تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/11/30 - 12:11
کد خبر: 346020

سخنگوی شورای نگهبان: تبلیغات خلاف واقع صورت بگیرد ورود خواهیم کرد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نتایج ادوار گذشته نشان می‌دهد که شورای نگهبان دید سیاسی ندارد و با چشمان بسته نسبت به جریان‌های سیاسی قضاوت می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرآنلاین،  نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، صبح امروز با خبرنگاران داخلی و خارجی در هتل لاله تهران برگزار شد.

کدخدایی در ابتدای این نشست اظهار داشت: درباره بحث میزان مشارکت و عوامل موثر و مشاکرت مردم در حوزه بنده و شورای نگهبان نیست و مسؤلان اجرایی باید در این خصوص توضیح دهند.

وی با یادآوری اینکه عوامل مختلفی در میزان مشارکت در جوامع موثر است، افزود: طبیعتا مشکلات اقتصادی هم موثر است اما پیش بینی میکنیم مشارکت خوبی داشته باشیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*همیشه میانگین مشارکت مردم کمتر از ۵۰ درصد نبوده و در این دوره هم انشالله شاهد همین میزان خواهیم بود.

شورای نگهبان با چشمان بسته نسبت به جریان‌های سیاسی قضاوت می‌کند
*{ در پاسخ به سوالی در خصوص معیارهای رد صلاحیت کاندیداها و ادعای رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان}: من بارها عرض کرده‌ام که شورای نگهبان تابع قانون انتخاباتی است که توسط خود مجلس تصویب شده و ما به عنوان مجری قانون باید این قانون را به درستی اجرا کنیم. همواره ادعاهایی مطرح می‌شود اما نتایج ادوار گذشته نشان می‌دهد که شورای نگهبان دید سیاسی ندارد و با چشمان بسته نسبت به جریان‌های سیاسی قضاوت می‌کند.

اگر تبلیغات خلاف واقع صورت بگیرد ورود خواهیم کرد
*{در خصوص هزینه‌های نامتعارف صورت گرفته در انتخابات}: درخصوص تبلیغات قانون بسیار حداقلی است و نهادهای دیگر از جمله نیروی انتظامی در این حوزه مسئولیت دارند. ما در شورای نگهبان اگر تبلیغات خلاف واقع صورت بگیرد ورود خواهیم کرد.

*{ در رابطه با معیارهای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس}: ما براساس قوانین انتخاباتی بررسی صلاحیت‌ها را در چند مرحله انجام می‌دهیم که در مرحله اول هیات‌های اجرایی با مدیریت فرمانداری‌ها صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنند و بعد هیات‌های نظارت استانی این وظیفه را به عهده دارند و بعد شورای نگهبان صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند. قانون انتخابات در ماده ٢٠٨ شرایط نمایندگان را برشمرده است.

ممکن است اشکالاتی صورت گرفته باشد
*{ در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نزدیکی به پایان تبلیغات و احتمال بررسی مجدد صلاحیت برخی نمایندگان با توجه به مدارک جدید ارسالی به این نهاد و همچنین حاشیه‌سازی علیه شورای نگهبان}: در خصوص بحث بررسی صلاحیت‌ها زمان قانونی ما گذشته اما همه می‌دانند که با وجود حجم بالای کار ممکن است اشکالاتی صورت گرفته باشد که بسیار اندک است و ما تا چند روز گذشته به وزارت کشور اعلام کردیم و شایعات اعلامی کذب است. در مورد اینکه این مسأله و زمان کم شورای نگهبان با عدالت انتخاباتی هماهنگی دارد یا خیر قانونگذار باید تصمیم گرفته و در قانون تجدیدنظر کند.

*{ در خصوص تدابیر صورت گرفته برای امنیت انتخابات}: در بحث امنیت فیزیکی و امنیت صندوق‌ها دستگاه‌های امنیتی و انتظامی هماهنگی لازم دارند و مستقر هستند و براساس دستورالعمل شورای امنیت کشور این اقدام صورت می‌گیرد و ما در این حوزه نگرانی نداریم چرا که در ادوار گذشته هیچ مشکلی در انتخابات نداشتیم.

ابطال آرا در صورت تخلف گسترده صورت می‌گیرد
*{ در خصوص ابلاغ قانون شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات و احتمال ورود پول‌های کثیف به انتخابات}: از مجلس بابت تصویب این قانون تشکر می‌کنیم هرچند محدود و دیرهنگام بود. اگر گزارش هزینه‌های نامتعارف به ما برسد قطعا شورای نگهبان ورود کرده و در خصوص صحت انتخابات تصمیم می‌گیرد البته ابطال آرا در صورت تخلف گسترده صورت می‌گیرد.

*{ در خصوص عدم اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت}: قانون انتخابات مقرر کرده که دلایل رد صلاحیت بصورت محرمانه به کاندیداها اعلام شود.

*{ در مورد استناد جدید ارائه شده و قابل ارائه پیرامون صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی}: همه می‌دانند پایان بررسی‌ها صلاحیت ها ۲۲ بهمن بود و همه می‌دانند بررسی صلاحیت ۱۶ هزار صلاحیت انجام شده و شایعاتی که در مورد رسیدگی مجدد به صلاحیت‌ها مطرح شده، تکذیب می‌کنم چنین مساله‌ای نیست و البته در مورد عدالت من می‌گویم با ثبت نام بی محابا و تعداد بالا ممکن است چنین اشکالی هم به وجود بیاید.

* فرایند بررسی صلاحیت‌ها زمان‌اش گذشته و شایعات روزهای گذشته مبنی بر رد یا تایید صلاحیت‌ها تکذیب می‌شود.

* بحث تبلیغات را بارها عرض کرده‌ام که در قانون انتخابات به آن کم پرداخته شده و وظایف شورای نگهبان و وزارت کشور هم با صراحت در آن اعلام نشده است. این نگرانی را در اصلاح قانون انتخابات می‌توان جستجو کرد. در حال حاضر هم اگر  تخلفی صورت بگیرد که در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار باشد شورای نگهبان ورود می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top