تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/12/19 - 22:37
کد خبر: 348375

عراق به‌ توافق بر سر نخست‌وزیر جدید نزدیک شد

به دنبال گردهمایی دیروز سران گروه‌های سیاسی در عراق اخبار جدید حاکی از توافق قریب الوقوع میان این گروه‌ها بر سر نام نخست‌وزیر آتی عراق است که از میان اسامی مطرح دو نفر از بخت بیشتری برخوردارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، گروه‌های سیاسی عراق همچنان به رایزنی‌های خود برای دستیابی به توافقی درباره نام نامزد مأمور تشکیل کابینه در عراق ادامه می‌دهند در حالی که با شکست «محمد توفیق علاوی» در تشکیل کابینه، تنها یک هفته برای تعیین یک نفر دیگر در تصدی این منصب زمان باقی مانده است.

پایگاه خبری العربی الجدید به نقل از منابع سیاسی آگاه از روند رایزنی میان گروه‌های عراقی نوشت و مدعی شد که سفر علی شمخانی به عراق برای کمک به حل مشکل انتخاب نخست‌وزیر بوده است.

العربی الجدید ادعا کرد که «علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که روز گذشته با اکثر رهبران گروه‌های سیاسی ذیربط در موضوع انتخاب نخست وزیر عراق در بغداد دیدار داشت، یکشنبه‌شب چرخ مذاکرات را به حرکت انداخت و دیدگاه‌های رهبرانی سیاسی که تا پیش از این مغایر یکدیگر بود به یکدیگر نزدیک ساخت در حالی که برهم صالح رئیس جمهور عراق هم در روزهای گذشته نتوانسته بود آنها را در یک نشست گردهم آورد».

به گفته این منابع در حال حاضر صحبت از نام نامزد مامور تشکیل کابینه است و ظواهر امر نشان از دستیابی قریب الوقوع گروه‌های سیاسی به توافق بر سر یکی از اسامی مطرح برای نخست وزیری است.

منابع العربی الجدید گفتند: «مصطفی الکاظمی رئیس سرویس اطلاعات عراق و  علی شکری وزیر برنامه ریزی سابق و مشاور کنونی رئیس جمهور عراق تا صبح روز دوشنبه از بیش‌ترین شانس برای تصدی منصب نخست وزیری عراق برخوردارند».

به گفته این منابع احتمال می‌رود شمخانی که سفر خود را به عراق صبح روز دوشنبه به پایان رساند برای صلح میان مقتدی الصدر رهبر جریان صدر با نوری المالکی نخست وزیر سابق پادرمیانی کند زیرا طرف‌های متعدد... معتقدند که شکست محمد توفیق علای در تشکیل کابینه به دلیل اختلاف موجود میان المالکی و الصدر بوده است.

«علاء صباح الربیعی» عضو ائتلاف «سائرون» به رهبری مقتدی الصدر در پارلمان عراق هم گفت: «گروه‌های سیاسی پس از ناکامی در تشکیل و رأی اعتماد به دولت علاوی خود را در وضعیت استیصال می‌بینند به گونه‌ای که کشور با بحران سخت و پیچیده‌ای روبه رو شده است».

الربیعی در اظهاراتی خبری کاهش قیمت نفت، وخامت اوضاع سیاسی و شیوع جهانی ویروس کرونا را در ناکامی گروه‌های سیاسی برای داشتن گفت‌وگوها جدی بر سر تشکیل کابینه موثر خواند.

او افزود: «گروه‌هایی که تشکیل کابینه علاوی را ناکام گذاشتند، گروه‌هایی نزدیک و همسو با یکدیگر از لحاظ گرایش‌های سیاسی نیستند، اما برای ناکام گذاشتن کابینه دست به دست هم دادند تا دستاوردها و منافع خود را حفظ کنند که از جمله آنها گروه‌هایی از اهل تسنن،کردها و برخی احزاب شیعی بودند. این گروه‌ها در همین راستا اسامی افرادی را برای نخست وزیری یا تصدی وزارتخانه‌ها مطرح می‌کنند که پیشتر به طور کل با آنها مخالفت شده است».

«محمد توفیق علاوی» مامور تشکیل کابینه عراق شامگاه یکشنبه (یازدهم اسفند ماه) پس از به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای پارلمان در نشست آن روز برای رای اعتماد به کابینه وی، در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه اعلام کرد و  صالح هم به دنبال آن اعلام کرد که طی ۱۵ روز و بر اساس بند ۷۵ قانون اساسی گزینه دیگری را برای تشکیل کابینه معرفی خواهد کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top