تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/12/15 - 10:34
کد خبر: 347874

گزارشی از خدمات بهداشتی و درمانی دانشجویان در روزهای اوج بیماری؛

دانشجویان در خط مقدم مقابله با کرونا

قرارگاه مبارزه با کرونا در سازمان بسیج دانشجویی کمتر از یک هفته است که تشکیل شده ولی در این مدت کوتاه توانسته اقدامات بسیار خوبی را برای مقابله با کرونا و همچنین خدمات رسانی به مردم در شرایط کنونی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قرارگاه مبارزه با کرونا در سازمان بسیج دانشجویی کمتر از یک هفته است که تشکیل شده ولی در این مدت کوتاه توانسته اقدامات بسیار خوبی را برای مقابله با کرونا و همچنین خدمات رسانی به مردم در شرایط کنونی انجام دهد.

بنابراین گزارش هم اکنون قرارگاه مبارزه با کرونای سازمان بسیج دانشجویی با ظرفیت 70 دانشگاه علوم پزشکی و بیش از 1400 گروه جهادی در بیش از 24 استان کشور فعال است و دانشجویان جهادی شبانه روز تلاش می کنند تا در کنار پزشکان، پرستاران، کادر درمانی و سایر نهادهایی که که این روزها در خط مقدم مقابله با کرونا هستند گامی برای ریشه کن کردن این ویروس بردارند.

تولید روزانه 20 هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده و توزیع رایگان بین اقشار آسیب پذیر
در همین راستا از اولین اقدامات قرارگاه مبارزه با کرونا بسیج دانشجویی در استان لرستان ایجاد کارگاه تولید مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح بود که به همت دانشجویان جهادی و بسیجی هم اکنون روزانه 20 هزار لیتر انواع مواد ضدعفونی کننده در این کارگاه تولید می شود.

میلاد شرفی مسئول قرارگاه مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی لرستان در این باره می گوید: مواد ضدعفونی کننده تولیدی در ظروف یک لیتری تا کنون در محله های حاشیه نشین خرم آباد و روستاهای اطراف توزیع شده و در چند روز آینده نیز در سطخ استان توزیع خواهد شد.

مسئول بسیج دانشجویی لرستان همچنین تاکید می کند: ما آماده تولید مواد ضدعفونی کننده برای نهادهای مختلف هستیم و ظرفیت تولید برای سازمان های دولتی و گروه های جهادی نیز وجود دارد، تا کنون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بنیاد مستضعفان اعلام آمادگی کردند تا با تهیه مواد اولیه از مواد ضدعفونی تولید شده توسط قرارگاه مبارزه با کرونا بسیج دانشجویی لرستان استفاده کنند.

شرفی خاطرنشان می کند: با توجه به اینکه قرارگاه مبارزه با کرونا بسیج دانشجویی هزینه ای بابت تولید و توزیع مواد ضدعفونی کننده دریافت نمی کند، شماره حسابی برای دریافت کمک های مردمی و کمک های خیرین اعلام شده است.

مسئول بسیج دانشجویی لرستان ادامه می دهد: دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی نیز برای مقابله و مهار این بیماری در تلاش هستند، از ظرفیت این دانشجویان برای کمک به دانشگاه علوم پزشکی در اقدامات بالینی و آگاهی بخشی به مردم استفاده می شود.

شرفی می گوید: با کمک سامانه های وزارت بهداشت، افراد دارای بیماری زمینه ای که در برابر کرونا آسیب پذیر تر هستند، شناسایی شده و بسته های بهداشتی تهیه و به آن ها تحویل داده خواهد شد.

خدمات رسانی دانشجویان جهادی خراسان شمالی برای پیشگیری از کرونا
دانشجویان جهادی  خراسان شمالی هم که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور پای کار بوده اند با تلاش‌های خود موفق شدند ۲ کارگاه تولید ماسک در استان که پیش از این تعطیل بوده اند را، پیدا کرده و در تلاشند تا با ارائه نیروی کار، کارگاه راه اندازی کنند تا با این اقدام قدمی برای حل مشکل کمبود ماسک بردارند.

صادق شاکری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم در این باره گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای شروع بیماری کرونا در کشور آمادگی خود را برای هرگونه همکاری به استانداری اعلام کرد.

وی ادامه داد: دانشجویان جهادی با تلاش‌های خود موفق شدند ۲ کارگاه تولید ماسک در استان که پیش از این تعطیل بوده اند را، پیدا کرده و در تلاشند تا با ارائه نیروی کار، کارگاه راه اندازی شود و روزانه هزار ماسک در خراسان شمالی تولید شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون حدود ۸۰ دانشجو به صورت داوطلبانه در قالب تیم‌های تخصصی گرد هم آمده اند و از روز‌های آینده در سطح شهر برای آموزش پیشگیری مشغول خواهند شد. از این تعداد عده‌ای نیز مشغول به ارائه خدمات مشاوره‌ای تلفنی هستند.

وی افزود: همچنین بسیج دانشجویی خراسان شمالی در قالب قرارگاه مبارزه با کرونا از تمامی متخصصین حوزه بهداشت که قصد دارند چه در استان و چه در خارج از استان خدمت رسانی کنند ثبت نام کند.

شاکری در پایان بیان کرد: اگر مواد اولیه‌ الکل به ما برسد، این توانایی را داریم که روزانه حداقل ۱۰۰۰ لیتر مایع ضدعفونی کننده تولید و به بازار ارائه دهیم.

تلاش دانشجویان جهادی قم برای ایجاد آرامش در جامعه و تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده
دبیر ستاد دانشجویی مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی قم هم با اشاره به فعالیت  های این ستاد گفت: بعد از شیوع ویروس کرنا در قم و با توجه انتشار برخی اخبار آرامش مردم تحت تاثیر قرار گرفت و اولویت ما ایجاد آرامش وآگاهی در این میان مردم است.

رحمانی افزود: در این زمینه تعدادی از اعضای ستاد به ساخت محتوا‌های علمی و تبدیل آن به پوستر پرداختند تا با توزیع این اطلاعات در بین شهروندان هم از استرس آن‌ها کم کرده و هم به اطلاعات آن‌ها اضافه کنیم.

وی گفت: نرم افزاری هم توسط دانشگاه طراحی شده که در این فضا اطلاعات را بارگذاری و در اختیار دیگر دانشجویان قرار می‌دهیم. همچنین این مطالب را به دیگر ستاد‌ها در تمامی استان‌ها ارسال می‌کنیم تا آن‌ها هم ازاین دانستنی‌ها بهره ببرند و به کمک یکدیگر از پس این مشکل بربیاییم.

رحمانی افزود: در زمینه تزریق آرامش به جامعه دانشجویان فعال در ستاد محتواهای رسانه‌ای تولید کرده اند که با انتشار آن انشالله از استرس مردم کاسته خواهد شد.

وی گفت: تعدادی از نیرو‌های متخصص پرستاری و پزشکی این ستاد هم در مساجد به آموزش مسائل بهداشتی و حفظ آرامش و کنترل استرس مشغول هستند.

وی تصریح کرد: ما بحث تولید ماسک و محلول ضدعفونی کننده را هم در دست داریم. مجوز‌های بهداشتی را هم اخذ کردیم و با طی مراحل ذکر شده می‌توانیم روزانه حدود ۱۵۰۰ مایع ضدعفونی کننده و ۲۰۰۰ ماسک تولید کنیم و به طور رایگان در اختیار مردم قرار بدهیم.

اقدامات دانشجویان بسیجی و ستاد مبارزه با کرونا در یزد
افشین صابری مسئول ستاد دانشجویی مبارزه با کرونا در یزد هم گفت: با توجه به استرس و ترسی که بعضا وجود دارد، به همین دلیل یک سری مقالات را دوستان در کارگروه محتوایی آماده کردند که هدف اول تزریق آرامش به جامعه است و در کنار آن مهم‌ترین بحثی که دنبال می‌شود آموزش است.

دبیر ستاد دانشجویی مبارزه با کرونا در یزد اظهار داشت: دنبال این هستیم که این آموزش سنین کوچک تا بزرگسالان را در بر بگیرد و در بحث آموزش در قسمت کارتون، دوبلاژ و حتی انیمیشن هم وارد شده‌ایم، همچنین یک سری آموزش‌هایی هم هست که در قالب طنز و پادکست قرار است بیرون بیاید.

صابری خاطرنشان کرد: علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و محتوایی، یک بخش هم مربوط به عملیات میدانی است که دانشجویان در حوزه میدانی نیز وارد می‌شوند و به فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی می‌پردازند.

وی اضافه کرد: از همین جا به دادستان یزد اعلام می‌کنیم که دانشجویان آمادگی دارند تا برای بازرسی و شناسایی محتکران و گران فروشان کالاها و اقلام بهداشتی و مورد نیاز مردم در شرایط امروز، همکاری کند.

دبیر ستاد دانشجویی مبارزه با کرونا عنوان کرد: همچنین دانشجویان می‌توانند در بحث ضدعفونی کردن اماکن عمومی وارد شوند و در موضوع غربالگری در مبادی ورودی شهر و مکان‌های شلوغ شهر نیز دانشجویان می‌توانند کمک کنند.

وی گفت: یک سری مقالات علمی و مقالات سازمان جهانی بهداشت وجود دارد که با توجه به شرایط خاص یزد ما سعی داریم که علاوه بر ترجمه این مقالات، آن‌ها را بومی کنیم؛ چرا که سازمان جهانی بهداشت دید جهانی به موضوعات دارد که ممکن است شرایط خاص یزد که یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به کرونا که بیماری زمینه‌ای دیابت است نادیده گرفته شود ما باید با توجه به این موضوع، آن را بومی‌سازی کنیم.

دبیر ستاد دانشجویی مبارزه با کرونا ادامه داد: دانشجوبان روان‌شناسی دانشگاه‌های دیگر از جمله دانشگاه یزد هم وارد شده‌اند تا نسبت به مقابله با استرس و چگونگی کنترل فضای موجود اقدام کنند به ویژه آنکه خود استرس یکی از عوامل مؤثر در این زمینه است.

صابری تأکید کرد: ستاد دانشجویی مبارزه با کرونا فقط منحصر در دانشگاه علوم پزشکی نیست، بلکه از کل دانشجویان دانشگاه‌های مختلف و تشکل‌ها و کانون‌های گوناگون دعوت کرده‌ایم اما چون بحث تخصصی است محوریت با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی است و آن‌ها محتوا را تولید می‌کنند و در اختیار دانشجویان دانشگاه‌های دیگر قرار می‌دهند؛ مثلا دانشگاه علم و هنر می‌تواند در زمینه طراحی و ساخت کلیپ و امثالهم به ما کمک کند.

دبیر ستاد دانشجویی مبارزه با کرونا با بیان اینکه اگر لازم شد دانشجویان آمادگی دارند در مناطق حاشیه شهر برای ضدعفونی کردن وارد شوند، اضافه کرد: همچنین در زمینه تولید مواد ضدعفونی دانشجویان داروسازی اعلام آمادگی کرده‌اند و حتی اگر یزد هم نیاز نداشته باشد می‌توانند تولید کنند و به شهرهای دیگر که بیشتر درگیر هستند مثل قم بفرستند.

مشابه فعالیت‌هایی که گفته شد در استان‌های دیگر هم توسط دانشجویان جهادی در حال و اعضای ستاد مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی در حال انجام است و انشاالله با فعالیت های صورت گرفته و با تلاش شبانه روزی نیروهای جهادی و همه نهادهای مرتبط مخصوصا نیروهای درمانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، امید می رود بزودی شاهد ریشه کن شدن این ویروس از کشور باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top