تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/10/29 - 19:21
کد خبر: 342829

ماهواره «ظفر» با «سیمرغ» ایرانی به فضا پرتاب می‌شود

تلاش محققان فضایی دانشگاه علم و صنعت با طراحی و ساخت ماهواره «ظفر» پس از ۳ سال به بار نشست و این ماهواره برای قرارگیری در مدار زمین، به سازمان فضایی تحویل داده شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ همه ساله در آستانه بهمن ماه، شاهد دستاورد محققان فضایی کشور هستیم و امسال نیز با تکمیل مراحل ساخت ماهواره «ظفر» این امید می‌رود که در آستانه روز ملی فناوری فضایی، اخبار خوشی از این موفقیت را شاهد باشیم.

ماهواره ظفر که امروز از سوی دانشگاه علم و صنعت به سازمان فضایی ایران تحویل داده شده قرار است به پایگاه فضایی برای قرارگیری در مدار زمین منتقل و با ماهواره بر ایرانی «سیمرغ» به فضا پرتاب شود.

مراسم تحویل این ماهواره تحقیقاتی صبح امروز یکشنبه با حضور رئیس سازمان فضایی ایران، رئیس دانشگاه علم و صنعت و رئیس مرکز تحقیقات فضایی این دانشگاه و در غیاب محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات برگزار شد.

این ماهواره به سفارش سازمان فضایی از سوی محققان و دانشمندان فضایی دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده است.

«ظفر» چه ماموریت‌هایی دارد
مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در مراسم تحویل گیری ماهواره «ظفر»، با بیان اینکه این ماهواره در دو نسخه و با مأموریت تصویربرداری ساخته شده است، گفت: هدایت، کنترل و دریافت و ارسال داده به ۳ ایستگاه زمینی از جمله ماموریت‌هایی است که برای این ماهواره پیش‌بینی شده است.

وی تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده و اندازه‌گیری تشعشات فضایی را از جمله ویژگی‌های کاربردی ماهواره ظفر عنوان کرد و گفت: این ماهواره در هر ۹۴ دقیقه به دور کره زمین چرخش دارد. یعنی روزانه حدود ۱۵ بار به دور کره زمین خواهد چرخید و اطلاعات مدنظر را به زمین مخابره می‌کند.

«ظفر» با «سیمرغ» به فضا می‌رود
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه قرار است این ماهواره به پایگاه فضایی برای قرارگیری در مدار زمین منتقل شود، گفت: پیش بینی شده است که ماهواره «ظفر» با ماهواره بر «سیمرغ» به فضا پرتاب شود و در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاههای کنترل و هدایت ماهواره نیز آماده هستند، افزود: پس از قرارگیری ماهواره در مدار، عملیات کنترل، هدایت، دریافت و ارسال داده اطلاعات از طریق این ایستگاه‌ها انجام می‌شود تا بتوانیم با توسعه زیرساختهای فضایی کشور، پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: سه ایستگاه فضایی ماهدشت، چرمشهر و قشم به عنوان ایستگاه‌های زمینی ماهواره «ظفر» در نظر گرفته شده و این ۳ ایستگاه کار دریافت و ارسال ماهواره را برعهده دارند.

براری با بیان اینکه برای طراحی ماهواره «ظفر» بیش از ۳۴۰ هزار نفر ساعت نقش داشته‌اند و زمان طراحی و ساخت آن سه سال بوده است، گفت: طی ۴ ماه گذشته با همکاری دانشگاه علم و صنعت و سازمان فضایی ایران کلیه تست‌های عملکردی و محیطی این ماهواره با موفقیت اجرا کرده است.

زمان پرتاب «ظفر» مشخص نیست
رئیس سازمان فضایی ایران در مورد زمان پرتاب ماهواره «ظفر» گفت: پس از تحویل و انتقال این ماهواره به پایگاه فضایی، هماهنگی‌هایی لازم برای پرتاب با مراجع قانونی و ذی‌ربط انجام می‌شود تا پرتاب آن صورت گیرد. اما هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

براری با تاکید بر اینکه ایران جزو ۹ کشور اول دنیا است که توانسته است به باشگاه کشورهای صاحب چرخه فضایی بپیوندد، گفت: چرا که تمام ۶ رکن حوزه فضایی از طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت پایگاه فضایی، ساخت ماهواره‌برها و ایستگاه کنترل، ایستگاه هدایت و پردازش داده‌های ماهواره‌ای توسط محققان داخلی، بومی‌سازی شده است.

براری تاکید کرد: ماهواره سنجشی ظفر با قدرت تفکیک تصاویر ۲۲.۵ متر از امروز فرآیند آمادگی برای در مدار قرارگرفتن را آغاز می‌کند و امیدواریم با تجربه‌ای موفق حاصل از پژوهش‌های تولید ماهواره، تا سال ۱۴۰۴ موفق به ساخت ماهواره سنجشی با قدرت تفکیک تصاویر یک متر برسیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top