تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/11/02 - 18:34
کد خبر: 343249

پاسخ دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد شفاف‌سازی ظرفیت پذیرش دانشجویان

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به نامه بسیج دانشجویی در خصوص شفاف‌سازی ظرفیت پذیرش دانشجویان ورودی جدید توضیحاتی ارسال کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نامه‌ای به رئیس دانشگاه خواستار شفاف سازی در مورد ظرفیت پذیرش دانشجویان ورودی جدید سال ۹۸ شد.

در این راستا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به نامه بسیج دانشجویی توضیحاتی ارسال کرد.

متن نامه به شرح زیر است:

۱. تمامی پذیرفته شدگان آزمون سراسری سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در این دانشگاه همانند سال‌های قبل براساس فایل ارسالی از سوی سازمان سنجش که در پورتال این دانشگاه قرار داده شده است، پذیرش و ثبت نام شده اند.

۲. براساس امکانی که سازمان سنجش در چند سال اخیر برای پذیرفته شدگان در دانشگاه‌های مختلف در سامانه خود ایجاد کرده است، تعدادی پذیرفته شده با عنوان اشتباه در انتخاب رشته نیز از طریق پورتال از سوی سازمان سنجش به دانشگاه معرفی شده اند.

۳. برخی از پذیرفته شدگانی که مشمول تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور هستند، نیز از سوی سازمان سنجش جهت پذیرش و ثبت نام معرفی شده اند.

شایان ذکر است این افراد صرفا از تسهیلات استفاده می‌کنند که برابر بخشنامه مذکور در انتقال باید ۹۰ درصد و در تغییر رشته ۹۲.۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در همان سهمیه مقطع و رشته مورد نظر را دارا باشند بنابراین فرزندان اعضای هیئت علمی برخلاف تبلیغات گسترده‌ای که شده است هیچ گونه سهمیه‌ای در کنکور سراسری ندارند و از همان سهمیه‌ای که شامل همه می‌شود یعنی منطقه یک یا دو یا سه استفاده می‌کنند و در صورت قبولی صرفا با استفاده از تسهیلات می‌توانند در همان مقطع قبولی تغییر رشته داده یا منتقل شوند به عبارت دیگر ظرفیت هیچ سهمیه‌ای را اشغال نمی‌کنند و جای کسی را نمی‌گیرند؛ اما به عنوان ظرفیت مازاد بر دانشگاه‌ها هستند.

۴. برخی نیز براساس آئین نامه نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر از سوی وزارت متبوع در قالب سهمیه پنج درصد شاهد به این دانشگاه جهت پذیرش و ثبت نام معرفی شده اند.

۵. در خصوص مغایرت بین ظرفیت اعلامی در دفترچه با تعداد پذیرفته شدگان معرفی شده به دانشگاه نیز به استحضار می‌رساند ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی توسط شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به نیاز کشور کاهش و افزایش می‌یابد و در موعد مقرر به سازمان سنجش اعلام می‌شود؛ لیکن در سال جاری با توجه به نظر مجلس مبنی بر لزوم افزایش ظرفیت گروه پزشکی، وزارت بهداشت با افزایش ظرفیت پس از چاپ دفترچه‌ها و انتخاب رشته داوطلبان و پیش از اعلام نتایج نهایی، موافقت نمود و به همین دلیل به هنگام اعلام نتایج، دانشجوی بیشتری به تمامی دانشگاه‌ها از سوی سازمان سنجش کشور معرفی شد.

۶. با توجه به توضیحات بند ۵ کاملا شفاف و مشخص است که افزایش ظرفیت به معنی امتیاز دادن به همه افراد جامعه است؛ نه قشر خاصی. لیکن اگر منظور وجود اشکال در سهمیه هاست که این موضوع مصوبه مجلس است و ارتباطی به سازمان سنجش و دانشگاه‌ها ندارد. سهمیه‌ها در آزمون سراسری شامل سهمیه منطقه یک، منطقه دو، منطقه سه، ۲۵ درصد شاهد و ایثارگر، ۵ درصد ایثارگران و خانواده شهدا می‌شود و وقتی ظرفیتی افزایش می‌یابد بر مبنای نمره و درصد اختصاص یافته به هر سهمیه، دانشجو پذیرش می‌شود. همان طور که در لیست ارسالی ملاحظه می‌فرمایند هیچ کس خارج از این سهمیه‌ها به دانشگاه وارد نشده و هیچ سهمیه‌ای هم بیشتر از درصد مربوط به خود پذیرش نداشته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top