تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/12/25 - 11:33
کد خبر: 348977

بیشترین آسیب کم‌ترین حمایت در مقابل کرونا؛

حمایت‌های دولتی و مردمی از کسب‌وکارهای کوچک در مقابل کرونا

مهدکودک‌ها، مدارس غیرانتفاعی، آموزشگاه‌ها، موسسات آموزشی غیردولتی، بازارهای شب عید، رستورانها، فست فودها، صنف پوشاک و کیف و کفش، ناوگان حمل و نقل‌های شخصی و بسیاری دیگر از مشاغل که لیست کردن آنها در این مجال نمی‌گنجد از جمله کسب و کارهایی هستند که در این روزها به شدت از شیوع بیماری کرونا ویروس متضرر شدند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با همه گیری ویروس منحوس کرونا و لزوم قرنطینه خانگی مردم و صدالبته تعطیل شدن مراکز مختلف و خانه نشین شدن مردم از اقشار مختلف، کسب و کارهای زیادی رو به افول و سقوط آوردند و تا حدی زیادی این کسب و کارها به تعطیلی کامل کشیده شدند و تعداد زیادی از هم وطنانمان درآمد زایی خود را از دست داده و در آستانه سال جدید با مشکلات عدیده ای رو به رو شده اند.

مهدکودک‌ها، مدارس غیرانتفاعی، آموزشگاه‌ها، موسسات آموزشی غیردولتی، بازارهای شب عید، رستورانها، فست فودها، صنف پوشاک و کیف و کفش، ناوگان حمل و نقل‌های شخصی و بسیاری دیگر از مشاغل که لیست کردن آنها در این مجال نمی‌گنجد از جمله کسب و کارهایی هستند که در این روزها به شدت از شیوع بیماری کرونا ویروس متضرر شدند و برخی‌ها حتی قادر به تامین هزینه اجاره بهای خود نیستند.

بیشترین آسیب، کم ترین حمایت
علی اصلانی عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در مصاحبه با ایسنا با اشاره به زیان وارده به بسیاری از مشاغل خدماتی و کسب و کارهای کوچک به دلیل شیوع کرونا بر لزوم حمایت از کارگاه‌های تولیدی و کسب و کارهای خرد و کوچک تاکید کرد.

اصلانی اظهار کرد: به دنبال گسترش کروناویروس، متاسفانه بسیاری از مشاغل خرد و کوچک و کارگاه‌ها زیان دیدند و مشاغل خدماتی عمدتا ناچار به تعطیلی یا تعدیل نیروهای خود در شب عید شدند.

وی افزود: این ویروس ناشناخته به تمام آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، تالارها، هتلها، استخرها، مراکز تفریحی و فست فودها ضربه زده است به نحوی که اکثر این مشاغل بیکار شده و کارگرانشان را شب عید تعدیل یا اخراج کرده اند.

اصلانی، کارگران روزمزد، کارگران ساختمانی، کارگران واحدهای زیرپله ای، برخی مشاغل آزاد، بساطیها و دستفروشان را از جمله کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا عنوان کرد و گفت: این کسب و کارها جزو مشاغل غیر رسمی به شمار میروند که به شکل قانونی حمایت نمی شوند و از پوشش بیمه ای برخوردار نیستند؛ از این جهت نیازمند حمایت و ساماندهی هستند.

نشست سران قوا و حمایت از کسب و کارهای کوچک در مقابل کرونا
در این جلسه که در تاریخ 13 اسفندماه در دفتر ریاست جمهوری برگزار شد، آثار و تبعات شیوع بیماری کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصادی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادهای دولت برای حمایت از واحدهای تولیدی و خدماتی که به سبب اقدامات احتیاطی و عمل به توصیه‌های پیشگیرانه بخشی از درآمد خود را از دست می‌دهند، مطرح شد.

به منظور حمایت از کسب و کارهای کوچک و شاغلین این بخش‌ها تا زمان برگشت به شرایط عادی مهلت‌های قانونی لازم در زمینه‌های مالیاتی، گمرکی و بانکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

بسته های حمایتی دولت
رئیس جمهور پس از دریافت گزارش کارگروه مدیریت آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا از اقشار کم درآمد و صاحبان کسب و کارهایی که بر اثر شیوع این بیماری دچار آسیب و لطمه شده اند، دستور داد سه بسته حمایتی در اختیار "اقشار کم برخورداری که کسب و کار آنان در آستانه سال نو، لطمه و خسارت جدی دیده اند"، قرار گیرد.

برآورد می شود سه میلیون خانوار ایرانی مشمول دریافت این بسته های حمایتی شوند.

براساس دستور حسن روحانی به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نخستین بسته حمایتی تا پیش از پایان اسفندماه در اختیار افراد مشمول قرار می گیرد که با کمک بانک اطلاعات ایرانیان شناسایی و یا ثبت نام شده اند.

دو بسته حمایتی دیگر نیز در ابتدای سال آتی، در اختیار مشمولان این طرح قرار خواهد گرفت.

سازمان برنامه و بودجه نیز با دستور رئیس جمهور ، موظف به تامین اعتبار این بسته حمایتی شده است.

جزئیات طرح های حمایتی دولت
رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: در اجرای طرح بسته حمایتی برای شاغلان فاقد درآمد ثابت و متغیر حدود یک و نیم میلیون خانوار بین 200 تا 600 هزار تومان بسته حمایتی را در هفته آینده دریافت خواهند کرد.

رضا عوض‌پور در ارتباط با  بسته حمایتی دولت در برابر زیان‌های ناشی از کرونا اظهار کرد: دولت دو بسته حمایتی برای شاغلان فاقد درآمد ثابت در دستور کار دارد یکی بحث خرید اعتباری به گونه‌ای که کارگران ساختمانی و کارگران فصلی و روزمزد و دستفروشان و رانندگان تاکسی و کارگران رستوران‌ها می‌توانند یک الی دو میلیون تومان خرید اعتباری انجام دهند.

وی افزود: در برآورد اولیه ما حدود سه میلیون خانوار مشمول این طرح شناسایی شده‌اند و این تسهیلات با کارمزد 4 درصد می‌باشد و پس از ثبت نام متقاضیان و استحقاق سنجی افراد، به نوبت پرداخت خواهد شد.

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در مرحله دوم حدود یک و نیم میلیون خانواری که حتی دارای درآمد متغیر هم نداشتند توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها شناسایی شده‌اند و در هفته آینده اولین بسته حمایتی را دریافت خواهند کرد.

عوض‌پور تصریح کرد: مبالغ دریافتی این افراد برای خانوار یک نفره 200 هزار تومان، خانوار دو نفره 300 هزار تومان، خانوار سه نفره 400 هزار تومان، چهار نفره 500 هزار تومان و خانوار پنج نفره یا بیشتر رقم 600 هزار تومان خواهد بود.

همچنین در راستای حمایت از بنگاه‌های تولیدی و مشاغل آسیب دیده از ویروس کرونا، ستاد مقابله با بحران کرونا از سوی دولت تشکیل شده و شورای عالی کار با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب و کارهای متضرر شده از کرونا تعیین مهلت سه ماهه برای بازپرداخت اقساط سررسید شده این واحدها به شرط نداشتن بدهی جاری را به تصویب رسانده است.وزارت کار نیز ضمن شناسایی ۹۴۰ بنگاه آسیب دیده در رسته های مختلف، حمایت خود را از بنگاه‌های آسیب دیده با اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اعلام کرده که در قالب اعطای تسهیلات و بیمه بیکاری خواهد بود.

پویش های مردمی
در همین راستا مانند همیشه مردم زودتر از ارگان ها و سازمان ها به همراهی با این قشر از جامعه پرداخته و عده ای با بخشیدن اجاره چندماه از خانه و یا بخشیدن کرایه مغازه ها و محل کسب کارها به هم وطنان آسیب دیده از این معضل کمک می کنند.

از طرفی دیگر عده ای از فعالین سابق دانشجویی نیز با راه اندازی پویشی به نام چالش کسب و کارهای کوچک سعی دارند با معرفی این کسب و کارها به مردم از بیکار شدن و ورشکسته شدن این گروه از مردم عزیز در مقابل بیماری کرونا جلوگیری کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top