تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/11/06 - 19:09
کد خبر: 343706

امارات از کاربران جاسوسی می‌کند؟

دولت امارات علیرغم ارائه خدمات گسترده اینترنتی به سانسور گسترده آن و جاسوسی همه جانبه از کاربران اینترنت دست می‌زند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ اگر چه دولت امارات میلیاردها دلار در فناوری‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده، اما علیرغم ظاهر مدرن و پیشرفته این کشور، در پس پرده، سانسور شدید اینترنت و کنترل همه جانبه ارتباطات مجازی افراد و فعالیت‌های آنها در جریان است.

۹۰ درصد از جمعیت این کشور را مهاجران و کارگران و متخصصان خارجی تشکیل می‌دهند که نمی‌توانند به علت فیلترینگ از برنامه‌هایی مانند واتس‌اپ و اسکای برای تماس رایگان با عزیزان خود در خارج از امارات استفاده کنند.

اگر چه پروتکل تلفن اینترنتی یا VoIP به طور گسترده در نقاط مختلف جهان قابل استفاده است، اما دسترسی به آن از طریق خدمات شرکت‌های عادی اینترنتی در امارات ممکن نیست. تنها اپلیکیشن در دسترس در امارات برای تماس تلفنی اینترنتی ToTok است که توسط شرکتی در ابوظبی طراحی شده و در واقع ابزار جاسوسی دولت امارات از ساکنان این کشور است.

خارجیان ساکن امارات برای تماس تلفنی با اقوام و دوستان خود در دیگر کشورها چاره‌ای جز خرید نرم‌افزارهای وی.پی.ان و فعال کردن آنها ندارند و این کار هزینه اضافی به این افراد تحمیل می‌کند.

البته همه افراد در امارات از وی.پی.ان استفاده نمی‌کنند و بسیاری از آنها به سراغ ToTok رفته‌اند که از زمان عرضه در امارات و دیگر کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ طرفدارانی برای خود دست و پا کرده است. ToTok قابلیت تماس ویدئویی نیز دارد ولی نیویورک تایمز در دسامبر گذشته افشا کرد که دولت امارات از ToTok برای جاسوسی از کاربران استفاده می‌کند و گوگل و اپل باید آن را از فروشگاه‌های آنلاین خود حذف کنند.

ToTok تمامی مکالمات، موقعیت‌های مکانی، مسیر حرکت کاربران و غیره را کنترل و ثبت می‌کند و همین مساله باعث حذف آن از فروشگاه آنلاین اپل شد. البته گوگل آن را بعد از مدتی حذف مجدداً در دسترس قرار داد.

بررسی‌های مؤسسه Citizen Lab در کانادا نشان می‌دهد این تنها برنامه تبادل پیام موبایلی است که توسط یک سازمان اطلاعاتی و با حمایت مشخص یک دولت برای جاسوسی به کار گرفته شده است. این مؤسسه به کاربران اینترنت توصیه کرده به دیگر برنامه‌هایی که توسط شرکت‌های فناوری اماراتی طراحی و عرضه شده‌اند نیز اعتماد نکنند، چون امکان جاسوسی از طریق آنها نیز وجود خواهد داشت.

بر اساس قوانین امارات هرگونه استفاده از فناوری برای اظهارات توهین آمیز تلقی شده توسط دولت در رسانه‌های اجتماعی، فراخوان تظاهرات یا ترویج امور مخرب به بازداشت و مجازات حبس منجر می‌شود. بنابراین امارات کشوری است که علیرغم ادعاها و تبلیغات فراوان از نظر شدت اعمال محدودیت بر دسترسی به اینترنت و میزان کنترل و جاسوسی از کاربران در سطح جهان کم نظیر است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top