تاریخ انتشار: جمعه 1398/11/11 - 12:29
کد خبر: 344168

«معامله قرن» و رؤیاپردازی‌های رژیم صهیونیستی

محتوای طرح موسوم به «معامله قرن» را می توان کلکسیونی از رؤیاپردازی های رژیم صهیونیستی دانست که پس از خیانت مجدد شیخ نشینان عرب به مسأله فلسطین، از آن رونمایی شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، اواسط هفته جاری بود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از طرح موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد. رئیس جمهور آمریکا در مراسم رونمای از طرح شوم معامله قرن گفت: «در این چشم انداز اورشلیم (بیت المقدس) همچنان پایتخت بلامنازع اسرائیل باقی می‌ماند! این کار سختی نیست؛ این کار را ادامه می‌دهیم و ایالات متحده حاکمیت اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد».

ترامپ ادامه داد: «این گذار و حرکت به سوی راه حل دو دولتی به هیچ خطر برای اسرائیل تبدیل نمی‌شود. صلح به سازش نیاز دارد؛ اما نمی‌خواهیم کاری انجام دهیم تا امنیت اسرائیل به خطر بیفتد. من برای اسرائیل کارهای زیادی کردم؛ سفارتمان را به قدس انتقال دادم و بلندی‌های جولان را به عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت شناختم. بزرگترین کاری که کردم خروج از توافق بَد اتمی با ایران بود».

ترامپ ادعا کرد: البته باید برای فلسطینی‌ها هم کار زیادی بکنم؛ وگرنه انصاف رعایت نمی‌شود! این توافق فرصت خوبی است که فلسطینی‌ها بتوانند پس از ۷۰ سال دولت خود را تشکیل دهند. تیم ما بلد هستند که توافق خوبی را به انجام برسانند. مایک پمپئو وزیر خارجه؛ فکر کنم تو می‌خواهی برای سنا بروی؛ جابجا نشو و نرو؛ تو خوب کار می‌کنی. نقشه جدید وسعت اسرائیل را بسیار زیاد می‌کند.

وی مدعی شد: هیچ اسرائیلی و یا فلسطینی از خانه خود بیرون رانده نمی‌شود. حدود ۵۰ میلیارد دلار به سوی فلسطین رفته و در آنجا سرمایه گذاری می‌شود. در ۱۰ سال آینده اگر همه چیز خوب پیش برود، ۱ میلیون شغل در آنجا ایجاد شده و تولید ناخالص ملی هم ۲ برابر می‌شود.

پس از رونمایی از طرح شوم معامله قرن بود که فلسطینیان به صورت قاطعانه در اراضی اشغالی به آن واکنش نشان دادند. مردم فلسطین با برگزاری تظاهرات سراسری در اراضی اشغالی، عکس دونالد ترامپ را به آتش کشیدند تا عمق نفرت و انزجار خود از این سردمدار تروریست آمریکایی را به همگان نشان دهند. این درحالی است که رونمایی از معامله قرن واکنش های دیگری را نیز از سوی طرف های سیاسی داخلی و خارجی به دنبال داشت.

در همین ارتباط، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با رد طرح پیشنهادی «دونالد ترامپ» برای صلح خاورمیانه موسوم به «معامله قرن»، آن را طرحی «تجاوزکارانه» خواند و پیشنهاد ترامپ در مورد بیت المقدس را «یاوه و مهمل» دانست. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر مخالفت با طرح ترامپ برای سازش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها تاکید کرد. «محمود عباس» با بیان اینکه قدس و حقوق فلسطینی‌ها فروختنی نیست افزود که این معامله توطئه ای است که در مسیر آن پا نخواهیم گذاشت و پیروزی برای ملت فلسطین خواهد بود.

درهمین حال، جنبش انصارالله یمن در واکنش به اعلام مفاد طرح ترامپ موسوم به «معامله قرن»، این اقدام را تجاوز آشکار به فلسطین و امت اسلامی برشمرد. حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه ای معامله ننگین قرن را به شدت محکوم کرد و اقدامی بسیار خطرناک برشمرد که می تواند تاثیرات منفی زیادی بر آینده منطقه و ملت های آن داشته باشد.

دفتر آیت‌‎الله سیستانی هم با صدور بیانیه‌ای در واکنش به طرح صلح ادعایی آمریکا و اقدام واشنگتن در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کرد: «این طرح محکوم است و احساسات صدها میلیون عرب و مسلمان را در جهان جریحه دار کرده است». در عین حال، سوریه، عراق، لبنان و ترکیه با طرح موسوم به معامله قرن مخالفت کرده اند.

در این میان اما، عربستان سعودی، مصر، عربستان، بحرین و کویت از طرح معامله قرن حمایت به عمل آوردند تا بار دیگر نشان دهند که همچنان تمایل دارند به عنوان سردمداران سرسپرده ایالات متحده آمریکا در تحولات منطقه نقش آفرینی کنند. این درحالی است که محور غربی نیز موضعی مشابه موضع شیخ نشینان عرب اتخاذ کرده و از طرح موهوم معامله قرن حمایت کردند.

بنابراین، آنچه که واضح به نظر می رسد، این است که رونمایی از طرح معامله قرن در واقع حاصل خیانت مجدد شماری از شیخ نشینان عرب به مسأله فلسطین و آرمان فلسطینیان است. در واقع، اعراب با این موضع خود تلاش کردند تا به رؤیاهای رژیم صهیونیستی که در قالب طرح معامله قرن به افکار عمومی ارائه شده است، جامه عمل بپوشانند.

ازجمله رؤیاهای رژیم صهیونیستی در طرح معامله قرن، سلب هویت اسلامی قدس و تحریف ماهیت تاریخی آن است. این رؤیای رژیم صهیونیستی را می توان در سخنان رئیس جمهور آمریکا جستجو کرد؛ جایی که ترامپ از قدس اشغالی به عنوان پایتخت یکپارچه و تقسیم ناپذیر صهیونیست ها یاد کرد. در واقع، آمریکایی ها و صهیونیست ها قصد دارند از رهگذر طرح معامله قرن، قدس اشغالی را از هویت اسلامی آن تُهی و به آن هویت یهودی اعطاء کنند؛ رؤیایی که البته محقق نخواهد شد چراکه گذشته تاریخی مقدسات مسلمانان تحریف ناپذیر بوده و خواهد بود.

از سوی دیگر، یکی دیگر از رؤیاهای رژیم صهیونیستی از رهگذر طرح معامله قرن، تضمین موجودیت آن برای سالیان متمادی آینده است. واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی در حال حاضر با شرایط مناسبی در عرصه خارجی مواجه نیست و طی سال های گذشته شکست های سنگینی را از محور مقاومت در سراسر منطقه محتمل شده است. شکست های این رژیم در جنگ های متوالی با فلسطینیان در غزه و شکست سیاست های آن در سوریه تنها گوشه ای از ناکامی های سریالی تل آویو در منطقه محسوب می شود.

بنابراین، سردمداران تروریست آمریکایی تلاش کردند تا از طریق رونمایی از طرح معامله قرن، رژیم صهیونیستی را به نوعی از شرایط ناگوار کنونی نجات داده و به زعم خود کاری کنند که در آینده موجودیت این رژیم در معرض تهدید قرار نگیرد. در همین حال، سلب حق بازگشت آوارگان فلسطینی به عنوان یکی از اصلی ترین و اساسی ترین ارکان مسأله فلسطین نیز ازجمله رؤیاهای تل آویو و واشنگتن در طرح معامله قرن به شمار می رود.

در خصوص مسأله بازگشت آوارگان فلسطینی ترامپ اعلام کرد بر اساس طرح معامله قرن قرار نیست کسی جابجا شود. این به معنای این می‌تواند باشد که موضوع بازگشت آوارگان در این طرح اساساً جایگاهی ندارد. بنابراین، واضح است که صهیونیست ها و آمریکایی ها با هدف ممانعت از تحقق یکی از بزرگترین اهداف و آرمان های فلسطینیان در طول دهه های گذشته به طرح موسوم به معامله قرن متوسل شده اند.

این درحالی است که اگر قرار بود فلسطینیان در طول سال های گذشته به این خواسته وقیحانه آمریکایی ها و صهیونیست ها تَن دردهند، اکنون اساساً چیزی به نام مسأله فلسطین وجود نداشت. بنابراین، ناگفته پیداست که تلاش برای خط بطلان کشیدن بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری خود چیزی جز یک تلاش بیهوده و محکوم به شکست نیست.

علاوه بر آنچه که گفته شد، «خلع سلاح مقاومت» نیز از جمله بارزترین اهداف آمریکایی ها و صهیونیست ها از رهگذر طرح معامله قرن محسوب می شود. در طرح معامله قرن به صراحت بر خلع سلاح جنبش حماس در نوار غزه و اعلام این منطقه به عنوان منطقه عاری از سلاح، تأکید شده است. این درحالی است که طرح معامله قرن نه تنها به خلع سلاح مقاومت در غزه منجر نخواهد شد، بلکه شکل گیری مقاومت مسلحانه در کرانه باختری را نیز به دنبال خواهد داشت، چراکه با اقدام خصمانه اخیر ترامپ، بدون شک مقاومت در اراضی اشغالی وارد فاز تازه ای خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top