تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/12/12 - 01:42
کد خبر: 347475

در هوای سرد و آلوده بیشتر از پوستمان مراقبت کنیم

سرما و آلودگی هوا در این ایام می تواند برای پوست شما مشکلات مهمی مثل اگزما و خشکی ایجاد کند. برای مقابله با این مشکل و دیگرمسائلی که برای پوست شما در فصل سرما پیش می آید، با یک متخصص پوست به گفت و گو نشستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها به دلیل سرما و آلودگی  هوای شهر مشکلات پوستی شیوع بیشتری پیدا کرده است؛ سردسته این مشکلات خشکی واگزمای پوست است که قطعا راهکارهای درمانی خاصی دارد که دانستن آن خالی از فایده نیست چرا که عموما برخی افراد به دلیل ناآگاهی اشتباهاتی را در خصوص نحوه مراقبت از پوست مرتکب می‌شوند که نه تنها به بهبود ضایعات پوستی آنها کمکی نمی‌ کند، بلکه این مشکلات را دوچندان می کند. دکتر امیرهوشنگ احسانی متخصص پوست، مو و زیبایی در این زمینه پاسخگوی سوالا ت به دخت بوده است.

اگزما مشکل شایع روزهای سرد
دکتر امیرهوشنگ احسانی متخصص پوست و مو در این خصوص گفت: در فصل زمستان اغلب شاهد افزایش شیوع اگزماهای پوستی، خارش های پوستی و خشکی پوست هستیم. افرادی که زمینه حساسیت های پوستی را داشتند در این فصل دچار مشکلات بیشتری شده وخارش پوستی، خشکی، قرمزی پوست وپوسته پوسته شدن را بیشتر تجربه می کنند. شکایت این افراد این است که اگزمای خفیفی که در فصل قبل داشته اند، به شکل شدیدی وخیم شده والتهاب بیشتری دارد. در اگزما لزوما علل آلرژیک وجود ندارد و هر فردی برای مدت زمان زیاد تماس مداوم با مواد شوینده با غلظت قلیایی یا اسیدی بالا را داشته باشد، دچار حساسیت و اگزمای پوستی خواهد شد. ممکن است خانم ها قبل از ازدواج سابقه هیچ گونه اگزمای پوستی را نداشته باشند، اما پس از ازدواج و بچه دار شدن به دلیل افزایش تماس با مواد شوینده دچار اگزمای پوستی شوند.

پوست کودکان را مرطوب کنید
وی افزود: کودکانی که مبتلا به اگزمای پوستی هستند، معمولا در این فصل مشکلات بیشتری پیدا کرده وعلائم بیماری در آنها افزایش می یابد. پس مرطوب نگاه داشتن پوست این کودکان با کرم های مختص کودکان بسیار ضرورت دارد.  شدت این بیماری  در کودکان ممکن است کم و زیاد شود، به طوری که معمولا در زمستان ها که هوای محیط خشک است، اگزما هم تشدید می شود و تعریق زیاد در تابستان ها می تواند اگزما را بدتر کند. به همین دلیل هم توصیه می شود مادرانی که کودک نوزاد یا شیرخوار دارند، حتما پوست بچه را به طور مرتب چرب کنند و آن را چرب نگه دارند. چرب کردن پوست شیرخوار با کرم های مناسب مانند وازلین باعث می شود زمینه بروز اگزما کاهش یابد و در نتیجه مشکلات پوستی هم به حداقل می رسد.

این راهکارها را دریابید
معمولا افرادی که دچار اگزما هستند، ضرورت دارد مشکلات پوست را با چرب کردن ومرطوب نگه داشتن رفع کنند و در واقع خشکی پوست را کنترل کنند. از خاراندن پوست اجتناب کنند ولباس هایی که می پوشند، کاملا نخی باشد واز پوشیدن لباس های پشمی ونایلونی خودداری کنند. زیرا این لباس ها اگزما را تحریک می کنند. در شست شوی پوست ضرورتا از پن وترکیبات غیرصابونی استفاده کنند تا پوست خشک تر از قبل نشود. زیرا شست وشو با ترکیبات صابونی این مسأله را تشدید می کند. در خصوص شست وشو باید در نظر گرفت که این کار اگر بیش از حد صورت بگیرد مشکل را بیشتر می کند. البته به این معنی نیست که پوست نیاز به شست وشو ندارد. این کار کمک بزرگی به کاهش مشکلات ناشی از عفونت های سطحی پوست می کند و تنها نباید در آن زیاده روی کرد.

داروهای حاوی کورتون
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه در خصوص داروهای موثر در این زمینه اظهار داشت: برای خشکی پوست استفاده از کرم های چرب کننده توصیه می شود وزمانی که فرد دچار اگزما ویا حساسیت شد، در این زمان باید ترکیبات ضد التهابی حاوی کورتون وداروهای ضد اگزما وداروهای خوراکی ضد خارش توصیه می شوند که قطعا باید زیر نظر پزشک استفاده شوند. این تجویز برای زمانی است که ضایعات پوستی خارش دار والتهابی ایجاد شده باشد ولی در مواردی که تنها فرد دچار پوسته ریزی است، مصرف کرم های نرم کننده جوابگوی فرد است  .

هر خشکی اگزما نیست
وی در ادامه افزود:لازم به ذکر است که در برخی موارد اگزما با بیماری های دیگر پوستی نظیر قارچ های پوستی ممکن است اشتباه تشخیص داده شود ویا درمواردی با کهیر وسایر حساسیت های پوستی اشتباه گرفته شودو بنابراین افراد به تنهایی نباید برای درمان تصمیم بگیرند واین امر توسط متخصص پوست افتراق داده می شود.

هوای آلوده ذرات معلق سمی وتشدید اگزما
این متخصص پوست در تکمیل راهکارهای مراقبتی از پوست در زمستان عنوان کرد: یکی از مسائل مهم هوای منزل مسکونی است؛ به صورتی که هوای منزل نباید خشک باشد وتوصیه ما این است که محیط منزل مرطوب نگه داشته شود. چرا که اساسا خشکی با اگزما قرابت دارد و وضع را تشدید می کند. پس  افرادی که دچار اگزما هستند، باید منزل را به وسیله دستگاه های بخور مرطوب نگه دارند واز چرب کردن پوست دریغ نکنند.از طرفی با توجه به هوای سرد وآلوده ای که در حال حاضر درگیر آن هستیم به دلیل وجود ذرات معلق سمی در هوا، متأسفانه اگزما بدتر می شود وتوصیه ما این است که افرادی که اگزمای شدید پوستی دارند، در این هوا جز به ضرورت بیرون نیایند و سعی کنند پوست را به طور مرتب با مواد شوینده غیرصابونی شست وشو دهند  و از مصرف به میزان کافی شیر دریغ نکنند وبیشتر از مرطوب کننده ها استفاده کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top