تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/12/01 - 12:18
کد خبر: 346152

بررسی نشریات دانشجویی/ هفته آخر بهمن ماه ۹۸؛

نشریات دانشجویی برای انتخابات چه نوشتند؟ +عکس

نشریات دانشجویی برای انتخابات چه نوشتند؟ +عکس

هرکسی که رای بیاورد، باید لیست خواسته‌هایمان را هم از او بخواهیم. صبر می‌خواهد و حوصله. بسته به اینکه نماینده از کدام سو باشد، شاید به اجبار، سطح و اولویت خواسته‌ها تغییر کند اما اصل دنبال کردن کسی که خودش را نماینده ما می‌نامد، تمام نخواهد شد. هیچ‌چیز یک‌شبه درست نمی‌شود. شنبه‌ای که ما آدم دیگری شده‌‌ایم، نمی‌رسد.

به گزارش سرویس صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه‌ها همیشه نقش ویژه‌ای در انتخابات‌ چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی ایفا کرده‌اند. این‌بار هم به‌رغم فاصله کم بین آغاز ترم جدید تحصیلی دانشگاه‌ها و زمان برگزاری انتخابات، برنامه‌های مختلفی در دانشگاه‌های سراسر کشور با محوریت مجلس یازدهم برگزار شد. نشریات دانشگاهی هم در روزهای گذشته، متاثر از فضای عمومی جامعه و دانشگاه به مهم‌ترین مساله سیاسی اجتماعی این‌ روزهای ایران پرداخته و تلاش کردند با تبیین فضای فعلی کشور، مولفه‌های نمایندگان یازدهمین مجلس شورای اسلامی را برشمرند. یکی دیگر از محتواهایی که در نشریات منتشرشده روزهای اخیر در کنار مسائل صنفی به چشم می‌خورد، یادداشت و تحلیل‌های دانشجویی پیرامون شخصیت سردار قاسم سلیمانی است که با وجود گذشت بیش از 40 روز از شهادت او، هنوز هم در نشریات دانشجویی یاد و خاطره‌اش گرامی داشته می‌شود.این روزها، موعد برگزاری انتخابات نمایندگان مدیران‌مسئول در کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌های وزارت علوم هم هست و اعضای کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی چند دانشگاه مانند خواجه‌نصیر و تهران هم  انتخاب شده‌اند. نسبت به انتخابات دانشگاه تهران مانند سال گذشته شبهات مختلفی مطرح شده، اما روز گذشته محمدهادی عسگری، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو درباره تخلف برخی دانشگاه‌ها در فرآیند ثبت‌نام انتخابات شورای مرکزی نشریات دانشگاهی گفته، تخلفی در انتخابات درون‌دانشگاهی نشریات صورت نگرفته است.  فراخوان دریافت آثار برای شرکت در جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز تا هفتم اسفند تمدید شد.

ارزیابی نقش زنان در شماره جدید نشریه صدا
گاهنامه صدا یکی از نشریات ویژه زنان در فضای دانشگاهی است که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتشر می‌شود. این نشریه دانشجویی در شماره بیست‌و‌سوم خود، موضوع انتخابات مجلس را به‌عنوان سوژه اصلی مدنظر قرار داده است و تلاش کرده حضور و فعالیت زنان در مجلس دهم را بررسی و ارزیابی کند. «خداحافظ!» تیتر کنایه‌آمیز این نشریه به همراه تصاویری از اعضای فراکسیون زنان روی جلد این نشریه دیده می‌شود. زنان درصدی، مثبت 18، دغدغه‌ای به نام فراکسیون زنان، قوانین جنجال‌ساز یا جنجال‌های قانون‌ساز، حربه‌ای به نام کودکان بی‌هویت و ریاست زنان ازجمله عناوین مطالب شماره جدید نشریه صداست.فرناز اینانلو، سردبیر نشریه دانشجویی صدا در سرمقاله این شماره می‌نویسد: «درحالی به پایان این مجلس نزدیک می‌شویم که می‌توان مباحث حوزه زنانی مطرح‌شده در آن را جزء جنجالی‌ترین صحبت‌ها در خانه ملت دانست و در مقاله‌ای سعی کردیم از میان سر و صدای قوانینی که از پشت‌تریبون فراکسیون زنان فریاد زده شده به مطالبات واقعی زنان اشاره کنیم که گاهی نادیده گرفته شده‌اند و به عملکرد و میزان کارآمدی فراکسیون زنان در آخرین روزهای باقی‌مانده از چهار سال فعالیت‌شان در مصاحبه پرداختیم. اما پیش از همه این موارد لازم است صحبتی پایه‌ای‌تر در این مورد داشته باشیم؛  اساسا هدف از ورود زنان به مجلس چیست و چه وظیفه دیگری غیر از نمایندگان دیگر بر دوش دارند؟»

او در قسمت دیگری از یادداشت خود می‌نویسد: «اصرار بر حضور حداکثری یا حتی مشخص کردن درصدی خاص برای این حضور، عملی منسوخ و به دور از اصل شایسته‌سالاری است؛ موضوعی که به‌طور کامل در مقاله «زنان درصدی» به آن اشاره کردیم. حتی با قبول ضعف‌های موجود در شرایط قبل از کاندیدا شدن زنان و کمبود‌های آموزشی در این حوزه اما نباید با سرپوش گذاشتن بر اصل ایراد، آن را صرفا با کلمات کلیشه‌ای و زیبا حل‌شده بنامیم.»

اینانلو در پایان نوشته خود تاکید می‌کند: «درکنار فراهم کردن شرایط مناسب برای حضور بانوان کشورمان در عرصه قانونگذاری زنان خانه ملت نیز باید ضمن حفظ وظایف نمایندگی که به واسطه ورودشان به مجلس برای آن موظف هستند نگاهی اصلاح‌گرایانه و واقع‌بینانه به مسائل زنان داشته باشند و در کنار شنیدن صدای همه زنان در شهرهای مختلف ایران با اولویت‌دهی به این مسائل قدم در راستای حل این موانع و مشکلات بردارند.»

نشریات دانشجویی برای انتخابات چه نوشتند؟

حال‌وهوای دانشگاه شریف در آستانه انتخابات مجلس یازدهم
روزنامه دانشگاه صنعتی شریف، یکی‌دیگر از نشریات دانشجویی است که هفته اخیر با مطالبی ویژه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به چاپ رسید. تیتر و تصویر روی جلد شماره 849 این نشریه دانشجویی به تریبون آزاد دانشجویی دوشنبه پیشین دانشگاه شریف با عنوان «مجلس برای مردم یا مردم برای مجلس» اختصاص دارد و با تیتر «آهای نماینده مردم» به چاپ رسیده است. «دعواهای اساسی جامعه در صحنه انتخابات حضور ندارد»، «حکمرانی در عصر فضای مجازی متفاوت است»، «ما برای برخورد سیستماتیک با فساد برنامه داریم» و «راه درست ورود به سیاستگذاری کلان کشور انتخابات مجلس است»، ازجمله مطالب انتخاباتی شماره جدید روزنامه شریف است.  سرمقاله این شماره روزنامه شریف به قلم مرتضی یاری دانشجوی این دانشگاه منتشر شده که در آن می‌خوانیم: «یک سوی میدان لیست و لیست‌کشی است و سوی دیگر میدان بی‌رغبتی و سخن از رقابتی بودن. این خلاصه کوتاه انتخابات مجلس است.کم‌امیدی اما سایه‌اش روی هردو سوی میدان سنگینی می‌کند. سویی رای دادن را بی‌فایده می‌داند، دفعات پیش را شاهد می‌گیرد که شرکت در انتخابات و حتی پیروزی ثمری که می‌خواست برایش به بار نیاورده، از تایید اشتباه می‌گوید و قهر با صندوق را راهی برای رساندن صدای اعتراضش می‌بیند. سوی دیگر هم کم‌امیدی کمرنگ نیست و خستگی از اصلاح نشدن‌ها زیاد، اما تکلیف‌محوری رفتن پای صندوق را ولو با رایی نصفه و ‌نیمه واجب می‌کند. اما اگر خوب نگاه کنیم، هنوز اندک امیدی در دل هر دو طرف هست. عده‌ای امید دارند با ترکیب و نفس‌های تازه پا به مسیر سامان بگذارند و عده‌ای دیگر به شنیده شدن صدای اعتراض و تصمیم گرفتن عقلای قوم دل بسته‌اند. هرچند هر دو امید با مسیری دشوار مواجه هستند؛ دشواری اصلاح جدی و دشواری شنیده شدن و جدی گرفته شدن. اما خوش‌مان بیاید یا نیاید آینده را آنهایی می‌سازند که دل به امید هرچند کوچک‌شان می‌دهند؛ همان‌هایی که به گام‌های کوچک هم دلخوشند، هرچند قانع نیستند.»  او در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: «هرکسی که رای بیاورد، باید لیست خواسته‌هایمان را هم از او بخواهیم. صبر می‌خواهد و حوصله. بسته به اینکه نماینده از کدام سو باشد، شاید به اجبار، سطح و اولویت خواسته‌ها تغییر کند اما اصل دنبال کردن کسی که خودش را نماینده ما می‌نامد، تمام نخواهد شد. هیچ‌چیز یک‌شبه درست نمی‌شود. شنبه‌ای که ما آدم دیگری شده‌‌ایم، نمی‌رسد. خواسته‌هامان اگر دور از دسترس هستند، برایشان گام‌های کوچک‌تر بسازیم. ترک میدان بعید است کسی را متنبه کند تا به خودش بیاید؛ فقط راهش را با آرامش بیشتر و حس پیروزمندانه ادامه می‌دهد.»

نشریات دانشجویی برای انتخابات چه نوشتند؟

نگاهی به انتخابات و مهم‌ترین عرصه مشارکت حقیقی
چراغ‌دستی عنوان گاهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دانشگاه شیراز است که در روزهای اخیر هفدهمین شماره آن در ششمین سال حیاتش منتشر شد. صاحب‌امتیاز این نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز است که در شماره جدید خود به موضوع انتخابات از منظرهای متفاوتی پرداخته است. انتخابات عرصه مشارکت حقیقی، صلاحیت‌دارهای رد صلاحیت‌شده، مجلس برای جوان‌های مدبر و شجاع، چهل و یک سال انتقام، زالوهای انتخاباتی و طعم کتاب ازجمله مهم‌ترین عناوین به چاپ رسیده در نشریه دانشجویی چراغ‌دستی است.  عباس برمشوری، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه شیراز در یادداشت نخست این نشریه که روی جلد آن منتشر شده، می‌نویسد: «بی‌شک انتخابات یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها برای مشارکت در یکی از امور مهم سیاسی است. این عرصه آنقدر حائز‌اهمیت است که تعیین‌کننده زندگی افراد در جنبه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... در طول چهار سال و حتی بیشتر است. این مهم به نوعی رفراندوم درخصوص اعلام موضع نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. مشارکت در انتخابات علاوه‌بر یک حق ملی یک وظیفه شرعی محسوب می‌شود که بحق یکی از مهم‌ترین مسائل است. بنابراین باید سعی شود تا حد امکان یک انتخابات حداکثری برگزار شود که این مورد به جمهوری اسلامی ایران جلال و شکوه می‌بخشد. اما نکته مهم آن است که حضور حداکثری لازم هست اما کافی نیست بلکه این حضور زمانی موثر و مثمرثمر خواهد بود که همراه با انتخاب اصلح باشد، این از حیث اخروی و دنیوی بسیار حائز‌اهمیت است. از جنبه اخروی که بگذریم باید گفت در جنبه دنیوی آنقدر مهم است که شما تاثیر مستقیم درخصوص عملکرد این نظام را در فضای بین‌المللی و شیوه اداره کشور در امور داخلی دارید و آن با انتخاب نماینده مدنظر خودتان است.»

نشریات دانشجویی برای انتخابات چه نوشتند؟

معرفی نامزد اصلح در نشریه تحریر
نشریه تحریر، یک ماهنامه دانشجویی متعلق به بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان (پردیس شهید باهنر اصفهان) است که اخیرا سی‌و‌ششمین شماره آن منتشر شد. انتخابات و انتخاب اصلح، بشنو از این محاسب، تو یه قهرمانی، نگاهی به مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره فیلم فجر، صندلی داغ و گفت‌وگو با محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ازجمله مهم‌ترین عناوین منتشرشده در جدیدترین شماره نشریه تحریر است.  یاسر عارف‌زاده در مطلب سیاسی این ماهنامه دانشجویی به معرفی ویژگی‌های نامزدهای اصلح مجلس شورای اسلامی می‌پردازد و می‌نویسد: «این روزها هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، تنور آن داغ و داغ‌تر می‌شود و هرچه ایام می‌گذرد شور و شوق این پدیده مهم اجتماعی که تاثیراتش بر تمامی عناصر و شاخص‌ها و مولفه‌هاست نمایان‌تر می‌شود. مساله انتخاب و انتخابات که همیشه از ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده واگذاری امانت به کسانی است که از عهده این مسئولیت خطیر شانه خالی نکنند و با تمام توان خدمتگزار مردم باشند.»  او در ادامه یادداشت خود عنوان می‌کند: «سوالی که این روزها بین بیشتر افراد جامعه مطرح است این است که به چه کسی رای دهیم و کدام فرد اصلح است؟ بی‌شک، این پرسش دشواری است که پاسخ به آن چندان آسان نیست. واقعا چه کسی می‌تواند از میان این همه نامزد انتخاباتی بهترین و برترین افراد را مشخص کند؟ به نظر می‌رسد برای پاسخ به این پرسش، باید به سراغ ملاک‌های برتری رفت و با تکیه بر ملاک‌های و معیارهای معنی نامزد اصلح را تشخیص داد. فرد اصلح در نظام اسلامی کسی است که در پایبندی به اسلام و عدالت و منافع ملی مثال‌زدنی و مرزش با دشمن نیز مشخص باشد یا به عبارت دیگر می‌توان گفت باید دارای ویژگی تعهد باشد. ویژگی تعهد یعنی ایمان و تقوا داشتن، موجب پایبندی دائمی نماینده مجلس به قانون می‌شود؛ تصویب قانون‌هایی که به صلاح جامعه و کشورش باشد.»

نشریات دانشجویی برای انتخابات چه نوشتند؟

ویژه‌نامه‌های انتخاباتی نشریه اتحاد در دانشگاه قم
بعضی از نشریات دانشجویی هم در ایام پیش از انتخابات به صورت فوق‌العاده اقدام به انتشار ویژه‌نامه‌های انتخاباتی کرده‌اند تا اهمیت انتخابات، اخبار فضای سیاسی کشور و تبیین مولفه‌های نامزدهای اصلح را به صورت به‌روزتری به مخاطبان خود ارائه کنند. یکی از این نشریات، نشریه اتحاد انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه قم (پردیس خواهران) بود که در هفته‌های منتهی به انتخابات سه ویژه‌نامه انتخاباتی منتشر کرده است.  رعنا مقیسه یکی از دانشجویان این دانشگاه در سومین شماره از ویژه‌نامه‌های اتحاد که با عنوان «مختصات خانه ملت» و به‌منظور معرفی شاخصه‌های نماینده اصلح براساس مبانی انقلاب اسلامی منتشر شده، می‌نویسد: «تا انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت زیادی باقی نمانده و بازار تبلیغات کاندیداهای نمایندگی تب و تاب بالایی پیدا کرده است. انتخاب فردی اصلح در میان انبوه نامزدهای بعضا بی‌نام و نشان یا چهره‌های سرشناس سیاسی، مساله‌ای است که این روزها ذهن مردم را درگیر کرده و بخشی از دغدغه‌های مردم را به خود اختصاص داده است. یکی از شیوه‌هایی که منجر به انتخاب نماینده اصلح خواهد شد، شناخت وظایف و مسئولیت‌های نمایندگان در خانه ملت است. نگاه امامین انقلاب به‌عنوان عالمان به مبانی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، منبع و مرجع اصلی برای شناخت جایگاه مجلس شورای اسلامی و وظایف نمایندگان آن است.

نشریات دانشجویی برای انتخابات چه نوشتند؟

در نگاه رهبر انقلاب مجلس باید مظهر عزت ملی، استقلال ملی و اقتدار و استحکام نظام باشد. بر این اساس نماینده مجلس باید شجاع، علاقه‌مند به پیشرفت واقعی کشور و تربیت علمی جوانان بااستعداد کشور باشد. مجلس شورای اسلامی باید در مقابل طمع‌ورزی و زیاده‌خواهی استکبار بایستد، در مقابل قدرت‌های خارجی و مسائل بین‌المللی حرف مردم را بزند و از تاثیر‌پذیری از قوانین و رسوم غربی اجتناب کند. نمایندگان مجلس نباید نماد تردید، خودکم‌بینی، یأس و نومیدی و نماد عدم اعتنا و مبالات به مسائل کشور باشند. نگاه مایوسانه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های ملی نیز نباید در نماینده مردم وجود داشته باشد.»

منبع: فرهیختگان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top