تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/11/27 - 11:55
کد خبر: 345679

محسن تاجیک‌نژاد

وضعیت طنزآمیز احزاب در آستانه انتخابات

وضعیت طنزآمیز احزاب در آستانه انتخابات

تکثر و تعدد لیست‌های انتخاباتی توی چند روز منتهی به انتخابات احتمالا بیشتر از باقی مسائل به چشمتان آمده. نکته‌ای که برآمده از اختلاف‌نظر و جدایی‌ها توی جریان‌های سیاسی و طیف‌های مختلف هر کدوم از آن‌هاست و یک‌شبه هم به وجود نیامده و ریشه شکل‌گیری آن‌ها را می‌شود حداقل در سه دهه اخیر دید.

خبرنامه دانشجویان ایران: محسن تاجیک نژاد// تکثر و تعدد لیست‌های انتخاباتی توی چند روز منتهی به انتخابات احتمالا بیشتر از باقی مسائل به چشمتان آمده. نکته‌ای که برآمده از اختلاف‌نظر و جدایی‌ها توی جریان‌های سیاسی و طیف‌های مختلف هر کدوم از آن‌هاست و یک‌شبه هم به وجود نیامده و ریشه شکل‌گیری آن‌ها را می‌شود حداقل در سه دهه اخیر دید.

شورای ائتلاف، پایداری، عدالتخواهان و نهایتا لیست منتسب به وزرای دولت‌های نهم و دهم، ۴ لیستی است که تا به حالا جریان اصولگرایی بیرون داده و شاید بر تعداد آن افزوده شود. در کنار آن لیست ائتلافی ۸ حزب اصلاح‌طلب و لیست مستقل کارگزاران به اسم "یاران هاشمی" برای جریان اصلاحات قطعی شده و روزنامه اعتماد از احتمال ارائه لیست مستقل از طرف کواکبیان و روزنانه سازندگی از ارائه لیست مدنظر عارف هم گفته‌اند. بماند که وعده ارائه لیست مستقل از طرف دیگر احزاب اصلاح‌طلب مثل ندای ایرانیان و حزب همبستگی داده شده است.

درباره اینکه وحدت یا تکثر و انشقاق هر کدام چه قدر می‌تواند مفید و یا مضر باشد، می‌شود چند دفتر صد برگ پر کرد اما تکثر فعلی توی هر یک از جریانات سیاسی کشور که به تعدد لیست انتخاباتی منجر شده، وضعیت طنزآمیزی از هر کدام را نشان می‌دهد.

برای اصولگرایی طنز آمیز است چون بیش از دو دهه فرمول آن‌ها در بستن لیست‌های انتخاباتی همچنان ثابت مانده. شرکت سهامی بودن و سهم‌خواهی بزرگان این جریان در بستن لیست، در کنار پشت درهای بسته برگزار کردن جلسات وحدت بدون در نظر گرفتن فضای اجتماعی و کف جامعه و خلا وحدت گفتمانی در لیست‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی، کمدی‌هایی نظیر جمنا، شانا و شاجا و بازی و ریاضی‌هایی مثل ۲+۳ و ۵+۴ و ۷+۸ و امثالهم را خلق کرده است.

از طرف دیگر برای اصلاح‌طلبان سوپر کمدی است چرا که آنها از پروپاگاندا و در بوق و کرنا کردن "ما کاندیدا نداریم و همه را رد صلاحیت کر ه‌اند"، "تکلیف ۱۶۰ کرسی مجلس روشن شده"، "رقابتی در انتخابات وجود ندارد"، "ما انتخابات را تحریم می‌کنیم" و کذا و کذا، حالا به ۲ لیست قطعی و دو لیست احتمالی رسیده‌اند. دو روز قبل مجید انصاری، سرلیست لیست‌های اصلاح‌طلب گفته بود: "خاتمی در زمان ثبت‌نام انتخابات، به ۱۱۰ چهره شاخص این جریان توصیه کرده بود که در انتخابات ثبت‌نام کنند اما از میان آن‌ها فقط ۵ نفر ثبت‌نام کردند." با این همه آه و ناله و فغان و فشار به شورای نگهبان برای ردصلاحیت‌های صورت گرفته، و قبل از آن خودسانسوری خودشان در زمات ثبت‌نام انتخابات، حالا این تعداد لیست بیرون آمده، اگر همه آن ۱۱۰ نفر ثبت‌نام می‌کردند، چند لیست بیرون می‌آمد؟!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top