تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/11/27 - 09:05
کد خبر: 345661

تحلیل رزونامه آرمان از ائتلاف اصلاح‌طلبان

هر چند که قرار بود شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در تهران لیستی منتشر نکند اما این بار این مساله بر دوش احزاب اصلاح‌طلب افتاد تا آنها به نوبه خود و با ائتلاف با احزاب دیگر لیستی از نامزدهای اصلاح‌طلب را در تهران ارائه کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از رزونامه آرمان ملی،  هر چند که قرار بود شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در تهران لیستی منتشر نکند اما این بار این مساله بر دوش احزاب اصلاح‌طلب افتاد تا آنها به نوبه خود و با ائتلاف با احزاب دیگر لیستی از نامزدهای اصلاح‌طلب را در تهران ارائه کنند. در این راستا پس از اینکه حزب کارگزاران سازندگی مبادرت به ارائه لیست 30 نفره خود کرد. روز گذشته نیز 8 حزب اصلاح‌طلب لیستی 30 نفره را تحت عنوان «ائتلاف برای مردم» که کسر قابل توجهی از آنان را نمایندگان فعلی تهران تشکیل می‌دهند، منتشر کرد. گرچه برخی اظهار می‌دارند که اصلاح‌طلبان در این انتخابات شانس چندانی نخواهند داشت، اما سیدعبدالواحد موسوی لاری نایب رئیس شورای عالی اصلاح‌طلبان معتقد است: «ترکیب مجلس آینده از الان تا حد زیادی مشخص است و در بسیاری از حوزه‌ها تکلیف روشن است. اصلاح‌طلبان شانس کمی دارند و احتمالا اقلیت محدودی از مجلس آینده را در اختیار خواهند داشت.»

ائتلاف برای ایران
کمتر از یک هفته تا زمان برگزاری انتخابات باقی است به قول معروف فضا در حد انتظار انتخاباتی نشده است. بسیاری معتقدند که این مساله ناشی از اتفاقات متعدد در ماه‌های گذشته است. چنانکه مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات معتقد است: «اکنون در افکار عمومی تفاوت زیادی میان اصلاح‌طلب و یا اصولگرا وجود ندارد و متاسفانه هر دو جناح سیاسی پایگاه اجتماعی‌شان را تا حد زیادی از دست داده‌اند. حضور یا عدم حضور آنها چندان تاثیری در میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات نخواهد داشت. ولی تنش‌های آبان‌ماه امسال و یا دی‌ماه سال 96 که ناشی از فشارهای اقتصادی بود می‌تواند انگیزه‌های مشارکت سیاسی مردم را تحت تاثیر قرار دهد.» با این حال مسائل مربوط به بررسی صلاحیت‌ها باعث شد تا اصلاح‌طلبان بنابر مصوبه شورای عالی سیاستگذاری به دلیل عدم امکان رقابت در انتخابات حداقل در تهران لیست ندهند؛ اما با یک تبصره که احزاب اصلاح‌طلب به اسم خود می‌توانند به انتشار لیست بپردازند. از همین رو چند روز پیش بود که حزب کارگزاران سازندگی از لیست خود متشکل از نامزدهای برخی احزاب و گروه‌ها رونمایی کرد. لیستی که با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد که اغلب افراد از ناشناخته بودن اکثر اعضای لیست گلایه‌مند بودند. این در حالی است که با نگاهی به لیست منتشره تشکیل دهندگان این فهرست را حزب کارگزاران؛ خانه کارگر، حزب ندای ایرانیان، حزب اعتدال و توسعه و چهره‌های مستقل شامل می‌شوند. این در حالی است که همه اصلاح‌طلبان بر ارائه لیستی تماما اصلاح‌طلب تاکید داشته‌اند موضوعی که در لیست کارگزاران کمتر بدان توجه شده است. هر چند لیست کارگزاران به نمایندگی از همه احزاب اصلاح‌طلب ارائه نگردید، اما روز گذشته فهرستی از سوی 8 حزب اصلاح‌طلب تحت عنوان «ائتلاف برای ایران» منتشر شد که تا حدی لیست کارگزاران را به حاشیه برد. لیستی در آن همچون لیست کارگزاران مجید انصاری را سر لیست خود می‌بیند و بیشتر بر روی نمایندگان دوره دهم مجلس و اعضای فراکسیون امید بسته شده است. از جمله چهره‌های شناخته شده این لیست می‌توان به مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب، داوود محمدی، سهیلا جلودارزاده، پروانه مافی، محمدعلی وکیلی، فریده اولادقباد، زهرا ساعی، محمدرضا بادامچی، مهدی شیخ نمایندگان فعلی تهران، محمد حسین مقیمی استاندار سابق تهران، محمدرضا راه چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری و افشین علا شاعر و فعال سیاسی نام برد. فرج کمیجانی رئیس ستاد انتخاباتی «ائتلاف برای‌ایران» در خصوص جزئیات ایــــــــن لیست می‌‌گوید: هشت حزب اصلاح‌طلب گرد هم آمدیم و ائتلاف ایران را تشکیل دادیم که عبارتند از حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب مردمسالاری، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب آزادی، حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران، حزب وحدت و همکاری و انجمن اسلامی معلمان.

احتمال تجدید نظر شورای عالی
دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه‌ها در خصوص انتشار لیست‌ احزاب مختلف اصلاح‌طلب اظهار داشت: احزاب می‌توانند با نام خود لیست بدهند اما لیست احزاب نباید عناوینی داشته باشند که چنین شائبه‌ای را ایجاد کنند که شورای سیاستگذاری لیست داده است. محمود صادقی درباره سخنی مبنی بر احتمال تجدیدنظر شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در مصوبه اخیر خود گفت: آقای گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی گفته است که اگر تجدیدنظر اساسی در ردصلاحیت‌ها صورت گیرد بعید نیست که شورای سیاستگذاری بر اساس وضعیت جدید تصمیم جدید بگیرد. این سخن بی‌راه نیست. شاید شورای سیاستگذاری راهبردی جدید تعیین کند اما من بعید می‌دانم اتفاق ویژه‌ای رخ دهد زیرا بازگشت چندنفر اهداف انتخاباتی شورای سیاستگذاری را تأمین نمی‌کند. عضو شورای سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان در قیاس دو انتخابات مجلس سال98 و مجلس سال94 افزود: شرایط سال94 با امسال متفاوت است. مطالبات جامعه فراتر از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی رفته است و انتظار دارند اوضاع بهبود یابد؛ بنابراین اینکه صرفا یک لیستی ارائه شود تا عده‌ای دیگر نیایند یعنی ادامه همان سیاست رأی سلبی باعث کاهش اعتماد عمومی می‌شود و شورای سیاستگذاری نخواست که وارد چنین راهبرد نادرستی شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top