تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/11/10 - 10:18
کد خبر: 344100

تحلیل یک دانشجوی دکتری از فضای این روزهای آموزش عالی؛

اپیدمی ویروس بی‌تفاوتی!

اپیدمی ویروس بی‌تفاوتی!

در این وضعیت، از یک طرف وظیفه ی دانشگاهیان این است که ویروسهای اجتماع را شناسایی کنند و برای آن راهکار پیشنهاد بدهند و از طرف دیگر خود نیز منشا این بیماری ها نباشد اینکه می گویند که دانشگاه منشأ تحولات است، شاید شامل تحولات منفی نیز باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از دانشجویان کمپین دکتری در یادداشتی به یک مسئله مهم در نظام آموزش عالی اشاره کرده است. او می نویسد: چندی است که کرونا ویروس، فکر و ذهن جهانیان و رسانه ها را به خود جلب کرده است و نظرات مختلف راجع به ریشه و نحوه ی کنترل و درمان آن مطرح می گردد. ابعاد پزشکی قضیه یک طرف، ابعاد اقتصادی و اجتماعی که شیوع این ویروس  آن را سبب شده است در محافل مختلف مورد بحث قرار می گیرد.

در اجتماع و به خصوص آموزش عالی بیراه نیست که بگوییم علائمی را می توانیم مشاهده کنیم که بی شباهت به علائم یک بیماری مسری نیست. حرفی که  وزیر بهداشت قبلی مطرح کردند و راه و رسمی که برخی دولتمردان در پیش گرفته اند حکایت از گسترش یافتن ویروس بی تفاوتی، فرافکنی و مسئولیت گریزی در جامعه دارد.

در این وضعیت، از یک طرف وظیفه ی دانشگاهیان این است که ویروسهای اجتماع را شناسایی کنند و برای آن راهکار پیشنهاد بدهند و از طرف دیگر خود نیز منشا این بیماری ها نباشد اینکه می گویند که دانشگاه منشأ تحولات است، شاید شامل تحولات منفی نیز باشد.

ویروس بی تفاوتی در آموزش عالی علائم زیادی دارد:  بی تفاوتی نسبت به آینده ی دانشجویان در تعیین ظرفیت ها، یا بی تفاوتی دانشجویان نسبت به مسئولیتی که در اجتماع و محیط علمی دارند، بی تفاوتی نسبت به پیشرفت کشور در تعیین موضوع رساله های پژوهشی، بی تفاوتی به نسبت به وضعیت معیشتی دانشجویان دکتری  و.... . اینکه  منشأ معضل بی تفاوتی در آموزش عالی کجاست نیاز به تحقیقات مفصلی دارد ولی به نظر می رسد عمده ی این ویروسها حاصل جهش ژنتیک ساز و کارهای معیوب و مرتبط با  تصمیم گیران  آموزش عالی است، چرا که بسیاری از این مسائل در گذشته نبودند ولی جامعه ی امروز و احتمالاً فردا با آن درگیر خواهند بود.

با این حال وضع موجود در سرزمینی غرق در منابع طبیعی و انسانی با این وسعت جغرافیایی  بسی جای شگفتی دارد. ایرانیان که ظرفیت این را دارند که  ثریا را فتح کنند چرا حمایت گری آنها از علم از محدوده زبان چندان فراتر نمی رود(طبق آماری که اخیراً معاونت تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ارائه کردند ایران کمتر از سه دهم درصد تولید ناخالص ملی خود را به پژوهش اختصاص داده که تا چندی پیش پنج دهم درصد عنوان میشد و طبق برنامه ها می بایست 4 درصد باشد!)؟ آیا ریشه ی بی تفاوتی جامعه نسبت به علم به بی تفاوتی خانواده ی محققین و برنامه ریزان آموزش عالی به خود و جامعه بر نمی گردد؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top