تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/11/03 - 09:51
کد خبر: 343300

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی کرد؛

نگاهی دانشجویی به چرایی فشار سنگین به شورای نگهبان

نگاهی دانشجویی به چرایی فشار سنگین به شورای نگهبان

همواره در ایام انتخابات و در روزهای مربوط به احراز صلاحیت کاندیدای انتخابات های مختلف جریانات و افرادی سعی در فشار و تضعیف شورای نگهبان دارند تا از این را به خواسته های خود دست پیدا کنند و بتوانند تاییدیه خود را با اهرم فشار بدست بیاورند.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شورای نگهبان مطابق اصل ۹۱ قانون اساسی به‌منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی تشکیل شده است. در اصول ۹۱ تا ۹۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اصول دیگر، به‌صورت پراکنده وظایف و اختیارات این نهاد مهم بیان شده است؛ اولین موضوعی که این گزاره در مورد شورای نگهبان به ذهن متبادر می‌کند این است که حمله به شورای نگهبان حمله به قانون و پاسداران قانون است.

همواره در ایام انتخابات و در روزهای مربوط به احراز صلاحیت کاندیدای انتخابات های مختلف جریانات و افرادی سعی در فشار و تضعیف شورای نگهبان دارند تا از این را به خواسته های خود دست پیدا کنند و بتوانند تاییدیه خود را با اهرم فشار بدست بیاورند.

جایگاه شورای نگهبان در کلام امامین انقلاب
-امام خمینی(ره)  در مورد حمله به شورای نگهبان می‌فرمودند: «من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به‌تدریج در یک رژیم وارد می‌شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‌نماید.»

-امام می فرمایند: «من با نهاد شورای نگهبان صددرصد موافقم و عقیده ام هست که باید قوی و همیشگی باشد.» (11/06/1363)

-حضرت امام خمینی(ره) برای نشان دادن ارزش و اهمیت قانونی که از نظر شورای نگهبان عبور کرده است، مخالفان با قانون مورد تأیید شورای نگهبان را دانسته یا ندانسته، مخالفان اسلام می دانند و می فرمایند: «درکشوری که قانون حکومت نکند، خصوصاً، قانونی که قانون اسلام است، این کشور را نمی توانیم اسلامی حساب کنیم. کسانی که با قانون مخالفت می کنند، این ها با اسلام مخالفت می کنند. کسانی که با مصوبات مجلس بعد از این که شورای نگهبان نظر خودش را داد باز مخالفت می کنند، این ها دانسته یا ندانسته با اسلام مخالفت می کنند.» (18/ 03/1360)

-ایشان دیکتاتوری را زاییده مخالفت با قانون و نظر و تأیید شورای نگهبان می دانند و می فرمایند: «دیکتاتوری همان است که نه به مجلس سر فرود می آورد، نه به قوانین مجلس و نه به شورای نگهبان و نه به تأیید شورای نگهبان.» (18/ 03/1360))

-امام خمینی(ره) به شورای نگهبان توصیه کردند، که اتکالتان به خدا باشد و با دقت و قاطعیت عمل کنید. «به شورای نگهبان تذکر می دهم که در کار خود استوار باشید و با قاطعیت و دقت عمل فرمایید و به خدای متعال اتکال کنید (25/02/1363)

-و در جایی دیگر می فرمایند: «به  هیچ وجه گوش به حرف عده ای که می خواهند یک دسته کوچک مردم ما خوششان بیاید و به اصطلاح مترقی هستند، [ندهید] قاطعانه با این گونه افکار مبارزه کنید. خدا را در نظر بگیرید. اصولاً آنچه که باید در نظر گرفته شود، خداست» (30/04/1359)

-شورای نگهبان، عماد ملت و دین و مایه اطمینان و سکینه قلب مؤمنین است و در حقیقت نبض نظام اسلامی به شمار می‌رود. وقتی شورای نگهبان مثل همه دوره‌های گذشته آن، قوی و قاطع و دقیق باشد، موجب آرامش کسانی می‌شود که دلشان برای اسلام می‌تپد و آرزویشان تحقق اهداف اسلامی و شریعت حقه نبویه است. (بیانات در مراسم بیعت اعضای شورای نگهبان، ۲۱ خرداد ۱۳۶۸)

-شورای نگهبان مطمئن‌ترین دستگاه و ارگانی است که انقلاب به نظام کشور بخشیده است. (بیانات در دیدار اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس، ۴ اسفند ۱۳۷۰).

چرایی حمله به شورای نگهبان
یکی از وظایفی که در قانون اساسی برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده است، نظارت بر انتخابات است. شورای‏ نگهبان مطابق اصل ۹۹ قانون اساسی ‏نظارت‏ بر انتخابات‏ مجلس‏ خبرگان‏ رهبری‏، ریاست‏ جمهوری‏، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و مراجعه‏ به‏ آرای عمومی‏ و همه‌‏‌پرسی‏ را برعهده‏ دارد. مطابق اصل ۱۱۸ قانون اساسی، مسئولیت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری برعهده‌ی شورای نگهبان است.

هرگاه رعایت قانون و خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی از سوی شورای نگهبان بیشتر مواظبت می‌شود فشار‌های بیشتری نیز به این شورا وارد می‌شود، اصولا دو قشر خاص بیشترین هجمه‌ها را به شورای نگهبان وارد می‌کنند، یک عده که امکان تایید صلاحیتشان قطع به یقین وجود ندارد مانند محکومین فتنه و سایر کسانی به وضوح علیه این نظام اسلامی اقداماتی انجام دادند و این اقدامات محرز شده است و گروه دوم کسانی اند که از تایید صلاحیت شدن نا امید هستند و سعی می‌کنند با هجمه‌های مستمر و همیشگی باعث تضعیف قدرت تصمیم گیری شورای نگهبان شده و اگر موفق نشدند حداقل وجه مردمی شورای نگهبان را تنزل دهند.

پمپئو آغازگر حمله به شورای نگهبان
پمپئو وزیر خارجه آمریکا اوایل دی ماه در اقدامی وقیحانه در توئیتر خود نوشت: «انتخابات پارلمان ایران دو ماه دیگر برگزار می‌شود اما رژیم پیش‌تر با رد صلاحیت بیش از ۱۰۰۰ نامزد به دستکاری در آن پرداخته است. ما در کنار مردم ایران که خواستار آن هستند که صدایشان شنیده شود، می‌ایستیم.»

اما در درون کشور از نمایندگان مجلس تا مسئولین دولتی و چهره های سیاسی جریان اصلاحات در اقدامی ساختار یافته ماه هاست که پروژه فشار به شورای نگهبان را کلید زده اند، فشار برای تایید صلاحیت کسانی که سوابق منفی و مجرمانه در پرونده دارد، در حالی که جز منافع شخصی و حزبی هیچ منفعتی نخواهد دات و هیچ نظام هوشیاری اجازه حکمرانی و نمایندگی به محکومین امنیتی و یا اقتصادی و ... نمی دهد.

شورای نگهبان در شرایطی که باید در اوج تمرکز باشد هدف بیشترین و گسترده ترین حملات قرار می گیرد تا نتواند به  وظیفه اصلی اش که نگهبانی از قانون است ، عمل کند.

دلایل رد صلاحیت ها از زبان سخنگوی شورای نگهبان به شرح زیر است:
بیشترین علت رد صلاحیت ها جرایم اقتصادی و سوء استفاده از اموال عمومی بوده است.

بر اساس بند های ماده ۲۸، ۲۹ و ۳۰ بررسی صلاحیت ها، محور های بررسی در حوزه های اقتصادی، اخلاقی و ارتباط داوطلبان با حاکمیت است، اما در حوزه این مصادیق افرادی داشته ایم که کلاهبردار بوده اند یا جعل اسناد می کردند یا از موقعیت شغلی سوء استفاده و تحصیل مال نامشروع مانند تصرف زمین کرده اند.

مواردی داشته ایم که مواد مخدر استعمال می کرده اند و عده ای نیز در حوزه اخلاقی مشکل داشته اند.

حتی کسانی برای نمایندگی مجلس نام نویسی کرده بودند که محکومیت جنایی داشته اند و به قتل و قصاص محکوم شده اند.

افرادی نیز که جزو اشرار و چاقو کش بوده اند برای نمایندگی مجلس ثبت نام کرده اند.

جرایمی مانند کلاهبرداری، اختلاس و. . . نیز در حوزه عدم التزام داوطلب به اسلام تعریف شده است یعنی داوطلب حدود اسلامی را رعایت نکرده است.

یکی از دلایل اصلی رد صلاحیت چهره‌های شاخص از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب، مُهر منفی «وزارت اطلاعات» و «نیروی انتظامی» در کارنامه داوطلبان است.

آیا افرادی با چنین شرایطی باید وارد مجلس شورای اسلامی شوند و آیا شخصی که مشکلات اخلاقی و یا اقتصادی دارد می تواند نماینده مردم باشد و آیا می شود از این دست افراد انتظار عملکرد مثبت و به نفع جامعه داشت؟

شاید در پاسخ به تمام این ابهامان همین بس که امام خمینی (ره) حمله به شورای نگهبان را دیکتاتوری می خوانند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top