تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/12/21 - 21:27
کد خبر: 348620

پوتین در سال ۲۰۲۴ بار دیگر رئیس جمهور روسیه خواهد شد؟

کارشناسان اصلاحیه مربوط به تمدید دوره ریاست جمهوری در روسیه را انگیزه مضاعفی برای مردم روسیه، چه موافقان و چه مخالفان "ولادیمیر پوتین" برای شرکت قطعی در همه پرسی سراسری اصلاح قانون اساسی این کشور دانستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز سه‌شنبه به دومای دولتی رفته و بار دیگر درباره اصلاحاتی صحبت کرد که ممکن است به وی اجازه دهد تا اختیارات ریاست جمهوری خود را گسترش دهد. در نهایت پوتین به نوعی با این نظریه موافقت کرد که در سال 2024 مجدداً نامزد پست ریاست جمهوری شود و این مسئله را مشروط به خواست مردم روسیه دانست.

روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، نوشته است: ولادیمیر پوتین ممکن است واجد شرایطی باشد که دوباره در سال 2024 برای انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. این فرصت با اصلاح قانون اساسی پیشنهاد ارائه شده روز گذشته در این باره ، به او داده می شود.

تمامی فراکسیون‌های دوما، به غیر از فراکسیون حزب کمونیست از پیشنهاد "والنتینا تریشکووا" نماینده حزب «روسیه واحد» و نخستین فضانورد زن روسیه در این خصوص حمایت کردند. و روز گذشته رئیس جمهور تصمیم گرفت شخصاً به مجلس دوما برود تا نگرش خود نسبت به این ابتکار را اعلام کند.

همانطور که در شورای فدراسیون (سنای) روسیه گفته شد ، این اصلاحیه برای سیستم سیاسی کشور "تثبیت کننده" است. کارشناسان بر این باورند که رئیس جمهور با حمایت ضمنی خود از این ابتکارعمل ، هم فتنه حضور خویش در انتخابات را حفظ کرده و هم توازنی بین همه شاخه‌های دولتی ایجاد نمود که ظاهراً منتظر تغییرات اساسی هستند.

اتفاقاتی که در تاریخ 10 مارس (20 اسفند) در عرصه سیاسی مسکو رخ داد، باعث شد تا مردم روسیه براحتی مدتی کلاً افت شدید ارزش روبل در پی کاهش قیمت نفت و تهدید جانی ویروس کرونا را فراموش کنند.

در نشست دومای روسیه برای قرائت دوم اصلاحات در قانون اساسی، نمایندگان برای تصمیم گیری درباره سرنوشت حدود 400 تغییر به بحث پرداختند. ولیهیچ کس انتظار چنین اظهارات حساسی درباره اصلاح قانون اساسی کشور را نداشت.

در ابتدا ، "ولادیمیر ژیرینوفسکی" رهبر حزب لیبرال دموکراتیک روسیه مانند "رعد در آسمانی آبی"، پیشنهاد انحلال دوما در ترکیب فعلی را داد و سپس "الکساندر کارلین" از حزب «روسیه واحد»، پیشنهاد طرح این ابتکار مل در لایحه قانون اساسی را مطرح کرد.

بعد از آن این بود که خانم "والنتینا تریشکووا" در سخنرانی خویش نسبت به آینده روسیه در شرایط تحریم و تقابل ژئوپلیتیکی ابراز نگرانی کرد. وی با اشاره به دیدگاه شهروندان روسیه، در نهایت پیشنهاد اصلاح قانون اساسی به گونه‌ای را داد که به ولادیمیر پوتین فرصت داده شود بار دیگر در انتخابات سال 2024 شرکت کند.

البته او نتوانست بلافاصله ماده‌ای در این باره را تدوین کند ولی به همکاران خود دو گزینه برای انتخاب پیشنهاد کرد: لغو دوره ریاست جمهوری یا حفظ آن ، به گونه‌ای که این امر مانعی برای حضور رئیس جمهور فعلی برای انتخابات بعدی نخواهد بود.

پوتین رأی مردم روسیه را ملاک تمدید دوره ریاست جمهوری خود نامید

ولادیمیر پوتین برای خاتمه دادن به این موضوع تصمیم گرفت که شخصاً با نمایندگان دوما ارتباط برقرار کند. وی با تمدید دوره اختیارات ریاست جمهوری در روسیه مخالفت کرده ولی یادآور شد که چنین اقدامی تنها در صورتی ممکن است که شهروندان در همه پرسی سراسری در 22 آوریل (سوم اردیبهشت سال 99) به این اصلاحیه رای مثبت بدهند.

وی تاکید کرد که قدرت ریاست جمهوری در کشور نباید تنها به یک نفر در ارتباط باشد، هرچند هرم قدرتمند ریاست جمهوری کاملاً برای کشور ضروری است و در روسیه نمی توان از شکل هدایت پارلمانی امور استفاده کرد.

در پایان نشست روز گذشته دوما، نمایندگان از 400 اصلاحیه دریافت شده، حدود 200 اصلاحیه را تایید کرده و بقیه را رد کردند. در عین حال نمایندگان جناح‌های مختلف اطمینان دادند که آماده افزایش مسئولیت و نقش پارلمان در سیستم سیاسی کشور هستند.

بررسی اصلاحات قانون اصلی روسیه، امروز چهارشنبه در پارلمان اعلاء (شورای فدراسیون) آغاز می شود و پس از در قرائت سوم این لایحه در دومای دولت آن را تصویب خواهد کرد.

دیدگاه کارشناسان درباره اصلاحیه تمدید دوره ریاست جمهوری در روسیه

"دمیتری بادوفسکی" رئیس موسسه مطالعات اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی ، در گفتگو با «ایزوستیا» گفت: «حتی اگر اصلاحیه‌ای درباره امکان شرکت رئیس جمهور در انتخابات وجود نداشته باشد ، این سئوال دیر یا زود مطرح میشود. انگیزه های زیادی ، چه سیاسی و چه حقوقی وجود دارد که چرا والنتینا تریشکووا این مسئله را توصیه کرد. این اصلاحیه واقعاً باعث پایداری سیستم سیاسی روسیه می شود. در عین حال، تعادل بین شاخه‌های اصلی دولت ایجاد می کند  که باید تجربه کار در شرایط جدید را داشته باشند.»

به نظر وی، رهبری ولادیمیر پوتین در سال 2024 ، بدون تردید به عوامل زیادی بستگی دارد ، ولی در حال حاضر تقاضای مردم برای انتخاب مجدد وی زیاد استو این موضوع طبق داده های نظرسنجی مرکز سنجش افکار عمومی سراسری روسیه و مرکز لیوادا مشهود است.

به عقیده این کارشناس ، این اصلاحیه به انگیزه مضاعفی برای مردم روسیه تبدیل خواهد شد که نگران کنار رفتن ولادیمیر پوتین از قدرت هستند و بدین ترتیب حتماً در همه پرسی اصلاح قانون اساسی شرکت کنند. وی افزود: من فکر نمی کنم که شیوع ویروس کرونا روی همه پرسی تأثیری داشته باشد.

"دمیتری اورلوف" رئیس آژانس ارتباطات سیاسی و اقتصادی روسیه نیز، معتقد است که اصلاحات قانون اساسی از لحاظ حقوقی منطقی است. به گفته وی،  نسخه جدید قانون اساسی نقطه شروع جدیدی برای حفظ ثبات ، توسعه بلند مدت و اعتماد شهروندان به قدرت حاکمه خواهد بود.

این کارشناس یادآور شد، اعتباری که ولادیمیر پوتین نزد مردم روسیه دارد، بسیار خوب و بالاست و می تواند در عرصه واقعیت سیاسی جدید کشور باز هم تمدید شود.

"کنستانتین کالاچوف" رئیس گروه خبرگان سیاسی نیز این اصلاحیه را منطقی خواند. به عقیده وی، پیشنهاد تمدید دوره ریاست جمهوری ، خواسته بخش قابل توجهی از مردم و نخبگانی که دوست دارند ولادیمیر پوتین در دوران دشوار همچنان در رأس قدرت باقی بماند را برآورده خواهد کرد. و پیشنهاد برای دادن حق به رئیس جمهور برای شرکت در انتخابات کاملاً مورد انتظار است.

وی افزود، به جرأت می توان گفت که این اصلاحیه به شرکت مردم در همه پرسی درباره نسخه جدید قانون اساسی به طور کلی  کمک می کند، هم برای کسانی که خواستار باقی ماندن او بوده و هم کسانی که با این مسئله مخالف هستند. در عین حال ، رئیس جمهور خود امکان انتخاب را هم برای دیگران و هم برای خود- بر اساس اصل تساوی برای همه را حفظ می کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top