تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/11/07 - 17:48
کد خبر: 343857

ساخت هوش مصنوعی با قابلیت مشاهده اجسام از پشت دیوار

محققان موفق به ساخت سیستم لیزری ویژه‌ای شده‌اند که می‌توان با استفاده از آن اشیا پشت دیوارهای مرئی را به‌راحتی تشخیص داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از  cnet؛ محققان موفق به ساخت سیستم لیزری ویژه‌ای شده‌اند که می‌توان با استفاده از آن اشیا پشت دیوارهای مرئی را به‌راحتی تشخیص داد.

گروهی از محققان با استفاده از لیزرهای مشابه با اشاره‌گرهای لیزری سیستمی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند اشیا پشت دیوارهای مرئی را تشخیص بدهد. فرایند کار این لیزر به‌گونه‌ای است که لیزری به دیوار مرئی تابانده می‌شود و با رد شدن از آن به شیء پنهان‌شده در پشت دیوار برخورد می‌کند. سپس نور این لیزر از شیء موردنظر به دیوار برمی‌گردد.

انجام این کار الگوی تداخلی ویژه‌ای را روی دیوار ایجاد می‌کند که به آن الگوی نقطه‌ای گفته می‌شود. تصویر شیء پنهان در این الگو رمزگذاری می‌شود و محققان برای انجام محاسبات پیچیده موردنیاز برای بازسازی آن در زمان واقعی به یک الگوریتم یادگیری عمیق تکیه می‌کنند.

محققان با استفاده از این وسیله توانستند به‌صورت موفقیت‌آمیزی شماره‌ها و اعدادی که با خط مستقیم بصری قابل‌مشاهده نبودند را بخوانند. همچنین در پژوهش دیگری از این لیزر برای تجسم صحنه‌های وسیع‌تری که از دیدمستقیم پنهان‌شده بودند استفاده شد اما این پژوهش جدید توانایی این سیستم را در مشاهدات باکیفیت‌تر و در زمان واقعی افزایش داد.

کریستوفر ای. متزلر از دانشگاه استنفورد و رایس دراین‌باره بیان کرد که:« سیستم تصویربرداری غیرخطی ما در مقایسه با سایر رویکردها ،  از وضوح تصویر بالا و سرعت تصویربرداری منحصربه‌فرد برخوردار است. این ویژگی‌ها کاربری‌های متفاوتی مانند خواندن پلاک خودروی پنهان در هنگام رانندگی یا خواندن نشان‌های پوشیده شده توسط شخصی که در زاویه‌ای متفاوت از ما قدم می‌زند را ممکن می‌کند.»

فلیکس هاید از دانشگاه پرینستون نیز در رابطه با این سیستم می‌گوید:« تصویربرداری غیرخطی در تصویربرداری پزشکی ، مسیریابی ، روباتیک و سیستم‌های دفاعی کاربری‌های مهمی دارد.» به‌این‌ترتیب ازاین‌پس حفاظت از حریم خصوصی نه‌تنها به خود و اطلاعات شخصی کاربران مرتبط خواهد بود بلکه در آینده نزدیک به استفاده از سیستم‌های لیزری نیز مربوط می‌شود.

 
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top