تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/10/24 - 09:14
کد خبر: 342176

به بهانه لغو و درخواست تعدادی از دانشجویان بررسی شد؛

قانون دانشگاه‌ها برای لغو امتحانات پایان ترم چه می‌گوید؟

قانون دانشگاه‌ها برای لغو امتحانات پایان ترم چه می‌گوید؟

این مراسم هرچه که بود یک بزرگداشت نمی توانست نام گذاری شود. البته دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز چندی پیش این درخواست را داشتند که گفته می شود در دانشکده ای مسئولان تن به لغو امتحانات گرفتند. اما آیا لغو امتحانات و غیبت در سرجلسه امتحان به همین راحتی است؟

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها شرایط خاصی برفضای برخی از دانشگاه حاکم است، البته این شرایط یک تفاوت عمده با مدل های مشابه خود دارد و آن تحت تاثیر قرار گرفتن «جو» دانشگاه از مسائل بیرون محیط پیرامونی خود است. به طور مثال بعد از سه روز سقوط هواپیمای اوکراینی که بعدا مشخص شد به دلیل خطای انسانی بوده، جمعی از دانشجویان در دانشگاه های امیرکبیر، شریف، علم وصنعت و چند دانشگاه دیگر تهران خواستار لغو امتحانات به بهانه برگزاری مراسم یادبود شدند.

البته جالب است که دانشگاهی همچون شریف روزگذشته به این مسئله تن داد و امتحانات عصر خود را لغو تا آن جمع دانشجویان به برگزاری مراسم به اصطلاح یادبود بپردازدند که البته آنچه که از تصاویر نیز منعکس شد، این مراسم هرچه که بود یک بزرگداشت نمی توانست نام گذاری شود. البته دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز چندی پیش این درخواست را داشتند که گفته می شود در دانشکده ای مسئولان تن به لغو امتحانات گرفتند. اما آیا لغو امتحانات و غیبت در سرجلسه امتحان به همین راحتی است؟

برای پاسخ به سوال اول، باید گفت قانون جامعی برای لغو امتحانات پایان ترم توسط دانشگاه وجود ندارد، و به نظر می رسد هر دانشگاهی با توجه به نظر هیات امنای خود و با توجه شرایط خاص آن دانشگاه می تواند دستور به لغو امتحانات بگیرند. آنچه که در طی چند سال اخیر در این مسئله دیده شده لغو امتحانات به بهانه شرایط آب و هوایی بوده که سیل اخیر سیستان و بلوچستان از مصادیق بارز آن است.

اما درباره اینکه اگر دانشجویی در سرامتحان حاضر نشود چه نتیجه خواهد داشت، باید به قوانین آموزشی دانشگاه ها رجوع شود.

به طور مثال در دانشگاه آزاد، دانشجویان غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در هر تعداد امتحان پایانی غیبت کنند و آن درس‌ها برایشان حذف می‌شود.

یا در دانشگاه پیام‌نور درصورت عدم‌شرکت در امتحانات دانشگاه پیام‌نور، آن درس به صورت خودکار حذف می‌شود و نمره‌ای در کار نیست و در این صورت نه در معدل ترمی شما و نه در معدل‌کل هیچ تاثیری ندارد. البته توجه داشته باشید شهریه آن درس برگشت و عودت نمی‌شود و درواقع شهریه آن درس می‌سوزد.

وزارت علوم نیز قوانین خاص خود را دارد، که چنانچه دانشجویی در امتحان غیبت کند به‌هیچ‌وجه از وی امتحان مجدد به عمل نخواهد آمد. مسافرت در طول امتحانات پایان نیمسال، دلیل موجهی برای غیبت نخواهد بود و غیبت در این مورد غیرموجه است.  چنانچه دانشجویی به دلیل بیماری قادر به شرکت در امتحان نباشد، باید فقط به درمانگاه دانشگاه مراجعه کرده و توسط پزشک دانشگاه معاینه و درصورت لزوم گواهی لازم صادر شود.  چنانچه دانشجو در تاریخ امتحان در بیمارستان بستری شود، ‌باید در همان تاریخ بستری، مراتب را به اطلاع درمانگاه دانشگاه رسانده و پس از ترخیص، کلیه مدارک بیمارستان را جهت بررسی به درمانگاه دانشگاه ارائه کند.  کسانی که مبتلا به ناراحتی‌های روانی و اعصاب بوده، به‌نحوی که امکان شرکت در امتحان برای آنها میسر نباشد، باید براساس گواهی‌های تاییدشده و طبق ضوابط، ترم خود را به‌طور کامل و در موعد مقرر حذف کنند. حذف نکردن ترم ملاک آمادگی برای ادامه ترم و شرکت در امتحانات است و غیبت در امتحان برای این‌گونه افراد، غیرموجه تشخیص داده می‌شود.

چنانچه غیبت دانشجویی در جلسه امتحان توسط کمیسیون پزشکی بررسی و دلایل موجه تشخیص داده شود، درس مربوط به آن امتحان در کارنامه دانشجو به صورت حذف ثبت می‌شود. در این صورت، چنانچه درنتیجه حذف، واحدهای دانشجو از حدنصاب لازم (12 واحد) کمتر شود، یک ترم کامل محسوب شده و مشمول مقررات یک ترم کامل می‌شود.

یا در دانشگاه‌های علوم پزشکی به این روال است که غیبت غیرموجه در امتحان هر درس به منزله گرفتن نمره صفر در امتحان آن درس و غیبت موجه در امتحان هر درس موجب حذف آن درس می‌شود و دانشجو موظف به اخذ و تکرار کامل آن درس است.

البته خارج از این موضوع نیز دلایل عذر موجه برای حذف ترم، غیبت در امتحانات یا غیبت در کلاس درس عبارتند از :
1- بیماری شدید یا صعب‌العلاج با ارائه گواهی پزشک و تایید پزشک معتمد دانشگاه
2- خدمت در یکی از نهاد‌های انقلابی یا ارگان‌های رسمی دولتی که به تایید بالاترین مقام آن سازمان نیاز به حذف ترم داشته باشد یا نتواند در تعدادی از امتحانات یا در جلسات بعضی دروس شرکت کند.
3- وقوع حادثه غیرمنتظره مستند، به تشخیص شورای آموزشی دانشکده
4- فوت پدر، مادر، برادر، خواهر، همسر و فرزند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top