تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/01/04 - 08:26
کد خبر: 349833

«خبرنامه دانشجویان ایران» کارنامه یک ساله اتحادیه‌های دانشجویی در عرصه فرهنگی را بررسی کرد؛

فرهنگ؛ در حرف اولویت اول در عمل آخر

فرهنگ؛ در حرف اولویت اول در عمل آخر

با نگاهی به کارنامه کاری تشکل‌های دانشجویی در عرصه فرهنگی در سال 98 به راحتی می توان به این نتیجه رسید که حوزه های مختلف فرهنگی اهمیت چندانی برای تشکل ها ندارند و آنها ترجیح می دهند تمام توان خود را صرف موضع گیری های سیاسی کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال 98 با همه شیرینی ها و تلخی هایش گذشت، سالی که شاید بتوان آن را یکی از سخت ترین سال های دهه 90 برای ایرانی ها دانست. سالی که با سیل در فروردین ماه شروع و با بیماری کرونا رخت بست اما در فاصله 12 ماهه اش هم بدون اتفاق نبود و در این بین حوزه فرهنگ نیز از ترکش های آن در امان نماند؛ همین مسئله باعث شد تا به سراغ واحد فرهنگی تشکل های دانشجویی برویم و کارنامه کاری شان در 98 را مورد بررسی قرار دهیم. هر چند که فعالیت های تشکل ها به راحتی مبین این مسئله این است که آنها توجه چندانی به عرصه فرهنگ ندارند و ترجیح می دهند در مباحث سیاسی کشور به عنوان اولین مطالبه گران و جریان ساز مطرح باشند، اما اگر بخواهیم نگاه موشکافانه ای به بداخلاقی های این روزها در جامعه و عرصه سیاست داشته باشیم، باید بگوییم که اصلاح حوزه فرهنگ بهترین راهکار برای تغییر وضعیت کنونی است، مسئله ای که البته چندان از طرف تشکل های دانشجویی جدی گرفته نمی شود.

نغمه فدوی، عضو کمیسیون فرهنگی جامعه اسلامی دانشجویان درباره مهمترین اقدامات این اتحادیه در عرصه فرهنگی به «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: از مهم‌ترین اقدامات تاسیس هیئت زینبیون اتحادیه جامعه اسلامی و همچنین طرح ویژه‌ سفیران زینبیون اربعین حسینی بود، همچنین در گام بعدی تاسیس گروه جهادی شهید شاهینی و تاسیس مرکز نیکوکاری نوید همدلی بوده است.

وی با بیان اینکه برگزاری جلسات هیات، جمع آوری کمک برای زلزله زدگان آذربایجان و سیل زدگان سیستان و بلوچستان از اقداماتی است که توسط واحد فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در طول سال گذشته انجام شده، تصریح کرد: قطعا در این میان پرداختن به معضلات فرهنگی هم در دستور کار قرار داشته است.

مباحث فرهنگی اولویت اول اتحادیه جامعه اسلامی است نه اولویت دوم و سوم
عضو کمیسیون فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با رد در اولویت نبودن عرصه فرهنگ در دستور کار تشکل های دانشجویی اظهار داشت: به هیچ عنوان این مسئله را قبول ندارم که مقوله‌ فرهنگ اولویت دوم یا سوم تشکل‌ جامعه اسلامی دانشجویان باشد و بی‌تردید مهم‌ترین و تاثیرگذارترین واحد در دفاتر جامعه اسلامی واحد فرهنگی بوده و اهم برنامه‌های دفاتر هم پیرامون مسائل فرهنگی برگزار شده است.

فدوی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: از آنجایی که فرهنگ از گستردگی بسیار زیادی برخوردار است و ذیل و صدری نداشته و شبیه به یک دریای بی‌کران می ماند، طبیعی است که عملکرد تشکل‌های دانشجویی همانند قطره‌ای است که در این دریا دیده نمی‌شود.

وی درباره دو اتفاق مهم سال 98 در رسانه ملی افزود: در واکنش به حرف‌های محمد صادق کوشکی حقیقتا واحدهای فرهنگی دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان ترجیح را بر اتخاذ موضع غیر علنی گذاشتند چرا که عقیده بر آن بود که اتخاذ مواضع علنی باعث از بین رفتن حرمت خانمی که مخاطب حرف‌های کوشکی بوده، می‌شود و به همین دلیل صرفا به تذکرات شفاهی اکتفا شد.

عضو کمیسیون فرهنگی جامعه اسلامی دانشجویان صحبت هایش را اینطور به پایان رساند:  در واکنش به صحبت‌های خانم ابوطالبی هم اعتقاد دارم که دانشجویان با فشارهایی که در فضای مجازی و بیان نقدهای صریح، او را مجاب به عذرخواهی کردند که میتوان گفت فعالین دانشجویی نقش خود را به درستی در این زمینه ایفا کرده بودند.

ورود مصداقی به مباحث فرهنگی درست نیست؛ باید جریان ساز باشیم
ایزدی، مسئول فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل برگزاری دوره‌ یک روز و نیمه‌ میعاد فرهنگی با هدف آموزش و توانمندسازی دبیران فرهنگی دفاتر عضو اتحادیه مستقل جزو اولین برنامه این اتحادیه در سال 98 به شمار می رود، گفت: در این دوره حبیب احمدزاده، فیلمنامه نویس؛ حسین شاهمرادی، رئیس انتشارات امیرکبیر و حسین یکتا حضور داشتند. از سوی دیگر ما برگزاری سلسله جلساتی با معاونت برنامه و بودجه‌ صدا و سیما در رابطه‌ با نقدهای جنبش دانشجویی به عملکرد صدا و سیما را هم درسال گذشته دنبال کردیم.

وی با تاکید بر اینکه مقوله فرهنگی بسیار گسترده است و مسائل و معضلات زیادی از مسائل ابتدایی مانند فرهنگ سازی گرفته تا معضلات و مشکلاتی که گاها ایجاد می شود، را دربر می گیرد، اظهار داشت: انتظار این است که تشکل های دانشجویی نسبت به همه اتفاقات حوزه فرهنگی موضع گیری داشته باشند، اما همانطور که روزانه هزار در عرصه کشور رخ می دهد و تشکل ها تنها نسبت به مهمترین آن ورد می کنند، در عرصه فرهنگی نیز دقیقا همین اتفاق می افتد.

مسئول فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: البته معتقدم در عرصه فرهنگی نمی توان اسم موضع گیری را به کار برد، چرا که قطعا درباره هر اتفاقی که در این حوزه رخ می دهد، دیدگاه های مختلفی وجود دارد که هر کدام به جای خود نیز درست هستند، از این رو بهتر است به جای استفاده از کلمه موضع گیری، از واژه واکنش فرهنگی استفاده کنیم. با این حال معتقدم مدتی می شود مباحث فرهنگی دیگر اولویت تشکل ها قرار ندارد که دلیلش هم به شرایط کشور و سیاست زدگی حاکم بر ایران است.

ایزدی در توضیح بیشتر این مسئله گفت:  شرایط کشور باعث شده تا اولویت اول تشکل ها مباحث سیاسی بوده موضع گیری شان نسبت به اتفاقای این حوزه بسیار بیشتر از عرصه فرهنگی باشد، البته طی یکی و دو سال اخیر شاهد این مسئله هستیم که تشکل ها آرام آرام در حال بازگشت به عرصه فرهنگ هستند و به این باور رسیده اند که تمام فعالیت هایشان به نوعی فعالیت فرهنگی محسوب می شود.

وی درباره عدم موضع گیری تشکل ها در مقولاتی مانند معافیت مالیات هنرمندان، صحبت های محمدصادق کوشکی و زینب ابوطالبی بیان داشت: این مسئله به همان سلیقه ای برخورد کردن با مباحث فرهنگی است، هر چند که معافیت مالیاتی یکی از مباحث مهمی است که تشکل ها باید نسبت به آن واکنش نشان می دادند و البته اتحادیه مستقل این کار را نیز انجام داده و دست به انتشار بیانیه زد، و حتی بخش سیاسی اتحادیه نیز برنامه هایی در این زمینه داشت، با این حال شاید از سمت اتحادیه های دیگر ورود چندانی را شاهد نبودیم.

مسئول فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: درباره زینب ابوطالبی و صادق کوشکی هم باید بگویم که سال گذشته در شرایط قرار گرفتیم که در هر روز و هر برهه ای یک اتفاق جدیدی رخ می داد و اگر می خواستیم طبق سیل رسانه ها حرکت کنیم، می بایست به صورت روزانه و با توجه به اینکه چه مطلبی اذهان عمومی را درگیر کرده، موضع گیری می کردیم و قطعا این کار  پیروی کردن از مسائلی بود که دیگران آن را برای ما بزرگ می کردند، در حالی که معتقدیم اگر قرار است کاری انجام دهیم بهتر است خودمان جریان ساز باشیم.

ایزدی ادامه داد: اتفاقات رخ داده در سال گذشته در رسانه ملی، قطعا به خود این سازمان و اینکه چرا نظارتی بر آن وجود ندارد، بر می گردد. قطعا این انتقاد به رسانه ملی وارد است که چرا وقتی یک اتفاقی رخ می دهد و بروز بیرونی پیدا می کنند، تازه نسبت به آن ورود می کنند و این مهم را در جلسات با مسئولین صدا وسیما هم مطرح کردیم. قطعا تا زمانی که بحث نظارت بر صدا وسیما به صورت کلی برطرف نشود تا جایی که شاید بتوان باید حتی یک نهاد جدید برای نظارت بر رسانه ملی ایجاد شود، اتفاقی رخ نخواهد داد و ورود مصداقی به اتفاقات رخ داده در رسانه ملی مشکلی را حل نخواهد کرد.

ایزدی با بیان اینکه متاسفانه تشکل ها به مهمترین رویداد فرهنگی در کشور که همان جشنواره فجر بوده و خود دارای حوزه های مختلف است، توجهی ندارند، خاطر نشان کرد: یکی از رسالت های تشکل های دانشجویی این است که باید ابعاد دیگر جشنواره را هم ضریب دهند تا از آن میزان تاثیرگذاری جشنواره فیلم فجر تا حدی کاسته شود، همچنین یکی از مقوله هایی که در حال حاضرتشکل های دانشجویی باید در بخش فرهنگی به  آن بپردازند، این است که مبانی و مسائل فرهنگی مهجور واقع شده که شاید یکی از آنها جشنواره شعر فجر باشد را در جامعه پررنگ کنند.

نکته جالب در بحث فعالیت های فرهنگی تشکل های دانشجویی این است که تلاش خبرنگار ما برای مصاحبه با مسئولین فرهنگی دیگر تشکل ها به جایی نرسید، اتفاقی که تا حدودی نشان دهنده عدم اهمیت مباحث فرهنگی از سوی این تشکل ها دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top