تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/11/01 - 17:50
کد خبر: 343093

تاب‌آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌های آمریکا تعجب‌آور است

این خبرگزاری آمریکایی در مطلبی نوشته است: انتخابات پارلمانی احتمالا موجب شروع چرخه سیاسی جدیدی در سپهر سیاست ایران خواهد شد. همچنین انتظار می رود سال آینده میلادی رئیس جمهوری اصولگرا در ایران به قدرت برسد و بدین ترتیب قوای مقننه و مجریه به طور کامل در اختیار اصولگرایان قرار بگیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از افکار، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در مطلبی از پایان تلاش ها برای پیوستن ایران به اقتصاد جهانی به دلیل عملکرد اروپا پس از خروج آمریکا از برجام نوشت.

این خبرگزاری در گزارش خود آورده است:روز جمعه ۱۷ ژانویه آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران گفتند، اروپا در تلاش ها برای «به زانو درآوردن ایران» با آمریکا همدست شده است این در حالی است که دولت حسن روحانی پیش از این تصور می کرد سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در دور زدن کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ به تهران کمک خواهند کرد.

بلومبرگ در خصوص انتخابات اسفندماه نوشته است: انتخابات پارلمانی قرار است روز ۲۱ فوریه برگزار شود و احتمالا موجب شروع چرخه سیاسی جدیدی در سپهر سیاست ایران خواهد شد. همچنین انتظار می رود سال آینده میلادی رئیس جمهوری اصولگرا در ایران به قدرت برسد و بدین ترتیب قوای مقننه و مجریه به طور کامل در اختیار اصولگرایان قرار بگیرد. اصلی ترین چالش اصولگرایان در دوره جدید احیای اقتصاد ایران خواهد بود که به اعتقاد دولت فعلی، تحریم ها و تقابل با آمریکا عامل اصلی تضعیف آن بوده است.

اما سیروس رزاقی، رئیس موسسه مشورتی آرا انترپرایز در تهران در این باره به بلومبرگ می گوید: برداشت من این است که تحریم ها تنها بخشی از مشکل است. آنچه ما نیازمندش هستیم اصلاحات ساختاری واقعی گسترده است تا بهره وری در کشور چه با تحریم و چه بدون تحریم افزایش یابد... اگر بخواهیم صادق باشیم، من هیچ دستور کار یا خط مشی واقعی ای برای حل این مسائل مشاهده نمی کنم

بانک مرکزی ایران هفته گذشته اعلام کرد، اقداماتی را به اجرا می گذرد تا شرکت های خصوصی راحت تر بتوانند کالاهای خود را صادر کنند. به گفته بانک مرکزی، شرکت های خصوصی بخش عمده ای از ۴۰ میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی ایران و تامین ارز مورد نیاز کشور را بر عهده دارند.

از بسیاری جهات، تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم های آمریکا تعجب بسیاری را برانگیخته است. ریال به دنبال از دست دادن بیش از نیمی از ارزش خود پس از خروج ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸، تثبیت شده است.

به گفته جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد دانشگاه ویرجینیا تک، آینده اقتصاد ایران در گرو دو عامل اساسی است. «اینکه آیا تولید کنندگان ایران قادر به ادامه تولید خواهند بود؟ این مسئله نیازمند اصلاحات است. و آیا آنها می توانند بخشی از تولیدات خود را صادر کنند؟ زیرا هر اقتصادی به منابع ارزی نیاز دارد.»

الی گرانمایه، تحلیلگر شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل یکی از دلایل عدم افزایش افسارگسیخته نرخ تورم در ایران همانند نمونه ونزوئلا را عملکرد مثبت ایران در تنوع بخشی به اقتصاد خود در مقایسه با کشورهای عرب منطقه خواند و افزود، تفاوت دیگر ایران با ونزوئلا در این است که ایران از نظر استراتژیک در منطقه ای مهم قرار گرفته است.

ایران نه تنها در ساحل خلیج فارس قرار دارد که برای بازارهای انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است، بلکه در همسایگی عراق، افغانستان و پاکستان واقع شده و اهمیت جغرافیایی زیادی از نظر طرح کمربند و جاده چین داراست.

وی در ادامه افزود، «روسیه و چین انگیزه های ژئوپلتیکی دارند که اطمینان یابند تحریم های آمریکا به طور کامل اقتصاد ایران را فلج نمی کند.»

لازم به ذکر است که پس از خروج آمریکا  از برجام در اردیبهشت ماه سال 97، کشورهای اروپایی وعده های فروانی برای جبران خسارت های وارده و مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران دادند اما به هیچ کدام جامه عمل نپوشانیدند تا دست چدنی «جنتلمن های پشت میز مذاکره» بیش از پیش مشخص شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top