تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/11/02 - 09:19
کد خبر: 343148

راهکارهای دانشگاه آزاد برای مقابله با تقلب علمی

معاون دانشگاه آزاد با اشاره به ۳ مکانیزم این دانشگاه برای مقابله با تقلب علمی گفت: بنا داریم استفاده از سامانه مشابهت یاب در تمام واحدهای دانشگاه آزاد الزامی شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، بابک نگاهداری از سه مکانیزم دانشگاه آزاد برای مقابله با تقلب علمی در این دانشگاه خبر داد و گفت: یکی از مکانیزم ها سامانه مشابهت یاب است که هم اکنون در دانشگاه آزاد فعال است؛ ساز و کار اجرایی این سامانه به این صورت است که پایان نامه در آن آپلود می‌شود و متون آن تشابه یابی می‌شود و در صورت تأیید آن، سامانه آن را تشخیص و هشدار می‌دهد.

معاون دانشگاه آزاد افزود: در حال حاضر این سامانه در برخی واحدهای دانشگاه آزاد فعال است اما به این سمت پیش می‌رویم که استفاده از این سامانه و در واقع پایش پایان نامه‌ها برای واحدها الزامی شود؛ تاکنون مصادیق تخلف و تقلب علمی با فعال شدن این سامانه کاهش یافته است اما اینطور نیست که بحث تقلب در دانشگاه به صفر رسیده باشد.

وی با بیان این مطلب که دومین مکانیزم برای مقابله با تقلب علمی، چاپ مقالات مستخرج از رساله و پایان نامه‌ها در ژورنال‌ها و نشریات معتبر علمی دانشگاه آزاد است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۸۸ نشریه معتبر علمی در دانشگاه آزاد وجود دارد و چاپ مقاله در یکی از این نشریات یک اختیار همراه با امتیاز برای دانشجویان است؛ این آئین نامه به زودی به واحدهای دانشگاه آزاد ابلاغ می‌شود.

نگاهداری با اشاره به اینکه سیستم نمره دهی برای پایان نامه‌ها حذف شده و ارزیابی کیفی جایگزین آن شده است، گفت: امتیاز چاپ مقالات در این نشریه‌ها این است که متناسب با درجه‌ای که نشریات از آن برخوردار هستند، در ارزیابی و رتبه کیفی پایان نامه‌ها تأثیر داده می‌شود؛ مجلات و نشریات علمی دانشگاه چند گروه هستند؛ نخست آن‌هایی که نمایه بین المللی دارند، برخی دیگر وزارتین هستند و درجه علمی وزارت علوم را دارند و برخی‌ها نیز در مرحله رسیدن به درجه اول و دوم هستند.

معاون دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: سومین مکانیزم این است که دانشجویان دکتری باید قبل از دفاع از رساله دکتری، یک ارائه از چکیده رساله خود را در همایش‌ها و کنگره‌های علمی منطقه‌ای و استانی ارائه دهند.

وی با بیان این مطلب که کمیته‌های علمی کنگره بر خروجی رساله‌ها نظارت خواهند کرد، تصریح کرد: بنا داریم در هر رشته گرایش حداقل دو همایش یا کنگره علمی برگزار شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top