تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/12/27 - 10:05
کد خبر: 349205

بیانیه یک تشکل دانشجویی پیرامون اخذ وام از صندوق بین المللی پول

توجه به این نکته دولت را ملزم می کند تا پیش از پذیرفتن این سیاست ها، به مردم توضیح دهد که در قبال دریافت این وام چه تعهدی را به صندوق می دهد و کدام نسخه از سیاست های تعدیلی این نهاد را اجرا می کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر پیرامون اخذ وام از صندوق بین المللی پول بیانیه ای را صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:
 طی چند روز گذشته صحبت هایی در خصوص گرفتن وام از صندوق بین المللی پول به جهت جبران خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا، در بدنه ی دولت شکل گرفته است. این صحبت ها که ابتدا با اعلام خبر اعطای وام تا سقف 50 میلیارد دلار به کشور های درگیر کرونا برای رفع مشکلات ناشی از شیوع این ویروس از سوی رئیس صندوق بین المللی پول شکل گرفت، حالا تبدیل به اقدام عملی شده است. اقدام عملی که در بی خبری نمایندگان مردم و برخلاف #اصل_هشتادم قانون اساسی، در روندی #غیر_قانونی پیگیری شده است. سه روز پیش، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با انتشار توئیتی در صفحه ی خود، از فرستادن نامه ای مبنی بر درخواست ایران برای دریافت وام پنج میلیارد دلاری برای رفع مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا به صندوق بین المللی پول خبر داد. در راستای این اقدام آقای ظریف در توئیتی از صندوق بین المللی درخواست کرد که با عملکرد مسئولانه این وام را در اختیار ایران قرار دهد.

بررسی سوابق صندوق پول نشان می دهد که اعطای وام از طرف این نهاد به کشور های مختلف نه تنها باعث رفع مشکلات این کشور ها نشده است، بلکه اجرای سیاست های تعدیلی ابلاغ شده از طرف این سازمان که از شروط اعطای وام ها هستند، در نهایت موجب ویرانی اقتصاد این کشور ها شده است.

شاهد این مدعا نیز وام هایی است که اقتصاد آرژانتین را به مرز نابودی کشاند.

در شرایط فعلی با وجود این که صندوق، نرخ سود این وام ها را صفر اعلام کرده است اما توجه به #سیاست_های_تعدیلی لازم الاجرای صندوق، می تواند راهنمایی در خصوص سنجش هزینه و فایده ی دریافت این تسهیلات باشد. به همین منظور انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر ضمن اظهار نگرانی نسبت به اقدامات اخیر در خصوص دریافت وام از صندوق بین المللی، مواردی را مطرح می کند که توجه به هر کدام می تواند در پیشبرد رویه ی صحیح در خصوص این اقدام موثر واقع شود.

در حال حاضر مشخصا وضع شفافیت در خصوص اقدامات و سیاست های مختلف از طرف دولت و زیربخش های آن چندان مناسب نیست. در واقع هیچ ساختار مثمر ثمری در خصوص اجرای این مهم وجود ندارد. نظایر آن هم در تصمیمات و سیاست ورزی های پیگیری شده در کشور مشاهده می شود. حال این سوال مطرح می شود که در این ساختار غیرشفاف چطور می توان اطمینان حاصل کرد که اعطای این وام سبب تحمیل سیاست های تعدیلی صندوق و در ادامه آسیب های جبران ناپذیر به اقتصاد کشور نمی شود؟

توجه به این نکته دولت را ملزم می کند تا پیش از پذیرفتن این سیاست ها، به مردم توضیح دهد که در قبال دریافت این وام چه تعهدی را به صندوق می دهد و کدام نسخه از سیاست های تعدیلی این نهاد را اجرا می کند.

مورد بعد در خصوص تحلیل هایی است که توسط کارشناسان پس از بررسی مجموع اقدامات دولت و طرف مقابل ارائه شده است، تحلیل هایی حاکی از آن که دریافت این وام از صندوق به عنوان #اهرم_فشار ای برای بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی و پذیرش کنوانسیون های مرتبط با fatf است؛ *دولت باید بداند که مردم ایران دیگر حاضر به پذیرش معاهدات خفت بار نیستند.* لذا در خصوص این مورد لازم است با بهره گیری از تجارب برجام با دقت عمل و تعهد بیشتر راهی برای  پذیرش یک چنین معاهدات ذلت باری باز نشود.

مسئله ی دیگری که وجود دارد، توجه نکردن دولت به بستر های داخلی موجود برای تامین این پول است. بستر هایی که تا به حال از طرف کارشناسان مطرح شده اند و حتی به عنوان پیشنهاد در قالب نامه به دست دولت رسیده است. نهایتا لازم است که دولت در کنار اقدامات کنونی برای برطرف کردن خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا، به بستر های داخلی نیز توجه کرده و آن ها را بررسی کند.

در نهایت انجمن اسلامی دانشجویان از دولت میخواهد تا با توجه کامل به موارد مطرح شده و ارائه توضیحات لازم در خصوص هر یک این شبهات به مردم، گامی موثر در خصوص رفع مشکلات اقتصادی به وجود آمده در شرایط حاضر بردارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top