تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/11/29 - 17:41
کد خبر: 345930

در میزگرد کاندیداهای مجلس دانشگاه تهران چه گذشت؟

عمویی درباره شائبه بهره‌مندی از امکانات برای تبلیغات انتخاباتی اظهار کرد: این‌که می‌گویند امکاناتی در اختیار ما قرار گرفته شده، اصلاً این‌طور نیست. آنچه در اختیار ما قرارگرفته شده، اعتبار است. تاکنون که برای ما کاری نکردند و نمی‌توانند مطالبه‌ای داشته باشند.

خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از آنا، جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در خصوص یازدهمین انتخابات مجلس با موضوع سیاست خارجی عصر امروز در دفتر بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست، حسین حاجیلو عضو فهرست عدالت‌خواهان و ابوالفضل عمویی کارشناس مسائل بین‌الملل به سؤالات حاضران پاسخ گفتند.

عمویی در ابتدا اظهار کرد: «در مجموعه شورای ائتلاف اصولگرایان، سیاست خارجی ازجمله مسائل مهم در این شوراست. انتخابات حول دو مسئله می‌گردد، یکی مسائل اقتصادی و حل معضلات اقتصادی و دیگری بحث سیاست خارجی. پرسشی که از ما در فهرست اصولگرایی می‌شود این است که ایده شما برای سیاست خارجی چیست؟ پاسخ این است که نیروهای انقلابی در سیاست خارجی ایده و طرح دارند و آن را در کنار ابزارهای قدرت، یک فرصت می‌دانند. معتقدیم لازم است در کنار مقاومت از دیپلماسی هم بهره ببریم. به همین منظور در ائتلاف برنامه‌ای تحت عنوان «دیپلماسی متوازن» تدوین‌شده که به دنبال برقراری توازن در سیاست خارجی است. توازن یعنی دیپلماسی فعلی با توجه به کمپین فشار حداکثری آمریکا و ناکامی اروپا در اجرای برجام، نیاز به موازنه سازی مجدد نیاز دارد.»

شاخصه‌های دیپلماسی متوازن
کارشناس مسائل شرق آسیا افزود: رویکرد اول در این موازنه، توجه و تمرکز بر همسایگان جمهوری اسلامی است. باید تمرکزمان را به خاطر اشتراکات فرهنگی و اقتصادی روی همسایگان خود ببریم و نیاز است که مجلس وارد کار شود. موضوع دوم، تعامل با اقتصادهای نوظهور است، یعنی همان نگاه به شرق و کشورهایی مثل چین و روسیه و مالزی و حتی کشورهایی مثل برزیل و افریقای جنوبی و ... . نکته اینجاست که این کشورها عموماً تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا هم قرار ندارند. گام و ایده سوم، توسعه اقتصادی محور مقاومت است. محور مقاومت معمولاً حول محور امنیت شکل‌گرفته اما اکنون این موضوع فراتر از امنیت هم معنا می‌شود. از دیدگاه من بزرگ‌ترین کار حاج قاسم سلیمانی تأثیر افتتاح مرز بوکمال-قائم بود که ظرفیت حرکت روزانه ۳۰۰ کامیون کالا بین سوریه و عراق را فراهم کرد. افزون بر این، ایجاد یک کریدور اقتصادی از خلیج‌فارس تا مدیترانه یک فرصت بزرگ است. فکر می‌کنم مجلس باید کمک کند که این رویکرد متوازن تقویت شود. خود مجلس هم باید از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی در قالب بین‌المجالس اسلامی و جهانی و گروه‌های دوستی بهره ببرد.

جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در خصوص یازدهمین انتخابات مجلس
حسین حاجیلو نیز در ادامه گفت: فهرست عدالت‌خواهان اولین بار است که در انتخابات شکل‌گرفته و از هر دو طرف و به‌ویژه دوستان اصولگرا فشارهای زیادی واردشده است. ما در پویش عدالت‌خواهان بر این اعتقادیم که کشور ما نه دوقطبی که تک‌قطبی است. ما تفاوتی بین آقای حداد عادل و عارف در حوزه‌های مختلف و ازجمله سیاست خارجی نمی‌بینم. به‌این‌ترتیب ما کشور را در حالت عدم قطعیت و بلاتکلیفی قرار داده‌ایم و این برای همه عرصه‌های کشور سم است. از سوی دیگر، سیاست‌های تحریمی آمریکا هم به این فضا دامن می‌زد. بعد از خروج آمریکا نیز بحث اینستکس مطرح شد که آنجا هم نزدیک به دو سال است که دیپلمات‌های ما درگیر هستند. در اف ای تی اف هم همین‌طور هست. اصولاً سیاست آمریکا تداوم همین بلاتکلیفی است. جریان اصولگرایی و جریان اصلاح‌طلبی در این ماجرا تقریباً تفاهم دارند و طبق اظهارات خودشان و نوشته‌هایشان موافق این فضای بلاتکلیفی هستند.

عمویی تصریح کرد: بحث عدم قطعیت که مطرح کردند نکته درستی است. ارائه برنامه برای رفع همین عدم قطعیت انجام می‌شود. از دید ما مذاکره یک ابزار و فرصت است. مذاکره همه دیپلماسی نیست و باید در فرصت‌های مختلف از آن بهره ببریم. برنامه‌هایی که عرض کردم یعنی نگاه به شرق و تمرکز روی همسایگان به همین منظور است. دیپلماسی متوازن همین تنوع ایجاد کردن در گزینه‌ها است.

نگاه به کارنامه گذشته افراد
حاجیلو در پاسخ به این پرسش که چه ضمانتی وجود دارد که پس از وورد به مجلس، نظرات شما عوض نشود گفت: باید به کارنامه و گذشته افراد نگاه کرد. شما ببینید مواضع آقای لاریجانی در سال ۸۴ چقدر انقلابی است اما از مجلسی که ایشان در رأس آن هستند برجام و اف‌ای‌تی‌اف درمی‌آید. من فکر می‌کنم برخی چهره‌های مطرح اصولگرا هم اگر به مجلس بروند و رئیس مجلس شوند یک لاریجانی دیگر می‌شوند! مسئله کشور ما برنامه نیست بلکه شیوه اجرایان است. مسئله این است که منافع و اراده‌های سیاسی هست که اجازه نمی‌دهد این برنامه‌ها اصلاح شود. همه، تقریباً برنامه‌ها و بایدها نبایدها را می‌دانند. درباره ضمانت هم باید بگویم اگر نظارت مردمی و شفافیت و نظارت رسانه‌ها نباشند، هیچ ضمانتی نیست که افراد وارد مجلس شوند و مواضعشان عوض نشود.

عمویی،  تأکید کرد: سیاست خارجی ازجمله عرصه‌هایی است که باید به‌صورت اجماعی جلو برود و خوشحالم که طبق گفته یکی از حاضران، من و آقای حاجیلو یک مفهوم از سیاست خارجی را ارائه می‌کنیم. ما باید وجه ایجابی برنامه‌ها را ببینیم و فقط به این موضوع نپردازیم که چرا فلان فرد در لیست هست یا نیست.

با اظهارات عمویی کاملاً موافقم
حاجیلو افزود: ما واقع‌گرا هستیم و امیدواری ما در شرایط فعلی هم بر پایه واقعیات است. نباید از خودمان انتظارات عجیب و غریبی داشته باشیم. در شرایطی که بایکوت خبری هستیم و با برخی چهرهای اصلی ما برخورد می‌شود و با هزینه شخصی خودمان تبلیغات محدودی داریم، همچنان مسیر را ادامه می‌دهیم. مسئله من با آقای عمویی این است که وقتی شما زیرمجموعه یک گروه سیاسی قرار می‌گیرید، هویت خود را با آن افراد تعریف کرده‌اید. ایشان حرف‌های بسیاری خوبی می‌زنند و من واقعاً با آن موافقم اما اگر شما وارد مجلس شوید وامدار کسانی خواهید شد که زیر پرچمش رفته‌اید.

عمویی درباره شائبه بهره‌مندی از امکانات برای تبلیغات انتخاباتی اظهار کرد: این‌که می‌گویند امکاناتی در اختیار ما قرار گرفته شده، اصلاً این‌طور نیست. آنچه در اختیار ما قرارگرفته شده، اعتبار است. تاکنون که برای ما کاری نکردند و نمی‌توانند مطالبه‌ای داشته باشند. البته من خودم را با ائتلاف همسو می‌دانم. این‌که در آینده چه اتفاقی می‌افتد و برنامه ما چیست این وظیفه رسانه‌ها و مجموعه‌های دانشجویی است که کارنامه ما و برنامه‌های ما را ببینند وگرنه ساز و کار و ضمانتی نیست که کسی بگوید من اگر وارد مجلس شوم تغییر نمی‌کنم. عرض من این است بخشی از ائتلاف کاملاً همسو با برنامه‌های طراحی‌شده برای سیاست خارجی پیش خواهند رفت و من برداشتم این است که پیگیری نقاط افتراق، در بحث انتخابات خیلی کمکی به ما نمی‌کند، بنابراین، بهتر است به دنبال اشتراکات باشیم.

باید از برجام خارج شویم
حاجیلو درباره توافق هسته‌ای گفت: «اعتقاد دارم که کاملاً باید از برجام خارج شویم. آنچه تابه‌حال از طرف ما برای مقابله با اقدام امریکا در خصوص خروج از برجام اتفاق افتاده شبیه شوخی بوده و پیام محکمی به‌طرف مقابل نداده است. ازآنجاکه دولت، همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشته، این اتفاق برای دولت حیثیت سیاسی ایجاد کرده و از این نظر برای دولت مهم است. برهم زدن این ترتیبات، یک اراده جدی می‌خواهد که دولت و دوستان اصولگرا فاقد آن هستند.

در کاهش تعهدات برجامی برگ برنده در دست ماست
عمویی، سردبیر سابق روزنامه تهران تایمز تأکید کرد: من شرایط سیاست خارجی را روبه عقب نمی‌بینم، بلکه وضعیت جمهوری اسلامی روبه‌جلوست. بله، فقدان شهید سلیمانی یک نقصان است. شهادت ایشان یک غم بزرگ بود اما فرصت‌هایی وسیعی پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار داد، بنابراین دستاوردها زیاد است. برجام در این مقطع، یک واقعیت موجد است. طرف مقابل به تعهدات عمل نکرده و ما همه گفتیم دیگر پایبند نخواهیم بود. در کاهش تعهدات بازهم برگ برنده‌ها دست ماست. دیپلماسی به دنبال ابزارهای برای کسب امتیاز است. اختیار دست ماست و تصمیم در برنامه هسته‌ای ما لزوماً به برجام مرتبط نیست. الآن این اختیار را خودمان داریم. این دیگر تصمیم عقلای کشور است که چه تصمیمی بگیرند.

جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در خصوص یازدهمین انتخابات مجلس

همه ابزارهای ما نباید در برجام و برنامه هسته‌ای محدود شود
عمویی با بیان اینکه همه مذاکرات ما در حوزه دیپلماتیک از جنس برنامه‌های هسته‌ای نیست تأکید کرد: در برنامه دیپلماسی شورای ائتلاف نگاه اقتصادی و قوی شدن بر پایه فرصت‌های اقتصاد منطقه‌ای و بین‌الملل هم مدنظر است. در این صورت، فرصت‌هایی به وجود می‌آیند که ساختار سیاست خارجی را قوی می‌کند و دست مذاکره‌کنندگان را هم پر می‌کند. همه ابزارهای ما نباید در برجام و برنامه هسته‌ای محدود شود. در پایان باید بگویم فارغ از بحث نتیجه انتخابات، تمام تلاش ما باید این باشد که مشارکت مردمی در انتخابات بالا برود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
پوشش مریم نواز هنگام استقبال از رئیسی + فیلم
۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا
شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
نگرانی از ورود هوش مصنوعی به سینما
«محبی» نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه
واکنش اوسمار به تمدید قرارداد با پرسپولیس
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top