تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/12/06 - 09:20
کد خبر: 346762

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی می‌کند:

کرونا عرصه فرهنگ و هنر را به تعطیلی کشاند

کرونا عرصه فرهنگ و هنر را به تعطیلی کشاند

همایون امیرزاده، مدیر مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد درباره چرایی فروش بلیت سینما در سایت سینماتیکت علی رغم صدور اطلاعیه تعطیلی برنامه های هنری و سینمایی گفت: بر اساس همین اطلاعیه می بایست تمامی فعالیت ها تا پایان هفته تعطیل باشد و قطعا فروش بلیت آثار سینمایی از طریق این سایت را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی-اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «کرونا» همان مهمان ناخوانده ای که تقریبا دو هفته ای می شود در ایران جا خوش کرده و موجی از نگرانی ها را نه تنها در کشور، بلکه در اکثر کشورهای دنیا به همراه آورده است. ویروس چینی ای که تا امروز فضاسازی های ایجاد شده پیرامونش ترسناک تر از خود کرونا عمل کرده و همین مسئله نیز مشکلات زیادی را پدیده آورد تا جایی که در کنار تعطیلی بسیاری از نهادها مانند دانشگاه ها، کار به تعطیلی برنامه های فرهنگی و هنری نیز رسیده است تا از این طریق مسئولین فرهنگی و فرهنگ دوستان نیز به سهم خودشان در کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری شریک باشند.

وزارت ارشاد سینماها را تعطیل کرد؛ مسئولین سینمایی زیربار نرفتند!
همان روزهای اولیه انتشار خبر رسیدن کرونا به ایران بود که وزارت ارشاد در اطلاعیه ای از تعطیلی برنامه های هنری و سینمایی کشور تا پایان هفته خبر داد و و حتی تداوم تعطیلی ها در این حوزه را منوط به نظر مراجع ذی صلاح عنوان کرده بود؛ خبری که  عملا از تعطیل شدن فعالیت سینماها تا پایان هفته جاری حکایت داشت، اما جالب اینجاست که نه تنها یک روز بعد از انتشار این بیانیه فعالین سینمایی نسبت به آن واکنش داشتند و غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی درباره اش اینطور گفته بود: « این بیانیه درباره سینماها نیست بلکه برای مکان هایی مانند تالار وحدت است که برنامه های جاری خود را کنسل کرده اند و ربطی به سینماها ندارد! برنامه اکران فیلم ها در سینماها طبق روال ادامه دارد.»  بلکه ظاهرا سینماها مسیر خودشان را می روند و قصد تعطیلی ندارند!؛ چرا که در حال حاضر فروش بلیت آثار روی پرده از طریق سایت سینماتیکت انجام می شود! مسئله ای که همایون امیرزاده، مدیر مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد درباره اش به «خبرنامه دانشجویان ایران» اینطور گفت: در آن اطلاعیه اعلام کردیم که همه برنامه ها به مدت یک هفته تعطیل خواهد شد و این روند تا پایان هفته ادامه دارد، قطعا مسئله فروش از طریق این سایت را پیگیری خواهیم کرد.»

تعویق در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به خاطر کرونا
البته تعطیلی برنامه ها تنها به سینما و تئاتر محدود نشد و فعالیت های کتابی را نیز به تعطیلی کشاند، تا جایی که زمان برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را که اصلی ترین رویداد کتابی در طول سال محسوب می شود هم تحت تاثیر این ویروس که از خطه چشم بادامی ها به ایران آمده، قرار گرفت. هر چند که از 2 روز پیش گمانه زنی ها برای تعویق برگزاری نمایشگاه کتاب شروع شده بود، اما در نهایت امروز سخنگوی این دوره از نمایشگاه از موکول شدن زمان برگزاری این رویداد به بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد.
به گفته او با در نظر گرفتن مختصات نمایشگاه کتاب تهران، جمعیت میلیونی بازدید کنندگان و علاقمندان، حضور ناشران و مهمانان خارجی و  توجه به این اصل که هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی این نمایشگاه در فضایی به دور از هر گونه نگرانی و کمک به توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و رونق کتابخوانی در جامعه است، برگزاری آن در ابتدای سال جدید برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده مناسب نیست.

البته پیش تر نیز تمام نمایشگاه های کتاب استانی از جمله نمایشگاه کتاب قزوین که قرار بود طی هفته جاری برگزار شوند نیز بنا به دستور موسسه خانه کتاب و در راستای اجرای مصوبه وزارت ارشاد تعطیل شدند و حتی کار به تعویق زمان برگزاری جشنواره های ادبی مانند جشنواره ادبی شهید غنی پور نیز رسید و دبیرخانه این جشنواره 4 اسفند ماه در اطلاعیه ای اعلام کرد: «با توجه به شرایط بهداشتی پیش‌آمده و ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت و درمان و تأکید بر خودداری از اجرای مراسم گروهی، مقرر شد مراسم پایانی «نوزدهمین جشنواره ادبی شهید غنی‌پور» که قرار بود در روز دوشنبه (۱۲ اسفندماه ۱۳۹۸) برگزار شود، به فرصت مناسب دیگری موکول شود. زمان برگزاری این مراسم متعاقباً اعلام خواهد شد.»

نکته جالب اینجاست که بسیاری از برنامه های فرهنگی و هنری به ویژه در حوزه کتاب زمان برگزاری شان بیش از یک هفته تعیین شده از سوی وزارت ارشاد به تعویق افتاده است.

* گزارش از لیلا عبدالهی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top