حضرت آیت الله آملی لاریجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
سلام علیکم
احتراما پیرو ارسال لایحه بودجه سال 1399 به شورای محترم نگهبان قانون اساسی، وظیفه دانستیم نکاتی درباره لایحه مذکور را به سمع و نظرتان برسانیم تا توجه و مداقه لازم درباره آنها صورت گیرد.
1. ارقام غیر واقعی درآمدها
در شرایطی که صادرات نفت کشورمان به دلیل تحریم های ظالمانه کاهش یافته و طبق آمار غیر رسمی کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز میباشد، این رقم در بودجه 99 یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده که فاصله قابل توجهی با واقعیت دارد و در کمال تعجب سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه، رقم اعلام شده در لایحه را " امیدآفرین " میخواند. بدیهی است عرصه بودجه و برنامه ریزی برای کشور محل مواجهه با واقعیات و نه خیال پردازی است و کسری بودجه ناشی از این اختلاف، قطعا فشارهای زیادی در جهت افزایش غیرمتعارف پایه پولی به همراه داشته که موجب آسیب رسیدن به معیشت مردم خواهد شد.
پس از مشکلات گسترده و عدیدهای که توزیع ارز 4200 تومان در بهار سال جاری برای اقتصاد کشور داشت و در حالیکه بسیاری از کارشناسان تصمیمی دولت را اشتباه دانستهاند، مجددا مبلغ 10.5 میلیارد دلار ارز از محل صادرات نفت برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته است. مشخص است این تصمیم مجددا باعث توزیع رانت بین عدهای خاص و سودجو خواهد شد این در حالی است که در شرایط سخت کشور می بایست بهترین استفاده از این منابع صورت می گرفت. از سوی دیگر ارقام غیر واقعی فروش نفت ممکن است منابع تعهد شده برای این موضوع را هم با مشکل روبرو خواهد کرد که تامین آن از پایه پولی موجب فشار بیشتر بر معیشت مردم خواهد شد.
در حالی که طبق برنامه ششم توسعه در سال 96 ، باید سهم صندوق توسعه ملی در سال 99، 36 درصد باشد ، اما دولت در لایحه بودجه سال آتی این عدد را 20 درصد تعیین کرده است و مبلغی در حدود 3 میلیارد یورو نیز از آن برداشت خواهد کرد.
درحالی که منبع عمده تامین هزینههای دولت در کشورهای پیشرفته دنیا، مالیات است اما بودجه 99 راهکار مشخص و دقیقی برای اصلاح مسائل مالیاتی ندارد. معافیتهای بیدلیل مانند معافیت مالی هنرمندان و مناظق آزاد و فرارهای مالیاتی گسترده مجددا از مشکلات بودجه سال آتی نیز خواهند بود. عرصه مالیات نیازمند اقدامات جسورانه دولت برای تحول نظام مالیاتی کشور میباشد که به نظر میرسد دولت به هیچ وجه به دنبال این مسئله نرفته است.
۱. افزایش مجدد بودجه شرکت های دولتی
۲. حراج بی سابقه اموال دولت که به شدت مستعد بروز مشکلاتی مانند مشکلات خصوصیسازی های گذشته میباشد.
۳. اصلاح یارانه حاملهای انرژی به جز بنزین، نیز میتواند مجددا در صورت عدم مدیریت صحیح بحران زا باشد.