تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/11/02 - 11:36
کد خبر: 343183

رئیس دانشگاه آزاد: رابطه بین دانشگاه و اقتصاد باید برقرار شود

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رابطه بین دانشگاه و اقتصاد باید برقرار شود و صنعت کشور باید بر منابع انسانی ارزشمند تکیه کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، محمد مهدی طهرانچی در افتتاحیه اولین نمایشگاه و همایش شتاب دهنده های آزاد، اظهار داشت: آموزش عالی اگر در راه توسعه کشور نباشد، نمی تواند جایگاه خود را به درستی پیدا کند.

وی افزود: حدود ۸۰ سال است دانشگاه وارد کشور  شده، اما هنوز نسبت به استقرار همه وظایف آن به درستی اقدام نشده است.

رییس دانشگاه آزاد در باره جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز نسبت به آیین نامه ارتقای دانشگاه های کشور  بحث است که دانشگاه باید چگونه به کشور خدمت کند.

طهرانچی به چالش پیوند دانشگاه و جامعه اشاره کرد و یادآور شد: برای غلبه بر این چالش باید قدری اتفاقات این ۸۰ سال را جریان یابی کرد، اگر به تاریخ دانشگاه در ایران نگاه کنیم، دارالفنون اولین مرکز آموزشی بود، اما نکته این است که کشور در آن زمان هم بدون آموزش عالی نبوده و از سوی دیگر  صناعت را در کنار علم نیز داشته است.

وی به تمدن شهرها اشاره کرد و گفت: پس از تاسیس شهرها جای دانشگاه را خالی دانستند و این در حالی است که وقتی دانشگاه به شهرها وارد شد، یک موجود ناقص الخلقه بود؛ چرا که این مراکز براساس نیاز و بستر طبیعی شکل نگرفت و تنها برای تمدنی شدن شهرها تاسیس شد. از این رو هنوز بزرگان شهر بر سر  استقرار آن بحث می کنند.

به گفته رییس دانشگاه آزاد، غرب دانشگاه را  تاسیس کرد تا برای آنها موتور عرصه فناوری و تولید باشد. آنها پس از جنگ با نرخ بالای بیکاری در گیر بودند، به همین دلیل قصد داشتند با آزاد کردن پتانسیل مردم به بازار جدید دست یابند؛ از این رو  به سمت پژوهش رفتند و علم این گونه از اروپا به آمریکا رفت.

طهرانچی عنوان کرد: وقتی دانشگاه در ایران تاسیس شد، اقتصاد به واسطه فروش نفت تامین می شد و علم در واقع در تولیدات نقشی نداشت، اما با آغاز جنگ و تحریم ها دانشگاهیان وارد کارخانه شدند و ارتباط دانشگاه و صنعت برقرار شد.

وی افزود: پس از بهبود اوضاع جنگ واردات چی ها با تولید ملی و برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه مقابله کردند، واردکنندگان می خواستند رابطه دانشگاه را با اقتصاد قطع کنند و این کار را انجام دادند.

رییس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه ۷۵ تا ۸۵ درصد سرمایه یک کشور را دانش تشکیل می دهد، ادامه داد: باید در این جهان بسترسازی شکل گیرد و تحول گرایانه به موضوع دانشگاه نگاه کرد تا ارتباط قطع شده اقتصاد و دانشگاه احیا شود.

طهرانچی نظام آموزش عالی را یک شبکه اجتماعی ملی گسترده دانست و خاطر نشان کرد: دانشگاه نخبگانی اهداف و شرایط خاص خود را دارد، اما دانشگاه آزاد، دانشگاه اجتماعی است که توسط مردم برای توسعه شهر تاسیس شده است. از این رو  نباید بین واحد و شهر اختلاف ایجاد شود؛ چرا که بقای ما به تحول، دیدن و خواست مردم است.

وی افزود: مردم توسعه، آینده و پیشرفت فرزندان خود را می خواهند، همچنین از دانشگاه می خواهند به اقتصاد وصل شود. به همین دلیل دانشگاه آزاد با یک نگاه نو در ساختار کار تعامل با صنعت را آغاز کرد.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد برای بهبود ارتباط صنعت با دانشگاه در وهله اول اقدام به تصحیح واژه پژوهش و فناوری کرد، اظهار داشت: در نظام دانشگاه آزاد  آموزش، پژوهش و ترویج مد نظر قرار گرفت، اما محور هر سه مورد را دانشجو قرار داد. دانشگاه آزاد در بحث مربوط به فناوری هم معتقد است باید با آموزش همراه شود. در راستای آموزش فناوری به دانشجویان ربوکاپ که در دانشگاه آزاد نهادینه است، فناوری را به دانشجویان آموزش می دهد تا در نهایت به محصول دست یابد.

به گفته رییس دانشگاه آزاد، بحث سوم در موضوع پژوهش نوآوری است، وقتی فناوری با هدف تجاری سازی صورت گیرد، نوآوری در آن به کار رفته است.

طهرانچی یادآور شد: دانشگاه آزاد با تغییر ساختار پژوهش و فناوری، معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری را از یکدیگر جدا کرد و در نهایت با ایجاد سراهای نوآوری و پارک علم و فناوری و در جهت تعامل دانشگاه با صنعت حرکت می کند.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه حرکتی نو و  مبتنی بر اتصال دانشگاه آزاد با اقتصاد شهری برقرار شود، می توان همه ظرفیت های ملی را به کار گرفت؛ چرا که این دانشگاه از  سهمیه دولتی بهره نمی گیرد و خود مردم برای آن هزینه می کنند.

اولین نمایشگاه و همایش شتاب‌دهنده‌های آزاد امروز در نمایشگاه دائمی اقتصاد دانش‌بنیان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
چگونه چهره ما به کمک هوش مصنوعی تغییر می‌کند؟ +معرفی اپلیکیشن
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی- حرفه‌ای تغییر کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top