تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/12/13 - 10:09
کد خبر: 347634

گزارشی از حضور گسترده و تاثیرگذار زنان در روزهای پر تنش بیماری؛

نقش ویژه زنان در خط مقدم مقابله با کرونا

نقش ویژه زنان در خط مقدم مقابله با کرونا

امروز نیز نقش زنان در عرصه های مهم اجتماع غیرقابل چشم پوشی است و تاریخ معاصر ایران ‌شاهد گویایی ‌بر حضور همه‌جانبه ‌و فعالانه ‌زنان ‌است.در روزهایی که ملت های دنیا بحران اپیدمی شیوع ویروس کرونا را پشت سر می گذارند، ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بعد از ورود کرونا با تمام توان به دفاع و جنگ با این ویروس کوچک پرسروصدا رفته است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از مشارکت اجتماعی زنان معاصر ایران و از حضور آنان در دفاع از کشور، بسیار سخن گفته شده اما کمتر، مصداقی از آن ارائه گردیده است.سخن از مشارکت زنان، یک تعارف سیاسی نیست و مصداق های فراوانی دارد.زنان در حوادث انقلاب و پس از آن و به ویژه در دفاع مقدس، نقشی ریشه دارو ارزشمند ‌در صحنه‌های‌ گوناگون ‌دفاعی، رزمی، سیاسی، علمی و اجتماعی‌ داشته اند و حماسه‌های ‌فراموش‌ نشدنی ‌آفریدند.

امروز نیز نقش زنان در عرصه های مهم اجتماع غیرقابل چشم پوشی است و تاریخ معاصر ایران ‌شاهد گویایی ‌بر حضور همه‌جانبه ‌و فعالانه ‌زنان ‌است.

در روزهایی که ملت های دنیا بحران اپیدمی شیوع ویروس کرونا را پشت سر می گذارند، ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بعد از ورود کرونا با تمام توان به دفاع و جنگ با این ویروس کوچک پرسروصدا رفته است.

اما در میان همه تلاش ها، شاهد حضور پررنگ زنانی هستیم که نه تنها در صحنه حاضر شدند بلکه جان خود را در طبق اخلاص برای خدمت‌رسانی قرار دادند.

1. حضور پر رنگ زنان در کادر پزشکی:
جامعه پزشکی و پرستاری و در کل تمامی کادر درمان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، به عنوان سربازان خط مقدم مقابله با بیماری ویروس کرونا مشغول به خدمت هستند و این در حالی است که اکثریت پرستاران جامعه ایرانی را زنان تشکیل می‌دهند.

خانم صالحی، منشی و ترخیص‌کار بیمارستان امام خمینی(ره) در این رابطه می‌گوید: «سنگر و جبهه ایران تغییر پیدا کرده و سلاح امروز آمپول و دارو و تلاش برای سلامتی مردم عزیزمان است.»

خدمت بی‌منت و تلاش صادقانه زنان پزشک و پرستار از زمان ورود ویروس کرونا به کشور به گونه‌ای بوده که تعدادی از ایشان به این ویروس مبتلا و متأسفانه شاهد فوت چندتن از آنها بوده ایم.

نرجس خانعلی زاده پرستار ۲۵ ساله اورژانس بیمارستان میلاد لاهیجان  است که در حین خدمت رسانی به بیماران جان خود را از دست داد.

آخرین پست اینستاگرامی مرحوم نرجس خانعلی زاده

2. نقش مادری و حراست از خانواده در مقابل کرونا:
اما شاید از همه مهمتر، مادرانی هستند که در جهت حفظ سلامت خانواده در جهت پیشگیری از بیماری کرونا در حال نقش آفرینی اند و مهم ترین عامل در بالا بردن ایمنی بدن اعضای خانواده محسوب می شوند.

مادران با اجرای تدابیر مختلف در مسیر حفظ بهداشت، مجاهدان این عرصه اند. تدابیری همچون ترغیب خانواده به رعایت مسائل و نکات بهداشتی، تنظیم سبد غذایی و کنترل تغذیه، ضدعفونی کردن مستمر منزل و ... بخشی از فعالیت های صورت گرفته مادران دلسوز ایرانی است.

دلواپسی برای تعطیلی مدارس و افزایش خرید اقلام بهداشتی برای مادرانی که حافظان امنیت روحی و روانی خانواده اند، شاهدی بر این مدعاست؛ مادرانی که مدافعان بهداشت محیطی و روانی خانه و خانواده اند و حضور گرم و محبت دائمی شان فضای گرم خانواده را تسکین می دهد و آرامش بخش است.

3.نقش آگاهی رسانی و روحیه بخشی به جامعه:
سلامت روان و آرامش روحی خانواده ها و به‌طور کلی جامعه ایران در گرو نقش موثر زنان تعریف می شود چراکه مادران با ایفای نقش محوری خود در کانون خانواده تاثیر مهمی در سلامت روان و برقراری آرامش دارند. وجود پرمهرشان همچون آبی است بر آتش اضطراب و تشویش. زنان در وجودشان احساس مادرانه‌ای پنهان دارند که چه مادر باشند چه نباشند سرمنشاء آرامش جامعه آمد. و شاید به همین خاطر است که اغلب پرستاران زن هستند چراکه صدای زنانه و آرامش وجودی مادرانه پرستاران نقشی بی‌بدیل در کمک به بیماران برای فائق شدن بر درد و رنج بیماری دارد.

اما زنان جامعه ما امروز و در هنگامه افزایش تنش بیماری کرونا از هر ابزاری در جهت آگاهی بخشی به جامعه فروگذار نکردند، زنانی که در فضای مجازی، رسانه ها در ابعاد و شیوه های مختلف دیداری،نوشتاری و رسانه ای همه و همه در حال انتقال محتوا، توصیه های بهداشتی و آموزشی هستند و با شناخت دقیق از شرایط و لحن مادرانه و همسرانه انتقال محتوای دقیق تر و موثرتری انجام می دهند.

تاثیر کلیپ صحبت های امثال خانم ها دکتر مهرناز اسدی فوق تخصص بیماری های ریه و مراقبت های ویژه درباره ی ویروس کرونا یا خانم صالحی، منشی و ترخیص‌کار بیمارستان امام خمینی(ره) که بازتاب های گسترده ای در فضای مجازی داشته اند، گواهی بر این مدعاست.

*گزارش از فاطمه قنبری

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top