تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/10/08 - 09:34
کد خبر: 340030

چگونه در عرض یک هفته خود را برای امتحان آماده کنیم؛

ده راهکار طلایی درباره درس خواندن در ایام فرجه امتحانی دانشجویان

ده راهکار طلایی درباره درس خواندن در ایام فرجه امتحانی دانشجویان

برای آشنایی با نوع سوالات استاد، دو راه وجود دارد؛ یا از «ترم قبلی‌ها» بپرسید یا سوالات ترم‌های قبل را به هر طریقی پیدا کنید. قطعا پی بردن به سبک سوالات یک استاد می‌تواند مسیر روشنی را برای هدفمندتر درس خواندن در اختیارتان بگذارد، پس آن را جدی بگیرید.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با نزدیک شدن به زمان آغاز امتحانات در تقویم آموزشی دانشگاه ها بازهم شاهد بروز شور و شوق و تب و تاب در میان دانشجویان برای امتحانات پایان ترم می باشیم. شاید اکثر ما ایرانی ها خاطره ای مشترک از ایام امتحانات پایان ترم دانشگاه داشته باشیم.  خیلی از ما هرچقدر هم در طول ترم درس بخوانیم بازهم عادت به درس خواندن در شب امتحان داریم و فرصت فرجه نزدیک به امتحانات فرصتی است که به سراغ کتاب ها و جزوات درسی خود میرویم و قسم یاد می کنیم که از ترم آینده در ایام طول ترم درس بخوانیم . اما ترم بعد آش همان آش و کاسه همان کاسه. بعضی افراد با یک دور خواندن برای امتحان‌شان آماده می‌شوند و برخی دیگر باید حتما دو یا سه بار مرور کنند تا بتوانند با آمادگی کامل سر جلسه‌‌  امتحان بروند. اما برخی اوقات وقت درس خواندن آن‌قدر کم است که باید با هر عادتی خودمان را برای صبح امتحان آماده کنیم.

در ادامه ده راهکار برای یادگیری دروس و نمره آوری در ایام فرجه را به شما پیشنهاد می کنیم:

1- برای درس خواندن محدود به زمان یا مکان خاصی نشوید
کلود النی، پرفسور دانشگاه آریزونا به دانشجویان مردود شده کالج که شاغل هم بودند، درس می‌داد. النی آن‌ها را تشویق می‌کرد تا در طی کار مفاهیم زیست‌شناسی را به‌خاطر بسپارند. به یکی دیگر از دانشجویان‌ش لیستی از کلمات را داده بود تا هنگامی‌که مسواک می‌زند آن‌ها را دوره کند. هر دو آنها امتحانات را با نمرات عالی گذراندند، در حالی که تغییر زیادی در ساعت مطالعه‌شان نداده بودند. در میان دانش‌آموزان زیادی که النی دربار‌‌ه‌‌ٔ آن‌ها تحقیق کرد، دید ساعت و زمان مطالعه یک امر کاملا شخصی است. بعضی‌ها آخرهای شب وقتی خانه ساکت و آرام است و بعضی‌ها صبح زود بهتر می‌توانند درس بخوانند. بعضی افراد وقتی از مدرسه و دانشگاه می‌آیند آن‌قدر سرحال هستند که می‌توانند کارهای‌شان را همان موقع انجام بدهند و بعضی‌ها به استراحت نیاز دارند و این تعریفی است که خود ما باید به آن دست پیدا کنیم و نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید.

پس هر وقت انرژی لازم را داشتید، درس بخوانید. خود را در یک شرایط یا یک زمان محدود نکنید. الزامی ندارد که همیشه صبح‌های زود به‌زور از خواب بیدار شوید و درس بخوانید. از طرفی هم اگر شب‌ها تا نیمه‌شب بیدار هستید و می‌بینید خواندن شما بازدهی خوبی ندارد، درس خواندن را متوقف کنید. فراموش نکنید که نباید کیفیت را فدای کمیت کرد.

ده راهکار طلایی درباره درس خواندن در ایام فرجه امتحانی دانشجویان

2. فرصتی بکر برای خوابگاهی‌ها
گرچه دانشجوی دهه هشتادی به فکر فرصت فرار از خوابگاه است، اما هنوز دانشجویان «غیرخوابگاهی» هم هستند که کیف و ساک خود را می‌بندند و راهی خوابگاه می‌شوند تا از ایام فرجه استفاده حداکثری کنند. اگر از درس‌ها خیلی عقب هستید و سکوت را برای درس خواندن انتخاب می‌کنید، بهترین فضا برای درس خواندن در ایام فرجه خوابگاه است. نبود دانشجو، خلوت بودن اتاق مطالعه و نبود سر و صدای دیگر اتاق‌ها از مهم‌ترین دلایل این انتخاب می‌تواند باشد. البته به این نکته توجه باید کرد که برخی از دانشگاه‌ها در ایام فرجه سرویس تغذیه ارائه نمی‌دهند که این موضوع می‌تواند برایتان دردسرساز باشد.

3. درست و تمیز نکته‌برداری کنید
خواندن متن کتاب مهم است، اما چیزی که از آن مهم‌تر است، یادداشت‌برداری از نکاتی‌ست که در کلاس درس روی آنها تاکید شده‌است. به غیر از این نکته‌ها، افراد موفق خودشان هم سعی می‌کنند طی درس خواندن نکته‌های مهم و اصلی را پیدا کنند و از روی آنها یادداشت بردارند. اما در طول ترم سعی کنید قبل از ترک کلاس، سه اصل مهمی که از درس آن روز گرفته‌اید را یادداشت کنید. مطمئنا آن یادداشت‌ها به‌شدت موثر هستند و بعدها در شب امتحان به شما بسیار کمک می‌کند.

4. دسته جمعی درس بخوانید
اثربخشی دسته‌جمعی مطالعه کردن، نکته‌ای است که کمتر کسی آن را نفی می‌کند. مطالعه در جمع دوستان از یک طرف باعث لذت و نوعی حس رقابت می‌شود و از طرفی مساله‌ای که گره کوری دارد، به راحتی با همفکری باز می‌شود. البته مطالعه دسته‌جمعی نیز همچون کارهای دیگر آدابی دارد: 1- سعی کنید برای خود یک سرگروه انتخاب کنید، 2- مطالب را دسته‌بندی و پس از پایان هر بخش آن را برای اعضای دیگر گروه تشریح کنید، 3- اگر سر یک مساله به نتیجه‌ای نرسیدید، همدیگر را ناامید نکنید و به هم ‌انگیزه بدهید  و 4- دست آخر اینکه حتما یک جای مناسب را برای مطالعه در نظر بگیرید.

5. روش درست و سریع درس خواندن را یاد بگیرید
از دانشجوی ممتازی که فارغ‌التحصیل شده‌ بود شنیدم، دانشگاه به او یاد نداد که می‌تواند در ظرف زمان کمتری، کلمات بیشتری بخواند. بلکه به او یاد داد به کتاب درس نگاه کند و وقتی شروع به خواندن می‌کند، با تمام حواس به کتاب نگاه کند و عکس‌ها، نمودارها و جزئیات بیشتری را به خاطر بسپارد. به این شیوه‌ی مطالعه، مطالعه‌‌ فعال می‌گویند که با پرسش‌هایی از درس آغاز می‌شود که فرد به جست‌وجوی آن سوال‌ها بر می‌آید و باعث می‌شود نکته‌‌ مبهمی در ذهن‌اش نماند. لازم نیست جزء به جزء کتاب را بخوانید و حفظ کنید. سعی کنید با مروری متوجه شوید در کدام قسمت درس، اشکال دارید. همان قسمت را بصورت فشرده بخوانید و یاد بگیرید. برخی نکات هستند که اگر آن‌ها را به خوبی یاد بگیرید می‌توانید قسمت‌های دیگر را هم به‌آسانی متوجه شوید. در واقع یاد گرفتن برخی قسمت‌ها باعث می‌شود بقیه‌‌ٔ درس را هم به خوبی متوجه شوید. پس سعی کنید نکات کلیدی هر قسمت را شناسایی کنید.

ده راهکار طلایی درباره درس خواندن در ایام فرجه امتحانی دانشجویان

6. سازماندهی و نظم داشته باشید
یکی از دانش‌آموزان ممتاز می‌گفت: در زمان تحصیل‌ام، هم در مسابقات دو میدانی شرکت می‌کردم هم فوتبال بازی می‌کردم و همچنین در گروه ارکستر هم بودم. سرم شلوغ بود. همین شلوغی باعث می‌شد وقت نداشته باشم دنبال یک خودکار یا کاغذ بگردم، بنابراین مجبور بودم مرتب باشم و هرچیزی را دقیقا سر جای خودش بگذارم. برای مثال دو پوشه داشتم. یکی مخصوص تکالیف روزانه و یکی دیگر مخصوص برگه‌های امتحانی که همیشه مروری بر پیشرفت تکالیف و مقایسه آنها با نمره‌هایم داشتم. دسترسی آسان به نکته‌های مهم درسی، دنبال جزوه و کتاب در شب امتحان نگشتن و گم نکردن آنها از نکته‌های مهمی است که باید رعایت کرد. تصور کنید شب امتحان بخواهید دنبال جزوه‌ و یادداشت‌برداری‌هایتان باشید. بعد از مدتی گشتن کلافه می‌شود و دیگر هیچ رغبتی برای درس خواندن ندارید. پس علاوه‌بر منظم کردن پوشه‌های درسی سعی کنید در محیطی درس بخوانید که همه‌چیز در دسترس‌تان باشد تا برای پیدا کردن چیزی وقت زیادی تلف نکنید.

7. از خودتان امتحان بگیرید
شاگردان زرنگ نکته‌های مهمی را که احتمال مطرح شدن‌شان در امتحان بیشتر است، مشخص می‌کنند، از آن‌ها سوال طرح می‌کنند و به آن سوال‌ها جواب می‌دهند. یک روش مناسب و رایج برای این کار تهیه کارت‌هایی‌ست که به فلش کارت معروف است. می‌توانید کاغذهای کوچکی شبیه کارت درست کنید، یک طرف آن سوال و در طرف دیگر جواب سوال را بنویسید. با این روش می‌توانید تا پایان ترم تعداد زیادی فلش کارت داشته باشید و با آن‌ها خود را بیازمایید و نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید و البته در شب امتحان تنها آن‌ها را مرور کنید.

8. بی خوابی دشمن حافظه
مطالعه دیروقت شب های امتحان نباید باعث شود هفت یا هشت ساعت مورد نیاز یک جوان به خواب شبانه، مختل شود، وقتی انسان خواب کافی نداشته باشد به دلیل خستگی مغز، در یادگیری مفاهیم درسی و بخاطر سپاری دروس به مشکل بر می خورد. باید در ایام امتحانات استفاده ازغذاهای پرچرب و مواد کافئین دار مثل نوشابه، قهوه، نسکافه را کنار گذاشته و بیشترمیوه‌جات و مواد حاوی آهن، ید، منیزیم و حتی شام سبک‌تری مصرف شود.

ده راهکار طلایی درباره درس خواندن در ایام فرجه امتحانی دانشجویان

9. سوالات ترم قبل، کلید قبولی
برای آشنایی با نوع سوالات استاد، دو راه وجود دارد؛ یا از «ترم قبلی‌ها» بپرسید یا سوالات ترم‌های قبل را به هر طریقی پیدا کنید. قطعا پی بردن به سبک سوالات یک استاد می‌تواند مسیر روشنی را برای هدفمندتر درس خواندن در اختیارتان بگذارد، پس آن را جدی بگیرید.

10. مسافرت بروید
دانشجویان غیربومی که از اول ترم در خوابگاه بوده‌اند و روزها برایشان «یک شکل» شده، بهتر است تعطیلات حدود یک‌هفته‌ای را به شهرهای خودشان بروند تا به قولی با «تجدید قوا» سر جلسه امتحانات حاضر شوند. البته این تعطیلات هم فرصت خوبی برای مسافرت دیگر دانشجویان (البته آنهایی که دغدغه درس خواندن ندارند) برای سفر به دیگر شهرها است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top