تاریخ انتشار: شنبه 1398/11/05 - 10:27
کد خبر: 343464

واکنش تشکل‌های دانشجویی به عدم پخش زنده برخی برنامه‌های تلویزیونی؛

باب انتقاد را نبندید و مطابق با قانون اساسی عمل نمایید

همچنانی که طبق اصل 175 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: « درصداوسیماجمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تامین گردد» چه دلیلی وجود دارد که برنامه.های رسانه منتقد عملکرد دولت اجازه پخش برنامه یا برنامه به صورت زنده رانداشته باشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در پی عدم اجازه به پخش زنده برخی برنامه های تلویزیونی از جمله جهان آرا، ثریا و... اعتراض ها و انتقاداتی متوجه سازمان صدا و سیما و دولت شد، زیرا خیلی ها معتقدند این اتفاق در پی فشارهای دولتی رقم خورد، تشکل های دانشجویی و فعالین دانشجویی نیز در این مورد واکنش های متفاوتی داشتند:

فاصله دولت با مردم
دانیال یادگاری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به برخی فشارها به رسانه ملی برای محدود کردن برنامه‌هایی مانند ثریا و جهان آرا گفت: متاسفانه همان‌طور که در گذشته هم بیان کردیم، عملکرد رسانه ملی در نشنیده شدن صدای منتقدین و کارشناسان مسائل مختلف و از مسائلی مانند فرارهای مالیاتی برخی مسئولان گرفته تا منتقدین برجام و fatf  قابل توجه بوده، به گونه‌ای که گاهی بنظر می‌رسد مدیران رسانه ملی تمام توان خود را جمع کرده‌اند که خدایی ناکرده کسی از حق مردم در برابر بی تدبیری‌های دولت و مسئولین در رسانه ملی دفاع نکند.

وی ادامه داد: متاسفانه این روحیه در قبال بررسی عملکرد خود رسانه ملی هم از سمت مدیران صدا و سیما وجود دارد.‌ به گونه‌ای که بعد از گذشت ماه‌ها از بیان اینکه رسانه ملی طی برنامه‌ای موسوم به اتاق شیشه ای قصد داشت برنامه‌ها و عملکرد صداوسیما را بررسی کنند اما هیچ اتفاقی تاکنون نیفتاده است.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: اتفاقات اخیر در مورد اعمال فشارهای دولت برای عدم پخش زنده برنامه‌های تحلیلی و گفت‌وگو محور مانند برنامه ثریا و جهان آرا به صدا و سیما نشان از فاصله داشتن دولت با مردم دارد. چرا که در دولت آقای روحانی به وضوح قابل مشاهده است که پیگیری مشکلات مردم برای هر فردی هزینه دارد.

یادگاری تصریح کرد: نکته دیگر این است که مدیران صدا و سیما با اقدام غیرحرفه‌ای اقدام به ضبطی کردن برنامه های گفت‌وگو محور مثل ثریا و جهان آرا کرده!، حریت آقای علی‌عسکری مثل گذشته زیر سوال است و انحصاری کردن صدا و سیما یقینا آسیب زا خواهد بود.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: البته آقای علی‌عسکری از جمله مسئولان غیرپاسخگو در حال حاضر است که نه حاضر به پاسخ دادن به اقدامات خود نیست.

بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد طی نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما به جلوگیری از پخش زنده برنامه‌های انتقادی در رسانه ملی انتقاد کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر علی عسگری

رئیس محترم سازمان صدا و سیما
سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد و با احترام به استحضار می‌رساند، با توجه به حواشی پیش آمدن در مورد برخی برنامه‌های تلویزیونی چند نکته لازم ذکر است:

انقلاب برخاسته از آموزه‌های اسلام انتقاد را موهبتی ازجانب خداوند می‌داند که طبق فرموده امام راحل از آنجایی که همه افراد جامعه اسلامی حق دارند که در سرنوشت خود و جامعه خویش دخالت کنند تا جایی که بسیاری از فقها تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت را به خاطر امر به معروف و نهی ازمنکر واجب می‌دانند.

به فرموده حضرت امام در این خصوص که می‌فرمایند: الان مکلفیم ما، مسئولیم همه مان...، نه مسئول برای کارخودمان، مسئول کارهای دیگران هم هستیم «کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته» همه ملت موظفند که نظارت کنند براین امور...اگرمن پایم راکج گذاشتم ملت موظف است  که بگویند پایت راکج گذاشتی...»

همه ملت وظیفه نظارت برعملکرد مسئولان خویش رادارند و رسانه ها تکلیف مهمتری دراین زمینه را برعهده دارند.

همچنانی که طبق اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: « درصداوسیماجمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تامین گردد» چه دلیلی وجود دارد که برنامه.های رسانه منتقد عملکرد دولت اجازه پخش برنامه یا برنامه به صورت زنده رانداشته باشد.

بفرمایید کدام بند از اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی رعایت نشده که این برنامه های روشنگر و منتقد و آینده نگر با عدم مجوز برای پخش برنامه خود مواجهه شده اند.

مگرنه این است که در جمهوری اسلامی همگان حق انتقاد و مطالبه دارند؟ مگرنه این است که رسانه باید مستقل از دولت به نقد عملکرد آن بپردازد؟ آیارسانه ملی تحت تاثیر هجمه برخی افراد قرارگرفته و قدرت تصمیم گیری مستقل ندارد؟

ما قشر دانشجو مطالبه داریم که با این گونه رفتارها باب انتقاد را نبندید و مطابق با قانون اساسی عمل نمایید.

دفتر تحکیم وحدت؛ در واکنش به برخی فشارها برای محدود کردن برنامه‌هایی مانند ثریا و جهان‌آرا طی نامه‌ای از علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما خواست در مقابل حفظ آگاهی و حق مردم استقامت ورزیده و نگذارد هیچ گونه خللی روند مدیریت این فضا را تحت الشعاع قرار دهد.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما
سلام علیکم

همانطور که مستحضرید رسانه ملی رسانه مردم بوده و روابط عمومی دولت‌ها محسوب نمی‌شود و از آزادی آن در حدود قوانین اسلام و قانون اساسی باید به بهترین وجه  پاسداری شود. این دانشگاه عمومی باید تمام دغدغه‌اش اعتلای فکر مردم بوده، مربی و پرورش دهنده اذهان عمومی باشد. تفاوت رسانه ملی جمهوری اسلامی با رسانه‌های سایر کشورها باید در مداری باشد که بر گرد آن می‌چرخد و واضح است که مدار در حکومت اسلامی باید بر حفظ حق و احترام مردم بچرخد. حال آنکه رسانه‌ای که بر این مدار می‌چرخد، مخاطب را بنا بر کرامت انسانیش، یک مخاطب عاقل و بالغ حساب کرده و به جای محدود کردن آگاهی آن ، سعی به ایجاد فضای هم اندیشی و گفت وگو می کند.

این روزها خبرهایی می رسد که "حاکی از ضبطی‌شدن برنامه‌های سیما جهت افزایش غنای محتوای آن می‌باشد." اما این نکته مغفول است که ما غنای محتوا را می‌خواهیم، تا شنیده شود و شنیده شدن، مخاطبانی را می‌خواهد که تمایل به برنامه های رسانه ی ملی داشته باشند. واضح است که مخاطب تفاوت برنامه ضبطی و غیرضبطی را در میزان فهمی می‌داند که آن رسانه برای وی قائل است.

هنگامی که رسانه ای مخاطب خود را ناتوان در تحلیل مسائل دانسته تاجایی که برنامه هایش را به برنامه‌های ضبطی تقلیل می‌دهد، نباید توقع داشته باشد که مردم اعتماد خود را به آن اهدا کنند.
از طرفی در جمهوری اسلامی برای مردم حق نظارت بر مسئولین در نظر گرفته شده است و لازمه آن شفافیت است. هنگامی که رسانه ملی در ایجاد بستر شفافیت و آگاهی بخشی برای نظارت مردمی ناتوان بشود، مردم برای احقاق حق آگاهیشان به سمت رسانه هایی گرایش پیدا می‌کنند که بی‌انصافانه به تخریب اذهان عمومی نسبت به اصل حکومت پرداخته و این مسئله می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به اعتقاد مردم نسبت به نظام وارد آورد، که مسبب آن محافظه کاری مسئولان رسانه در انتقال اطلاعات به مردم است.

واضح است که نسبت به تمامی نهادهای اجرایی می تواند نقدهایی وجود داشته باشد، محدود کردن این نقدها وحذف آنان به جای پاسخگویی به آن، تحدید حق آگاهی و نظارت مردمی و در نتیجه تهدید جمهوری است.

ما ازمسئولان رسانه ملی توقع داریم به جای پاک کردن صورت مسئله و انتخاب راه حلی همچون راه حل پیش رو تلاش کنند صلاح مردم و حق آگاهی ونظارت آنان را معیار قرار داده ، بستر گفت وگو، یعنی مطرح شدن انتقادات کارشناسان و از آنطرف پاسخگویی به این نقدها را ازجانب نهاد های مربوطه فراهم کنند و با دادن تریبون به پاسخ دهندگان و پرسش کنندگان این مشکل راحل کنند و بدانند حق مردم، امری نیست که با بهانه هایی چون مصلحت اندیشی و بن مایه هایی از محافظه کاری روسا حفظ شود و نیاز به استقامت انقلابی در مقابل فشار های داخلی وخارجی دارد.

ما از شما به عنوان مدیر رسانه ملی، انتظار داریم به شکلی مصمم در مقابل حفظ آگاهی و حق مردم استقامت ورزیده و نگذارید هیچ گونه خللی روند مدیریت این فضا را تحت الشعاع قرار دهد، حال آنکه حق مردم از سنگین ترین حقوقی است که مسئولان بابت ان مورد سوال قرار خواهند گرفت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top