تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/12/27 - 09:22
کد خبر: 349200

یادداشت محمد افکانه درباره اتفاقات اخیر حرم حضرت معصومه؛

مسئول کیست؟

مسئول کیست؟

در مورد این افراط و تفریط ها نظر مراجع قم چیست؟ من یک سوالی دارم: در مورد این افراط و تفریط ها نظر مراجع قم چیست؟ این افراد حمله کننده یا عقبه فکری ندارند که جاهلانه این کار کرده اند، یا اگرعقبه فکری دارند باید روشنگری بشود و این کار بردوش مرجعیت است.

به گزارش سرویس فرهنگی - اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد افکانه دبیر تشکیلات سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل درباره اتفاقات اخیر حرم حضرت معصومه، حرم حضرت شاه عبدالعظم نوشت: تصاویر خاص و دلخراشی از تجمع و شکستن درب حرم حضرت معصومه(س) در قم منتشر شده است که به نظر من فهم و اظهار نظر در مورد این حرکت باید چند مسئله را در نظر داشت:

اول: بعد از شیوع کرونا در قم و ارائه توصیه های بهداشتی چقدر حرم حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و دیگر اماکن مذهبی رونق داشتند؟ به گزارش های مردمی (بنده از آقای رئیس جمهور بیشتر با قم در تماس تلفنی هستم) و تصاویر منتشره این اماکن از یک شعبه بانک هم خلوت تر شده بودند. به دلیل ضدعفونی کردن های منظم، پرتکرار و رعایت بهداشت و حضور بسیار کم مردم احتمال آسیب بسیار کم بوده است. که همان هم با تب سنجی جلوی درب‌ها(همان کاری که الان در ورودی بعضی مراکز خرید و ادارات دولتی) انجام می شود، قابلیت کاهش و غربالگری داشت. اما خوب باید به تصمیمات کارشناسانه وعاقلانه احترام گذاشت که فشار رسانه ها و فضاسازی های ایجاد شده در این تصمیم بسیار موثر بوده است. آنچه حداقل در قم این روزها شیوع کرونا را تشدید کرده است عدم رعایت مردم در ماندن در خانه و سرگرم شدن به زندگی روزمره و خریدهای شب عید است، که اگر هم جایی باید تعطیل شود اولویت با مراکز خرید، خیابان های شلوغ و پر تردد است که در گزارش های محلی و کارشناسانه به دقت مستخرج شده است.

دوم: این جماعت چه کسانی هستند؟ باید شناسایی شوند و جواب های احتمالی طرفداران فرقه شیرازی و رد پای دلارهای نفتی سعودی و ... ، که بعید هم نیست. اما آنچه به نظر من مهم است اینکه این افراد با این عقبه ذهنی که اینگونه حمله کرده اند آیا یک شبه به این نقطه رسیده اند؟ آیا چماق به مزد هستند؟ به نظر من جواب خیر است. سال های سال افراط و تفریط در دین داری، در قم ریشه دوانده است و همانطور که در پست قبلی نوشتم، شهر، شهر 72 ملت شده است با فرهنگ و اعتقادات بسیار متنوع. حال در مواجهه با این عمل زشت چه باید کرد؟ مطمئنا باید محکوم شد. چه کسانی باید محکوم کنند؟ همه باید این کار را محکوم کنند. موضع نظام و جوانان انقلابی که معلوم است. به نظر من اتفاقی که دیروز در قم افتاده، دست کمی از حمله به خانه حضرت زهرا (س) ندارد. شکست درب حرم سابقه تاریخی دارد. ایستادن در مقابل حرف و دستور ولی، قم و مدینه ندارد.

من یک سوالی دارم: در مورد این افراط و تفریط ها نظر مراجع قم چیست؟ من یک سوالی دارم: در مورد این افراط و تفریط ها نظر مراجع قم چیست؟ این افراد حمله کننده یا عقبه فکری ندارند که جاهلانه این کار کرده اند، یا اگرعقبه فکری دارند باید روشنگری بشود و این کار بردوش مرجعیت است. آیات عظام وحید خراسانی و صافی گلپایگانی (حفظ الله)، آیت مکارم شیرازی(حفظ الله) و ... امثال اینها باید موضع بگیرند. برای یکبار هم که شده ما می خواهیم بدانیم آیا مرجعیت حاضر است در مقابل هم لباسان خود بایستد؟ آیا حاضرند آن بیانیه ها و قیل و قال ها که در مواجهه با چهارتا نقد رحیم پور ازغدی کردند، در مواجهه با این فرق و گروه ها انجام دهند؟ این یک آزمون بزرگ است. اگر اینها قیام کنند و حرکتی انجام دهند این فتنه ها جمع شدنی است و گرنه با برخوردهای امنیتی و بگیر وببندها چند روز دیگر در جای دیگری خودش را نشان خواهد داد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top