تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/12/11 - 13:08
کد خبر: 347385

خانه‌نشینی اجباری را چگونه مفید بگذرانیم؟

معرفی ۱۰ رمان معروف ایرانی و خارجی برای مطالعه در کرونا تایم

احتمال بروز آلزایمر در افراد میانسالی که به مطالعه می‌پردازند ۲.۵ برابر کمتر از افرادی است که تلویزیون تماشا می‌کنند. همچنین ۶ دقیقه مطالعه در روز می‌تواند سطح اضطراب افراد را ۶۸ درصد کاهش دهد. تاثیری بیشتر از سایر فعالیت‌های آرامش‌بخش مثل گوش دادن به موسیقی (۶۱ درصد)، نوشیدن چای یا قهوه (۵۴ درصد)‌ و قدم زدن (۴۲ درصد).

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ایام خانه نشینی کرونا افراد را مجاب می کند که دنبال سرگرمی هایی باشند که در عین مفید بودن لذت بخش باشند، در گزارش قبل 10 وب سایت برتر فیلم و سریال را معرفی کردیم تا با دیدن فیلم ها متوع تجربه خانه نشینی خوشی داشته باشید . در این گزارش میخواهیم 10 رمان برتر ایرانی و خارجی را معرفی کنیم تا با مطالعه این گنجینههای ارزشمند وقت گرانبهای خود را بگذرانید.

شاید تجربه‌ای که از خواندن یک کتاب پیدا کردید سال‌ها در گوشه‌ی ذهن ناخودآگاه شما، بلااستفاده باقی بماند؛ اما ناخودآگاه، روی طرز تفکر و عملکرد شما تاثیر می‌گذارد. کتابخوانی، شما را به صورت مداوم با مسائل و دیدگاه‌های جدید مواجه می‌کند. هر چه مسائل بیشتری در ذهن‌تان باز شود، مغز شما هم بیشتر تحریک می‌شود تا آن‌ها را تحلیل کند. هرچه مسائل بیشتری در زندگی تحلیل کرده باشیم، شخصیت‌مان پخته‌تر و منحصر به فردتر خواهد بود. چراکه درباره‌ی خیلی از زوایای زندگی فکر کرده‌ایم.

احتمال بروز آلزایمر در افراد میانسالی که به مطالعه می‌پردازند ۲.۵ برابر کمتر از افرادی است که تلویزیون تماشا می‌کنند. همچنین ۶ دقیقه مطالعه در روز می‌تواند سطح اضطراب افراد را ۶۸ درصد کاهش دهد. تاثیری بیشتر از سایر فعالیت‌های آرامش‌بخش مثل گوش دادن به موسیقی (۶۱ درصد)، نوشیدن چای یا قهوه (۵۴ درصد)‌ و قدم زدن (۴۲ درصد).

۵ رمان مشهور جهانی

جنگ و صلح  (War and Peace)
این کتاب یک رمان کلاسیک است که توسط بسیاری از کارشناسان و نویسندگان به عنوان بزرگ‌ترین کتاب همه دوران معرفی شده است.

کتابی فوق‌العاده اثر “لئو تولستوی” که با موضوع شرح زندگی اشراف زادگان روس در دوران جنگ روسیه و فرانسه به رشته تحریر درآمده است. تولستوی در کتاب جنگ و صلح داستان مقاومت روس‌ها در برابر ارتش ناپلئون (در قرن نوزدهم) را به شیوه‌ای بی‌بدیل توصیف کرده است.

این رمان شاهکاری در توصیف نزاع فرهنگ بشری است و بر این نکته تاکید دارد که چگونه انسان می‌تواند در این جهان شرور و بی‌رحم سرشت والای خود را حفظ کند.

بینوایان
کمتر کسی پیدا می‌شود که به طریقی با این کتاب آشنا نباشد. کتاب بینوایان با عنوان اصلی Les Misérables شاهکار ویکتور هوگو است که در سال ۱۸۶۲ منتشر شد. این رمان به معنای واقعی کلمه غذای کاملی برای روح انسان است. کتابی که بدون تردید ازجمله ماندگارترین رمان‌هایی خواهد بود که به عمر خود می‌توانید بخوانید.

کتاب بینوایان به صورت سوم شخص روایت می‌شود و در آن نویسنده زمان به جلو و عقب می‌کشد و ماجراهای مختلف را روایت می‌کند. این اثر هرآنچه را که لازم است درباره فرانسه قرن نوزدهم بیان کرده و یک اثر تاریخی، روانشناسانه، اجتماعی و عاشقانه محسوب می‌شود. ویکتور هوگو ۱۷ سال را صرف نوشتن این اثر برجسته کرده است.

جنایت و مکافات  (Crime And Punishment)
تنها تعداد معدودی رمان در طول تاریخ وجود دارد که به اندازه رمان جرم و مکافات مورد تحسین و تمجید قرار گرفته‌اند. این کتاب به قلم توانای “فیودور داستایوفسکی”، نویسنده افسانه‌ای روس خلق شده که بارها توسط بزرگان جهان همچون فروید، انیشتین و بسیاری دیگر ستایش شده است.

رمان جرم و مکافات داستان دانشجوی جوانی به نام راسکولنیکف است که خودش را فردی خارق‌العاده می‌داند و با این باور، از قوانین معمول جامعه جدا می‌شود و دست به جرم و جنایت می‌زند.
راسکولنیکف انسانی معمولی را به قتل می‌رساند و پول‌هایش را می‌دزد، او قربانی را با تبر و به طرز فجیعی می‌کشد و بعدها دچار عذاب وجدان و احساس گناه می‌شود و سرانجام آشنا شدن با دختری به نام سونیا زندگی اش را زیرو رو می‌کند.

آرزوهای بزرگ  (Great Expectations)
رمان آرزوهای بزرگ به اعتقاد بسیاری از منتقدان، بزرگ‌ترین اثر نویسنده شهیر “چارلز دیکنز” محسوب می‌شود. دیکنز در این کتاب داستان زندگی پسرکی به نام “پیپ” را از سن ۷ تا ۳۵ سالگی توصیف کرده که از تیره بختی خود فرار می‌کند و در عشق دختری به نام “استلا” از طبقه مرفه جامعه اسیر می‌شود.

این رمان از سختی‌های روابط پیپ و استلا سخن می‌گوید و به خواننده خاطر نشان می‌کند که گاهی انتظارات فرد با واقعیات زندگی بسیار متفاوت هستند. همچنین با برجسته کردن برخی شخصیت‌ها مانند فراری به نام “آبل مگویچ” و “خانم هاویشام” نشان می‌دهد برای ترقی اجتماعی نادرست باید بهای گزافی پرداخت.

دراکولا (Dracula)
رمان ترسناک “دراکولا” از مشهورترین کتاب‌های کل تاریخ است. این رمان به قلم برام استوکر، نویسنده ایرلندی در سال ۱۸۹۷ خلق شد و در طول سالیان گذشته فیلم‌ها، سریال‌ها، کارتون و بازی‌های ویدیویی متعددی بر پایه داستان آن ساخته شده است.

رمان دراکولا به چیزی فراتر از داستان ساده از نوشیدن خون می‌پردازد و آن توصیف اخلاقیات دوره ویکتوریا است.

کل داستان حول شخصیتی به نام “کنت دراکولا” که زنان جوان بی‌گناه را فریب داده و خون آن‌ها را می‌نوشد و گروهی که به دنبال شکار این موجود شریر هستند، می‌چرخد.

برام استوکر در این کتاب با شرح زندگی کنت دراکولا به عنوان ترسناک‌ترین ضد قهرمان، داستان زندگی اولین خون آشام کل تاریخ را به تصویر می‌کشد.

رمان های مشهور ایرانی

کلیدر(محمود دولت آبادی)
کلیدر نام کوه زیبایی است که بین شهرهای سبزوار، نیشابور و قوچان در استان خراسان قرار دارد. جایی که تمام داستانِ بلند و البته واقعی دولت‌آبادی در آنجا روایت می‌شود. این رمان بلندترین اثر محمود دولت‌آبادی است که در حدود ۳۰۰۰ صفحه و ده جلد به چاپ رسیده و روایت زندگی یک خانواده کرد ایرانی است که به سبزوار خراسان کوچ کرده‌اند.

شخصیت اول این رمان شخصی به نام گل‌محمد است که دولت‌آبادی بیش از ۱۵ سال عمرش را صرف نگارش آن کرده است. کلیدر سرنوشت رعیت‌های ایرانی و قبایل چادرنشین را در دوره‌ای که سیاست زور حاکم است، به تصویر می‌کشد. اما با این حال داستان حماسی و قهرمان‌پرور کلیدر آنچنان با روایت های عاشقانه گره خورده که هرچند خواننده در بطن یک داستان واقعی قرار دارد، اما سراسر درگیر پیوند شاعرانه و البته تبحر ادبی دولت‌ آبادی در به هم پیوستن خیال و واقعیت خواهد شد.

دولت آبادی در دست‌نوشته‌های خود قبل از تمام کردن کلیدر این‌چنین آورده است: «به پایان رساندن کلیدر، آن‌طور که مطلوب و موردپسند خودم باشد، برای من یک آرزوی مهم است… چون اطمینان دارم که رمان کلیدر یک یادگاری برای مردم آیندهٔ ما خواهد بود؛ که در عین حال من هم با این کار دِینم را به مردمی که در میان‌شان پرورش‌یافته‌ام تا حدی ادا کرده‌ام.» با این همه، اگر تا کنون شاهکار بلند کلیدر را نخوانده‌¬اید، آن را در فهرست خواندنی‌های خود قرار دهید.

چشم هایش (بزرگ علوی)
شما با یک داستان معمایی روبه‌¬رو هستید! داستانی ساده و روایتی روان به دور از توضیح و توصیف اضافی. کتاب چشم‌هایش معروف ترین اثر بزرگ علوی است که در آغاز رمان، تهران و خفقان حاکم بر آن توصیف می شود. نقاش بزرگ، استاد ماکان، درحالی‌که بیش از سه سال در تبعید بوده به‌صورت مشکوکی می‌ میرد. از استاد ماکان تابلویی به نام چشم هایش به‌جا مانده و داستان در پی کشف راز این تابلو به یک معما تبدیل شده است.

راوی این داستان، ناظم مدرسه‌ای‌ است که بعد از مرگ استاد ماکان مسئولیت آن را بر عهده گرفته است. او به‌دنبال کشف راز تابلوی چشم هایش، با زنی به نام ‌فرنگیس آشنا می‌ شود که گویی مدل آن تابلوی نقاشی است. فرنگیس عشقی پنهان را روایت می‌کند. داستان این رمان موضوعی مشخص را روایت می کند و شاید نقطه  قوت آن در این باشد که فضای کلی داستان با شخصیت‌ ها و جزئیات زیاد پیچیده نشده است. بزرگ علوی، معصومیت عشق یک زن و فداکاری او برای نجات این عشق را به‌خوبی توصیف می‌کند.

چراغ ها را من خاموش می کنم (زویا پیرزاد)
زویا پیرزاد از آن‌ دسته نویسندگانی است که می‌ شود کتاب هایش را بدون وقفه و یک‌نفس خواند! جزئی‌نگری، توصیف دقیق هر آنچه هست و قلمِ روایی پیرزاد بسیار خوشایند است. داستان رمان چراغ‌ها را من خاموش می کنم در دههٔ ۴۰ در محلهٔ بوارده آبادان رخ می‌دهد که راوی آن زنی ارمنی به نام کلاریس آیوازیان است. کلاریس نمونهٔ کامل زنی خانه دار است که در جریان زندگی، دچار روزمرگی، نارضایتی باطنی و در نتیجه فراموشی اهمیت خویشتن شده است.

نویسنده، عادی و یک‌نواخت بودن کلاریس برای اطرافیان ازجمله شوهرش را به‌خوبی توصیف می کند؛ درحالی‌که در تفکر کلاریس همواره اطرافیان و دیگرانی وجود دارند که از خود او مهم ترند. اما داستان اصلی در واقع از نیمه و با ورود همسایه‌ای جدید به زندگی کلاریس آغاز می شود و زندگی یک‌نواخت او با حضور خانواده سیمونیان در همسایگی‌شان دچار دگرگونی بزرگی می‌شود. وجود امیل سیمونیان، مرد جوانی که همسرش را از دست داده و دختری به نام امیل دارد، باعث اوج‌گرفتن تضادهای درونی کلاریس می‌شود. از اینجا به بعد خواننده با توصیف طرف دیگر احساسات، عواطف و حتی منطق رشدیافته در کلاریس روبه رو می‌شود.

جایزه ادبی یلدا، جایزه بهترین رمان سال بنیاد گلشیری و جایزه کتاب سال، تنها بخشی از افتخارات این اثر پیرزاد است.

کشتی پهلو گرفته (سید مهدی شجاعی)
بی شک قلم سیدمهدی شجاعی یکی از بهترین‌ ها در حوزه موضوعات مذهبی است. این کتاب به شرح حال واپسین روزهای حضرت زهرا سلام الله علیها می پردازد و اگرچه کتاب های زیادی در مورد زندگی آن حضرت در دسترس است که بیشتر ذکر مصیبت دارند و به ارائه یک بیوگرافی از زندگی آن حضرت بسنده کرده‌¬اند، این کتاب روایت افراد مختلف از ایشان و خطاب به اوست.

در واقع این کتاب سوگنامه ای است که از ۱۴ فصل تشکیل شده و راوی اول شخص در هر کدام از فصل‌‌ها، یکی از وابستگان نزدیک حضرت فاطمه سلام الله علیها هستند.

صادق کرمیار نویسنده کتاب «نامیرا» می‌گوید: سید‌مهدی شجاعی برای اولین‌بار با کتاب کشتی پهلو گرفته نشان داد که ادبیات مدرن امروز می‌تواند مفاهیم دینی را نیز بیان کند. از میان سایر آثار شجاعی، نثر روان و گیرایی قلم نویسنده در این کتاب به اوج خود رسیده است. توصیف آن حضرت از زبان پدر، همسر، فرزندان و حتی آسمان، با زیباترین و ناب‌ترین تعابیر نگاشته شده است.


دا
«دا» نوشته سیده‌اعظم حسینی است؛ کتابی که از یک زاویه جدید به جنگ نگاه کرد و چاپ اول آن در سال ۱۳۸۷ منتشر شد و تاکنون ۱۵۷ چاپ از آن به بازار کتاب آمده است.

این کتاب، خاطرات سیده‌زهرا حسینی از روزهای آغازین جنگ تحمیلی در دو شهر بصره و خرمشهر است و سال‌های محاصره خرمشهر توسط نیروهای عراقی، محور مرکزی کتاب را تشکیل می‌دهد.

حسینی در آن زمان دختر ۱۷ ساله‌ای بوده و گوشه‌ای از تاریخ جنگ را بازگو می‌کند که غالبا به اشغال و فتح خرمشهر مربوط می‌شود.

حسینی در این کتاب، خاطرات خود از روزهای آغاز مقاومت و روزهای پس از آن را با جزئی‌ترین موارد روایت می‌کند تا آنجا که این‌گونه جزئی‌نگری و بیان لحظه‌به‌لحظه وقایع باعث شده بسیاری آن را رمان بنامند؛ حال آنکه این کتاب سراسر مبتنی بر رویدادهای واقعی و خاطرات حقیقی سیده زهرا از آن روزهاست.

راوی در آن روزها تنها ۱۷ سال داشته و اهمیت این کتاب شاید در این باشد که وقایع جنگ ما برای اولین بار از زاویه دید یک دختر نوجوان روایت شده است؛ خاطراتی که راوی حدود ۲۰ سال آنها را درون سینه خود همچون یک راز حفظ کرد و حرفی از آن نزد.

در این کتاب ناگفته‌هایی از جنگ بیان شده که تاکنون کسی از آنها حرف نزده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top