شعر اینگونه ادا کرده است برایشان تازگی دارد. این نوع شعر گفتن هنوز در جامعه ادبی دیده می‌شود اما مسئله این است که چون از زبان چهره‌ای تقریبا شناخته شده به عرصه ظهور نمی‌رسند در فضای مجازی دست ‌به دست نمی‌شوند. با این توضیح اگر این کلیپ مورد توجه واقع شده به دلیل راوی آن است نه محتوای آن! در هر صورت این نوع شعر و شعرخوانی سال‌ها پیش تجربه شده و بی‌هیچ تعارفی تجربه‌ای است شکست خورده. در این خصوص هم نباید نگران شد؛ زیرا به همین سرعت که این مطلب فراگیر شد به همین سرعت نیز از خاطره‌ها محو خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ادبیات به‌خاطر پویا بودن و حرکت روبه‌جلویی که دارد این فضا را تصفیه خواهد کرد و این دست از مسائل آسیبی بر فضای اصیل ادبیات نمی‌زند هرچند ممکن است در کوتاه مدت افراد ناآشنا با ادبیات پویای جامعه را دچار یأس و بدبینی کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top