تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/10/09 - 10:42
کد خبر: 340207

رای دیوان عدالت اداری به نفع دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛

یک مقاله هم برای دفاع از دکتری کافی‌ست

یک مقاله هم برای دفاع از دکتری کافی‌ست

او با بیان اینکه هیات امنا به عنوان مرجع برنامه ریز و تصمیم گیر در دانشگاه ها تنها می تواند در حیطه اداری و استخدامی اختیار داشته و نمی تواند اختیاری به تشکیلات دانشگاه مبنی بر تدوین آیین نامه ها و شیوه نامه های آموزشی داشته باشد، تصویب قوانین آموزشی را در حیطه شورای دانشگاه ندانسته است.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدتی است که بحث اجبار دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد به نوشستن مقاله در مجلات خارجی مورد انتقاد دانشجویان دانشگاه های مختلف قرار گرفته است. برخی از دانشجویان دانشگاه های شهید بهشتی، صنعتی شریف و ... با ایجاد کمپین هایی خواستار لغو قوانینی سختگیرانه به خصوص در مقطع دکتری برای ارائه مقاله در نشریات خارجی به دلیلی تحریم های علمی و سخت شدن ثبت مقالات در مجلات خارجی، خواستار لغو قوانین مربوط به اجبار دانشجویان برای انتشار مقالات در نشریات خارجی شدند.

در ادامه همین روند یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شکایتی به دیوان عدالت اداری خواستار ابطال بند 11 شیوه نامه تدوین و دفاع از پایان نامه دانشجویان دکترای تخصصی که شرط لازم برای دفاع از پایان نامه دانشجویان دکترای تخصصی این دانشگاه را چاپ دو مقاله اعلام می داند شده است. بر اساس مصوب هفتاد و هفتمین جلسه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  دانشجو زمانی مجاز به دفاع از پایان نامه می باشد که حداقل دو مقاله ایندکس نوع 1 حاصل از کار خود (مستخرج از پایان نامه) را به عنوان نویسنده اول یا مسئول به چاپ رسانیده و یا گواهی پذیرش آنها را اخذ کرده باشد.

او در ادامه شکایت نامه خود می نویسد:« شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به منظور تحقق سیاستها و خط مشی ها و اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در امر برنامه ریزی و تدوین و تصویب آیین نامه ها و مقررات آموزشی تشکیل شده است و مطابق بند 2 ماده (1) آیین نامه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، تهیه و تصویب آیین نامه های آموزشی و پژوهشی، تغییر و اصلاح آیین نامه ها بر عهده آن شورا می باشد.»

او با بیان اینکه هیات امنا به عنوان مرجع برنامه ریز و تصمیم گیر در دانشگاه ها تنها می تواند در حیطه اداری و استخدامی اختیار داشته و نمی تواند اختیاری به تشکیلات دانشگاه مبنی بر تدوین آیین نامه ها و شیوه نامه های آموزشی داشته باشد، تصویب قوانین آموزشی را در حیطه شورای دانشگاه ندانسته است.

دانشگاه نیز در پاسخ به این اعتراض روند برقراری قانون هایی در حوزه های آموزشی از جمله تعیین حد نصاب بیشتری نسبت به شیوه نامه های اعلامی وزارت علوم، این روند را روندی معمولی در دانشگاه ها دانسته و از دانشگاه هایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و ... که اقدام به تصویب آیین نامه هایی نام می برد. در جوابیه این دانشگاه آمده است:«سایر دانشگاه های تیپ یک علوم پزشکی کشور (تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز) جهت دفاع از پایان نامه این دسته از دانشجویان، شرط چاپ و یا ارائه گواهی پذیرش دو مقاله در ژونالهای تیپ 1 را به تصویب رسانده اند. لذا به جهت حفظ شتاب علمی کشور در چشم انداز 1404 و رسیدن کشور به رتبه اول منطقه در تولید علم و با توجه به رقابت تنگاتنگی که بین کشورهای منطقه وجود دارد کلیه دانشگاه های مجری دوره های ph.d به تصویب شورای تحصیلات تکمیلی موسسه به عنوان نهاد قانونی نظارت بر دوره های تحصیلات تکمیلی تعداد دو مقاله را شرط دفاع از پایان نامه قرار داده اند.»

رای دیوان به نفع دانشجوی کرمانی
در این میان رای دیوان عدالت اداری قابل توجه است، دیوان عدالت اداری با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی چاپ یک مقاله به زبان انگلیسی از کار تحقیقاتی از رشته مربوطه و مرتبط با موضوع پایان نامه کفایت می کند. این سازمان با بیان اینکه دانشگاه ها حق وضع قوانینی پیرامون این موضوع ندارند، نوشت:«نظر به اینکه در این آیین نامه اختیاری برای دانشگاه ها برای وضع مقررات مغایر تعریف نشده است.» و بر این اساس دیوان عدالت اداری مصوبه دانشگاه کرمان را ابطال اعلام کرد.

تاثیر رای دیوان بر تمامی دانشگاه ها
هر چند به خاطر شکایت دانشجوی دانشگاه کرمانی، دیوان عدالت اداری تنها پیرامون قوانین دانشگاه کرمان اظهار نظر کرده است اما همچنان که در دفاعیه دانشگاه کرمان از مصوبه خویش آمد، دانشگاه های دیگر نیز اقدام به آیین نامه های سخت گیرانه تری نسبت به شیوه نامه اعلامی وزارت علوم کرده اند. این موضوع نشان می دهد اگر شکایتی پیرامون دانشگاه های دیگر نیز انجام شود می تواند به لغو قوانین دانشگاه ها منجر شود، اما از آنجا که شکیت تنها مربوط به بک دانشگاه بوده است، دیوان عدالت اداری تنها پیرامون دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار نظر کرده است. باید منتظر بود و دیدی سایر دانشگاه ها چه اقداماتی انجام خواهند داد.

 *گزارش از یاسین قاسمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top