تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/11/07 - 16:15
کد خبر: 343837

هر روز یک فیلم تا جشنواره سی و هشتم؛

«آبادان یازده ۶۰» فیلم جنگی اما غیراکشن!

«آبادان یازده ۶۰» فیلم جنگی اما غیراکشن!

«آبادان یازده 60» و «درخت گردو» همان دو فیلمی هستند که مهرداد خوشبخت و محمدحسین مهدویان آنها را کارگردانی کرده اند تا این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز خالی از فیلم سینمایی با مضمون مهمترین اتفاق دوران معاصر یعنی حمله صدام به ایران نباشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرنامه دانشجویان ایران»: جشنواره فیلم فجر امسال دو اثر دفاع مقدسی را برای مخاطبان خواهد داشت و در این میان می توان «آبادان یازده 60» با توجه به سوژه اش جزو آثار مهم این دوره از جشنواره دانست.مخاطبان جشنواره فیلم فجر امسال قرار است به تماشای دو اثر دفاع مقدسی بنشینند. «آبادان یازده 60» و «درخت گردو» همان دو فیلمی هستند که مهرداد خوشبخت و محمدحسین مهدویان آنها را کارگردانی کرده اند تا این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز خالی از فیلم سینمایی با مضمون مهمترین اتفاق دوران معاصر یعنی حمله صدام به ایران نباشد. درست است که در طول ادوار مختلف برگزاری این جشنواره به طور میانگین همیشه اثری در این ژانر در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمده تا جایی که گویی، نبود فیلمی با مضمون جنگ هشت ساله یکی از عجایب این جشنواره به شمار می رود، اما نمی توان این مسئله را نادیده گرفت که در دهه 90، انتظار مخاطب از کیفیت و جلوه های ویژه های به کار رفته شده در آثار دفاع مقدسی در حد صحنه های اکشن آثار هالیوودی بالا رفته است!

درحقیقت می توان ادعا کرد بعد از فیلم «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان جرقه های تغییر بنیادین در عرصه فیلمبرداری و جلوه های ویژه اثار دفاع مقدسی در میان کارگردانان زده شد و این مهم در «تنگه ابوقریب» به اوج خود رسید و امروز دیگر نمی توان مخاطب را با ساخت آثاری ضعیف در این حوزه اغنا کرد، از این رو مخاطبان این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز انتظار دارند تا فیلمی را در سالن های نمایش جشنواره به نمایش در آید که بتواند نفس ها را در سینه هایشان حبس کند، انتظاری به جا که حالا کار را برای تیم سازنده آثار سخت کرده است.

چرا ساخته مهرداد خوشبخت جزو آثار مهم جشنواره فیلم فجر است؟
«آبادان یازده 60» را شاید بتوان یکی از مهمترین آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر دانست؛ فیلمی که هر چند از نامش می توان به راحتی مضمونش را فهمید، اما به گفته حسن کلامی، تهیه کننده اثر روایتگر یکی از موضوعات مغفول مانده این شهر در زمان حمله صدام به ایران است. فیلمی که مهرداد خوشبخت، کارگردانی آن را برعهده دارد. فردی که هر چند بیشتر کارگردانی در قاب تلویزیون را تجربه کرده و مخاطبان او را با آثاری چون «گشت پلیس»، «آچمز» می شناسند، «صدای من» و «جای او دیگر خالی نیست» از جمله آثار او در مقام کارگردانی فیلم سینمایی است و «عقاب صحرا»یی که هنوز بخت با او برای نمایش از پرده نقره ای یاری نکرده نیز آخرین اثر سینمایی این کارگردان پیش از «آبادان یازده 60 » محسوب می شود. خوشبخت که خود فرزند آبادان است تدوینگر «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا بوده و از همین رو می توان انتظار داشت که «آبادان یازده 60» در عرصه تدوین اثر درخوری باشد.

خوشبخت درباره این اثر که علیرضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی، نادر سلیمانی و ... در آن به ایفای نقش پرداخته اند، به رسانه ها اینطور گفته بود: « در این سال‌ها فیلم‌های زیادی ساخته‌ام ولی همیشه دلم می‌خواست دِینم را به مردم آبادان و مهم‌تر از آن به مردم شهرم ادا کنم و حالا فیلم «آبادان یازده ۶۰» به نوعی بخش کوچکی از دِین من و در واقع سینمای ایران به مردم آبادان و خوزستانی‌های عزیز است.»

یکی دیگر از نکات مهم درباره این فیلم دفاع مقدسی جشنواره فیلم فجر آن است که جزو محصولات سازمان اوج محسوب می شود، موسسه ای که پیش تر اثاری چون «به وقت شام»، «23 نفر»، «بادیگارد» و ... را در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آورده بود و از این جهت می توان اینطور گفت که آخرین ساخته مهرداد خوشبخت جزو آثاری است که منتقدان و اهالی فن عرصه سینما از حالا منتظر اکرانش در سالن های این دوره از جشنواره هستند، فیلمی که انتظار می رود بتواند تا حد زیادی نظرمنتقدان را به خود جلب کند.

در خلاصه «آبادان یازده 60» که یکی از 22 اثر راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر به شمار می رود، اینطور آمده است: «مردم غیور آبادان... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!» در اصل تیم سازنده فیلم 40 روز اول جنگ و نقش رادیو نفت ملی آبادان و تلاش کارکنارش برای حفظ این رادیو را در آن مقطع زمانی به نمایش در آورده اند.

«آبادان یازده 60» به هیچ وجه اکشن نیست
حسن کلامی در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره «آبادان یازده 60» می گوید: این فیلم داستان روزهای اولیه جنگ و تلاش کارکنان رادیو نفت برای حفاظت از آن است و تلاش کردیم تا مقاومت کسانی که در پشت جبهه ها حضور داشتند را روایت کنیم.

او با بیان اینکه این فیلم به هیچ عنوان یک اثر دفاع مقدسی اکشن نیست، تصریح می کند: با این حال فیلم پرتنشی خواهد بود و امیدوارم مخاطبان تا پایان فیلم با آن همراه شوند، البته نمی توان از الان به طور قطع درباره استقبال و یا عدم استقبال از آن صحبت کرد و باید منتظر روز نمایش اثر در جشنواره فیلم فجر بمانیم.

تهیه کننده فیلم «آبادان یازده 60» درباره چرایی کم کاری فیلمسازان در عرصه ساخت آثار دفاع مقدسی ادامه می دهد: اینطور نیست و همه فیلمسازان برای ساخت چنین آثاری تمایل دارند، اما از آنجایی که ساخت فیلم جنگی نیازمند صرف هزینه بالا و هماهنگی با نهادهای مختلف است، به طور مثال اگر قرار است فیلمی مانند تنگه ابوقریب ساخته شود باید در کنار هماهنگی با دستگاه ها، هزینه های بالایی نیز صرف شود و به همین دلیل ساخت آثار جنگی به مراتب گران تر از دیگر آثار سینمایی تمام می شود.

کلامی می گوید: از سوی دیگر در ساخت آثار جنگی باید فیلمساز، کارگردان و تهیه کننده از گزینش ها فارغ باشند؛ چرا که در طول دفاع مقدس افراد از هر طیفی برای دفاع از کشور حضور داشتند و با توجه به اینکه ساخت چنین آثاری هزینه بالا و هماهنگی زیاد نیاز دارد باید بگویم که فیلمسازی در این حوزه جگر شیر می خواهد.

او در پاسخ به این سوال که «آبادان یازده 60» روایتگر همه طیف های حاضر در دفاع مقدس است، خاطر نشان کرد: این فیلم نشانگر مقاومت مردمی است و باید منتظر روز نمایش آن بمانیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top