تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/12/13 - 02:11
کد خبر: 347617

کتاب‌های پیشنهادی به دختران دانشجو

کتاب خواندن از آن فعالیت‌های سرگرم کننده و لذت‌بخشی است که زمان و مکان نمی‌شناسد و در هر جایی و هر موقعیتی می‌تواند انسان را جذب خود کند اما ایام تعطیلات و دورانی که کار خاصی برای انجام دادن نیست و دانشگاه‌ها و مدارس هم تعطیل است، اهمیت و جایگاه کتابخوانی بالاتر می‌رود. شاید به همین دلیل است که ایام تعطیلات نوروز را می‌توان یک دوران طلایی برای مطالعه غیردرسی و خواندن رمان‌ها و کتاب‌هایی دانست که در طول سال امکان پرداختن به آنها را نداریم ولی دوست داریم آنها را بخوانیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، طبق برخی آمارها اینگونه به نظر می‌رسد که رمان‌خوانی پسران در جامعه ایران بیشتر از دختران است و بخش عمده‌ای از رمان‌هایی که دختران می‌خوانند هم شامل رمان‌های عامه‌پسند و زردی می‌شود که ماجرای یک عشق سوزناک را تعریف می‌کنند و نهایتا هم با آه و ناله یا برگزاری جشن عروسی به پایان می‌رسند!

به همین دلیل و در پیش بودن ایام نوروز تصمیم گرفتیم تا کتاب‌های برگزیده ادبیات داستانی را که محوریت آنان درباره دختران و مسائل و مشکلات مربوط به آنان است، برای شما معرفی کنیم تا هم اوقات فراغت نوروزتان را به بهترین صورت ممکن پر کنید و هم اگر از اهالی مطالعه رمان‌های عامه‌پسند هستید، اندکی خود را از این فضا جدا کنید و لذت مطالعه آثار عمیق و دوست داشتنی را هم بچشید.

این شما و این هم 10 رمان دخترانه پیشنهادی برای مطالعه در ایام تعطیلات سال جدید:
1- فرشته ها هم عاشق می‌شوند – نعمیه اسلاملو
در سال‌های اخیر رمانی که بتواند با ادبیات مناسب، دغدغه این روزهای دختران ایرانی را بیان کند و همزمان دارای جذابیت و کشش لازم برای یک رمان باشد، بسیار کمیاب بوده است. شاید به همین دلیل است که «فرشته‌ها هم عاشق می‌شوند» را می‌توان در زمره یکی از خط شکنان این عرصه قرار داد. تناسب دغدغه‌های زنان و دختران امروز با زنان و دختران امروز را می‌توان محور این رمان دانست اما عجله نداشتن نویسنده برای ریختن آبشاری از شعارها و هشدارها به سر خواننده یکی دیگر از نقاط قوت کتاب است.

خواندن این رمان می‌تواند برای همه کسانی که دستی در امور تربیتی دارند و با دختران جوان و نوجوان دمخور هستند بکار آید. حتی می‌توان مطالعه‌اش را به همه پدران و مادران توصیه کرد و از همه مهمتر آن را به عنوان هدیه‌ای مناسب برای اهدا به دختران خانواده پیشنهاد داد.

تلاش نویسنده برای باورپذیر و واقعی درآوردن فضای داستان و تعاملات بین شخصیتها –که غالبا دختر هستند- تا حد زیادی جواب داده و این امر می‌تواند دلیلی باشد بر اینکه هر دختر ایرانی که حتی علاقه زیادی هم به رمان خواندن ندارد، از خواندن این کتاب لذت ببرد.

2- بهم میاد؟ - رنده عبدالفتاح
کتاب «بهم میاد» نوشته «رنده عبد الفتاح» علی رغم عنوان عجیب خود و طراحی جلد نه چندان گیرا، از آغاز و کششی بسیار عالی برخوردار است؛ به طوری که خواننده در مواجه اول رغبت زیادی برای دنبال کردن ماجرا می‌یابد. راوی داستان «امل»، فلسطینی الاصل که‌زاده خانواده‌ای تحصیل کرده و مسلمان بوده، در سرزمینی دیگر (استرالیا) تولد یافته و اکنون به نوجوانی رسیده است. دختری پرشور، با هوش و پر هیجان که در بحرانی‌ترین سنین زندگی عظیم‌ترین تصمیم خود را مبنی بر اتخاذ حجاب به صورت دائم (یا به قول خودش فول تایم شدن) را می‌گیرد.

ادبیات آمیخته به طنز و در عین حال روان نویسنده که گویی خاطره نویسی نوجوانی زبر دست در دفتر روزانه‌اش است؛ میل به ادامه را برای یافتن انتهای مسیر ماجرا‌های او در خواننده افزایش می‌دهد.

می‌توان گفت نویسنده به نحو مناسبی تمام احوالات یک نوجوان مانند ترس از رویارویی با قضاوت دیگران، کنش‌های او با والدین، میل به رجوع به فطرت و پاکی، دوستی‌های شیرین نوجوانی، علاقه‌های آتشین به جنس مخالف، خستگی از نصیحت شنوی و گاهآ یک طرفه به قاضی رفتن را به خوبی به نمایش گذاشته؛ در عین حال بازگویی‌های «امل» با وجدان خود امکان نتیجه گیری‌های اخلاقی را در عین بی‌طرفی بیشتر کرده است.

داستان بر بستر جامعه‌ای جاریست که دین اسلام مبیّن خشونت بوده و مسلمانان تروریست و یا کاکا سیاه‌های بی‌ارزش خوانده می‌شوند. در این فضا شخصیت اصلی داستان در نبردی باخود و دنیای خارج تلاش دارد مسائلی را که با پذیرش شاخص‌ترین نماد دین (حجاب) با آن مواجه می‌شود را به نحو احسن مدیریت کند. نویسنده در تلاش بوده با گسترده کردن دایره تعاملات دختر و اعضای خانواده او، تصویر روشنی از جامعه اقلیت مسلمان و تعاملات آن‌ها در محیط میزبان (استرالیا) به خواننده بدهد.

3- دا – سیده زهرا حسینی
«دا» در گویش محلی به معنی مادر است و زهرا حسینی با انتخاب این عنوان خواسته رنج، اندوه، تلاش و مقاومت مادران ایرانی را یادآور شود. سیده زهرا حسینی یک کرد ایرانی است که پدر و مادرش پیش از ولادت او در عراق زندگی می‌کردند و او در سال ١٣٤٢ در آنجا به دنیا آمد. در کودکی همراه خانواده‌اش به ایران بازگشت و پدرش در خرمشهر ساکن شد و پس از مدت‌ها سرگردانی به عنوان رفتگر به استخدام شهرداری درآمد. حسینی پس از کلاس پنجم ترک تحصیل کرد. او فرزند دوم از شش فرزند خانواده بود. خانواده او، به ویژه پدرش سخت پای‌بند مذهب بود و او با چنان اعتقاداتی پرورش یافت و همراه برادر بزرگترش، علی، در فعالیت دوران انقلاب و پس از آن شرکت کرد.

با آغاز جنگ، زهرا حسینی که در آن هنگام دختری هفده ساله بود،‌ خود را در وسط ماجرا یافت. گزارش حسینی از جنگ بی‌نظیر است، و به هیچ یک از کتاب‌های متعددی که ایرانیان و خارجیان درباره جنگ نوشته‌اند، شباهتی ندارد. خواننده ممکن است با اعتقادات حسینی مخالف باشد و حتی او را دختری عامی بداند که طوطی‌وار چیزهایی را باور کرده است و تکرار می‌کند. ولی باید ابله یا مغرض باشد که درباره گزارش او از وقایع تردید کند. این گزارش حقیقی و دست اول از سبعیت از یک طرف و مظلومیت و بی‌پناهی از طرف دیگر است. در آن، چنان صحنه‌هایی از ایثار و شور ایمان به چشم می‌خورد که قلب را می‌لرزاند.

4- دخترانِ اُ. پی. دی  - مینا کمایی
«دخترانِ اُ. پی. دی» یکی از خاطره‌نوشته‌های زنان فعال در هشت سال دفاع مقدس است. خاطرات مینا کمایی که در دورهٔ هشت سالهٔ جنگ در بیمارستانِ شرکتِ نفتِ آبادان -که بینِ اهالی معروف به بیمارستان O.P.D است و نامِ کتاب هم از همین اصطلاح گرفته شده- امدادگر بوده است. نثرِ کتاب ساده است. آن‌قدر ساده و پُر تشتت و شبیه به کلامِ واقعی که انگار خواننده دارد همراه با خاطره‌گو در خیابان‌های آبادان راه می‌رود و او هر دفعه بخشی از خاطره‌ای را که گوشه‌های شهر یا آدم‌ها به یادش می‌آورند، تعریف می‌کند.

با مینا کمایی به فضایِ قبل از انقلاب و روزهایِ مدرسه‌اش می‌روی. درخیابان‌های آبادان تظاهرات می‌کنی. با اردوهای جهادی به روستاها سرک می‌کشی. امدادگر می‌شوی و مدام بینِ بیمارستان و خوابگاه در کوچ و نوسانی. این شیوه که شاید حتی عمدی هم باشد به‌نوعی جذاب است. آن هم وقتی که بسط و گسترشِ خاطره‌ها و تأکید بر بعضی نکاتِ کوچک کاملاً با تأثر و حسِ راوی از آن خاطره ارتباطِ مستقیم دارد. این‌جوری راوی را حس می‌کنی و می‌شناسی‌.

نکته مثبت در این کتاب طنزی است که درست و به‌موقع خودش را به رخ می‌کشد. و هر جا خاطره‌ای کاملاً متأثرت می‌کند، بلافاصله و در ادامه با اعترافات و برداشت‌های صادقانه راوی به خنده می‌افتی.

5- سه‌شنبه‌های دوست داشتنی – محمدرضا سرشار
کتاب «سه‌شنبه‌های دوست داشتنی» نوشته محمدرضا سرشار است. این کتاب شامل مجموعه داستان‌های کوتاه است که سه‌شنبه‌ها در جلسه‌های نقد داستان حوزه هنری نوشته شده است. این کتاب شامل 22 داستان کوتاه با موضوعات مختلف است. در ابتدای هر داستان یک بیوگرافی مختصری از نویسنده و فعالیت هایش آورده شده است و سپس به شرح داستان می پردازد. این نوسیندگان کسانی هستندکه دوره های نقد ادبی را زیر نظر اساتید حوزه هنری گذرانده اند وهر کدام اثراتی از خود در مجله ها و کتاب ها منتشر کرده اند.

اولین داستان به نام « دختر عموها » از اقدس ارطایفه است. داستان داستان دختری است به نام روشنک که عمو و دخترعمویش از ایتالیا آمده اند. روشنک خیلی به دختر عمویش حسودی می کند. آنها از دو دنیای متفاوت هستند روشنک خیلی باز و غیر مذهبی و دختر عمویش مذهبی.

6- نابودی عفاف، ارمغان فمینیسم – وندی شلیت
خانم وندی شلیت که از فعالان حقوق زنان در ایالات متحده است، در این کتاب سعی کرده است با شواهد دقیقی، مشکلات ناشی از بی توجهی به عفاف را در جامعه آمریکا بررسی می کند و به نقش اساسی عفاف در سلامت فرد و جامعه بپردازد. خانم شلیت، پاکدامنی را امری فطری می داند و معتقد است که زنان در حال پی بردن به اهمیت این خواسته درونی هستند و از این که جو فرهنگی جامعه امروز آمریکا از درک علت اصلی این امر، عاجز است، اظهار تأسف می کند.

7- آسیب شناسی شخصیت و محبوبیت زن -  محمدرضا کوهی
این کتاب در ابتدا در مورد شخص و شخصیت به بحث می پردازد و شخصیت های سالم و بیمار و روش سالم سازی و تصعید شخصیت را بررسی می کند سپس در فصل های بعدی به مباحث پی امدهای ناگوار لاقیدی و بدحجابی را بر فرایندهای مختلف از جمله رشد و تکامل انسان و خانواده و اجتماع و همچنین نقش لاقیدی و بدحجابی در ناکارآمد ساختن ابزارهای شخصیتی زن نقش بدحجابی در بروز ناهنجاریهای تربیتی خانواده ، ابزارهای کارآمد زن در تحکیم شخصیت و ازدیاد محبوبیت در نظام خانواده حریم های عفاف در قرآن یا عوامل حفظ شخصیت و محبوبیت زن و شیوه های شناخت حقانیت حجاب و بطلان لاقیدی و بدحجابی، می پردازد.

روش پژوهش این کتاب میدانی و کتابخانه ای بوده که در ضمن آن با افراد ، نهادهای اجتماعی و تربیتی ، نمونه های آسیب دیده و نیز خانواده های موفق مشاوره نموده است.

8- هدیه ولنتاین – سارا عرفانی
«هدیه ولنتاین» عنوانی است که سارا عرفانی، نویسنده ی جوان و خوش ذوق کشورمان برای مجموعه داستان کوتاه خود برگزیده است. مجموعه داستانی که از زاویه روایت اول شخص بیان شده و موضوع بیشتر داستان های آن مسائل دنیای جوانان و روزمرگی هایی ست که جوانان در  نسبت به دغدغه هایشان با آنها دست به گریبانند. دغدغه های آنان نسبت به موضاعات دینی.

این اثر 9 داستان کوتاه دارد که برخی در بازه زمانی 7 تا 8 سال گذشته نوشته شده و در سایت لوح منتشر شده و برخی دیگر نیز در یکی دو سال قبل. البته همه این داستان‌ها با موضوع دین نوشته نشده اما روح حاکم بر این مجموعه در کنار دغدغه‌های شخصی نویسنده، موضوع دینداری در جهان معاصر است.

9- من آلیس نیستم اما اینجا همه چیز عجیب است – علیرضا غفاری
«من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است!» مجموعه چهار نمایشنامه‌ از علیرضا غفاری است. نمایشنامه‌های غفاری در این اثر را بیش از هر چیز می‌توان حاصل تلاش نویسنده در مزه‌مزه کردن فرم‌های متفاوت در بیان محتوا دانست. تلاشی که غفاری طی آن، از سُریدن به سمت تجربه فرم و تکنیک نگارش و غلبه آن بر محتوا دوری گزیده است.

نمایشنامه‌های غفاری از این منظر همگی دارای تنه و بدنه محتوایی مشخصی هستند که راوی سعی کرده به جای روایت و ارائه سرراست و مستقیم آن، از مناظر مختلف دست به پرورش آن زده و به شیوه‌ای اقدام به انتقال آن کند تا مخاطب نیز بیش از سایر آثاری از این دست، در مواجهه با آن برای خود نقشی در فهم این محتوا قائل شود. حضور اسامی مانند آدم، حوا، بشر، زوج البشر، دخت البشر، ابن البشر، افسون و اسامی از این دست شاهد این مدعاست که نویسنده با تیپ‌سازی پیرامون آنها در صدد نوعی نقد جامعه‌شناسانه از جامعه انسانی پیرامون خودش است.

10- عاشقی به وقت کتیبه‌ها – سید علی شجاعی
روابط آدم ها با هم، پیچیدگی های بسیاری دارد. قوانین حاکم بر این عالم و سنت های خداوند هم شاید در ظاهر، به چشم نیایند. اما چه ما توجه کنیم و چه بدون توجه از کنارشان بگذریم، بر زندگی ما سایه افکنده اند. اگر قرار است داستان، پنجره ای از حقیقت را به روی خواننده باز کند، و صرفا یک اتفاق تخیلی و موهومی بی خاصیت را به نمایش نگذارد، نویسنده باید از آن روابط و قوانین و سنت های جاری هستی، سر دربیاورد. داستان، می خواهد انسان و قواعد حاکم بر حیات او را نشان دهد؛ چه کسی اگر چه کار کند، چه می شود... مثلا دقت کنید، همین فیلم های لوه ای که ساخته می شوند و نشان می دهند که دخترها و پسرها دارند با هم می روند تفریح. بعد در داستان، خودش انتخاب می کند که با چه کسی باشد که موفق بشود و چه کسی چه حادثه ای برایش پیش بیاید تا بقیه حس دلسوزی بکنند. داستانی را ترسیم کرده که بالاخره حادثه شکل بگیرد و مخاطبان، پیگیری کنند اما در واقع امر، برای همین آدم های به ظاهر شاد و سرخوش، اتفاقات ناگواری می افتد که در چنین داستان هایی، به دلیل جذب مخاطب، خبری از آنها نیست.

سید علی شجاعی، نویسنده جوان مجموعه داستان «عاشقی به وقت کتیبه ها» نسبتا به شناخت خوبی از این سنت ها رسیده و بعضی از آنها را در داستان های این مجموعه، به تصویر کشیده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top