این تعطیلات ناخواسته و ناگهانی در حالی ورود به هفته سوم را تجربه میکند که سینماداران و صاحبان فیلمهای در حال اکران از شرایط پیشآمده، بهشدت متضرر شدهاند؛ آن هم در آستانه فصل اکران نوروز که در هر سال جدیترین فرصت برای تضمین فروش فیلمها در اکران سالانه محسوب میشود.
خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از مهر، همزمان با اوجگیری شیوع ویروس کرونا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیهای از تعطیلی کلیه برنامهها و مراکز فرهنگی، هنری و سینمایی به منظور پیشگیری از ابتلای افراد به این بیماری و صیانت از سلامت جامعه مخاطبان خبر داد.
این تعطیلات ناخواسته و ناگهانی در حالی ورود به هفته سوم را تجربه میکند که سینماداران و صاحبان فیلمهای در حال اکران از شرایط پیشآمده، بهشدت متضرر شدهاند؛ آن هم در آستانه فصل اکران نوروز که در هر سال جدیترین فرصت برای تضمین فروش فیلمها در اکران سالانه محسوب میشود.
تعطیلی سینماها اما سویه دیگری هم دارد؛ در روزهای کرونایی، عمده تاکید مسئولان بهداشتی کشور اقدام به «قرنطینه خانگی» برای جلوگیری از شیوع این بیماری است. در همین راستا هم فراهم آوردن بستر لازم برای سرگرمسازی افراد در خانه اهمیتی دو چندان پیدا کرده است. اقدامی که اتفاقاً میتواند از مظاهر بازدارندگی از تجمعهای غیرضرروی مردم در سطح جامعه باشد.
وعدههای وزیر ارشاد برای روزهای کرونایی
سیدعباس صالحی چندی پیش در متن کوتاهی در حساب شخصی خود در توئیتر از سه ایده محوری سازمان سینمایی برای روزهای «در خانه ماندن» مردم رونمایی کرد؛ در کنار دو طرح «ارائه تسهیلات برای بازدیدکنندگان سامانههای برخط ویدئویی» و «حمایت از فیلمسازان جوان در موضوعات کرونایی و عرضه در فضای مجازی» یکی از مهمترین این طرحها با عنوان «هر روز یک فیلم» بود که بیشتر موردتوجه رسانهها قرار گرفت. صالحی این ایده را این طور تشریح کرده بود؛ «اضافه شدن روزانه یک فیلم جدید به شبکه خانگی.»
اما جزئیات این طرح چیست و اساساً ملاک انتخاب و چیدمان فیلمهای «تازه» مدنظر ارشاد برای ورود به شبکه نمایش خانگی کدام است؟ آیا همچنان و مطابق روال مرسوم در شبکه نمایش خانگی، فیلمهای پیشتر اکران و رونماییشده بر پرده سینماها وارد چرخه میشوند یا میتوان امید به اتفاقهای ویژهتری هم داشت؟