تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/11/14 - 10:05
کد خبر: 344476

رئیس دانشگاه تهران: احتمال تدوین قوانین جدید برای کاهش شکایات

رئیس دانشگاه تهران از رایزنی با دیوان عدالت اداری برای کاهش شکایات در حوزه های آموزشی و پژوهشی خبر داد و گفت: ورود دیوان عدالت اداری به برخی حوزه ها محلی از اعراب ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، محمود نیلی احمدآبادی به تشریح موضوعات مطروحه در بیست و ششمین اجلاس روسای دانشگاه ها پرداخت و اظهار داشت: یکی از موضوعات، بررسی چگونگی کاهش شکایات از دانشگاه ها به دیوان عدالت اداری و ورود دیوان در حوزه های آموزشی و پژوهشی بود. قانون هیات امنا، اختیارات ویژه ای را برای دانشگاهها پیش بینی کرده که این اختیارات بعضا توسط نهادهای نظارتی کامل دیده نمی شود که در نهایت منجر به گرفتن ایراداتی به عملکرد دانشگاه می شود که ممکن است برخی در قالب شکایت در دیوان عدالت اداری مطرح شود. در این جلسه یکی از معاونین دیوان حضور داشت و موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفت.

ورود دیوان به برخی موضوعات لازم نیست/احتمال تدوین قوانین جدید برای کاهش شکایات
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: بحث ما این است که برخی از این موارد در حوزه آموزش و پژوهش بوده و ورود دیوان عدالت اداری به آن، محلی از اعراب ندارد؛ در این اجلاس مقرر شد وزارت علوم، تعدادی از دانشگاه ها و نمایندگانی از دیوان عدالت اداری در قالب یک کارگروه مشترک، جلساتی را برگزار کنند و آن مواردی که در چهارچوب قوانین فعلی دیوان قرار دارد، اجرایی شود. همچنین در راستای کاهش شکایات اگر مواردی نیاز به تدوین قوانین جدیدی داشته باشد، اقدام در خور صورت گیرد.

ایجاد یک بستر گفتمانی بین دانشگاه و قضات دیوان
وی ضمن اشاره به اینکه ایجاد یک بستر گفتمانی بین دانشگاه و قضات دیوان عدالت اداری موضوعی بود که در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت، افزود: قرار شد با ایجاد این بستر گفتمانی، هم دانشگاه ها بیشتر با نیات و دیدگاه های دیوان آشنا شوند و در مقابل نیز دیوان محدودیت ها و مشکلات دانشگاه ها را مد نظر قرار دهد.

نیلی با تاکید بر اینکه در نهایت فصل الخطاب قانون است، تصریح کرد: هدف از این تعامل، توجه به ظرفیت های قانونی موجود است؛ چرا که به نظر ما توجه به آن ها، کیفیت عملکرد دانشگاه ها را بهبود می بخشد و از طرفی دیگر آرای دیوان یک پیوستگی و هم راستایی با اهداف دانشگاه ها و اجرای قانون خواهد داشت.

موضوعات مورد اختلاف میان دانشگاه و دیوان
رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: مباحث مربوط به برخی استخدام ها در دانشگاه، قوانین آموزشی دانشگاه ها، پذیرش دانشجو و هیات علمی از جمله مواردی است که بعضا مورد اختلاف دانشگاه ها و دیوان عدالت اداری است.

در پذیرش دانشجوی دکتری، اختیار دانشگاه ها سلب شده است
وی موضوع کنکور دکتری را از دیگر موضوعاتی مطرح کرد که در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت، گفت: ما معتقدیم کنکور دکتری از جمله مواردی است که باید نظر دانشگاه و استاد حرف اصلی را بزند در حالی که براساس قانون موجود و وحدت رویه ای که دیوان اعلام کرده، عملا اختیار را از دانشگاه ها سلب کرده است و دانشگاه لزوما نمی توانند در راستای عدالت آموزشی عمل کنند و لزوما افرادی که با شیوه فعلی کنکور دکتری به دانشگاه ها می آیند، جزو بهترین متقاضیان نیستند.

اختلاف روسای دانشگاهها با مجلس در خصوص کنکور دکتری
نیلی در ادامه با بیان اینکه با این شیوه کنونی کسانی می توانند وارد دانشگاه شوند که صرفا با تست زنی و تکیه بر حفظیات و بدون توجه اصلی به سوابق تحصیلی و عملکردشان به دانشگاه می آیند، تصریح کرد: در این زمینه یک اختلاف نظر جدی با مصوبات مجلس و برداشت دیوان از قانونی که مجلس تصویب کرده است، وجود دارد.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد که نهادهای بالادستی و مجلس باید در شیوه کنونی پذیرش دانشجوی دکتری بازنگری کند؛ چرا که دانشگاه به دنبال جذب بهترین ها و با بالاترین صلاحیت هاست. در غیر این صورت عملکرد دانشگاه زیر سوال می رود و کیفیت مدارک دانشگاه ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در پایان گفت: رده بندی دانشگاه ها، برنامه استراتژی دانشگاه ها برای توسعه، شاخص های رده بندی در دنیا، جایگاه ویژه علمی دانشگاه ها، حفط رشد علمی دانشگاه و افزایش نرخ علمی دانشگاه ها از دیگر مواردی بود که در این جلاس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
عملیات ایران، یکی از برترین قدرت نمایی های نظامی بود+ فیلم
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top