تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/01/04 - 10:31
کد خبر: 349851

بازخوانی حاشیه‌های دانشگاه در سال ۹۸// سه ماهه اول

از حواشی انتخابات نشریات وزارت علوم تا حمله به استاد دانشگاه تهران به خاطر افشای حقیقت!

از حواشی انتخابات نشریات وزارت علوم تا حمله به استاد دانشگاه تهران به خاطر افشای حقیقت!

در همان روزهای ابتدایی سال 98 نیز، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی دو فوریتی برای تعویق کلیه آزمون‌های سازمان سنجش، در قوه مقننه خبر داد و گفت: در این طرح آمده است تا آزمون‌های ذکر شده تا تاریخ ۱۵ خرداد به تعویق بیفتد.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال ۹۸ با تمام فراز و فرودهایش به پایان رسید، سالی که با سیل آغاز شد و با «کرونا» به کار خود پایان داد، در این میان فضای دانشگاه نیز متاثر از فضای سیاسی و اجتماعی کنش های خاصی را از خود نشان داد، به طور مثال در ماجرای سقوط هواپیما و گرانی یک شبه بنزین دانشگاه در برخی از موارد میدان دار بود که فضای خاصی را رقم زد. به همین بهانه در ادامه نگاهی به اتفاقات مهم سه ماهه اول سال ۹۸ شده است.

1- درخواست دانشجویان برای برکناری استاندار گلستان
اولین کنش دانشجویان در سال گذشته را می توان در ماجرای سیل دید؛ که یکی از حواشی آن سر خارجی استاندار گلستان بود، در سومین روز فروردین ماه، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه ای خطاب به وزیر کشور خواستار برکناری استاندار گلستان شدند، در این نامه آمده است:« شایسته بود جناب آقای مناف هاشمی دست کم‌پس از مشاهده آلام مردم سریعا بازگردند. اکنون که باز نگشته اند گویا مشکلات شخصی ایشان چنان حاد بوده که درد هزاران هموطن عزیز خود را از یاد برده اند! با این حال عجیب است که هنوز استاندار گلستان هستند! لذا مستدعی است سریعا ایشان را معاف نموده و جایگزین مناسبی بیابید تا هم جناب آقای مناف هاشمی به حل و فصل بهتر مسائل شخصی بپردازند.»

2- لزوم برخود قاطع با سال‌ها جنگل‌خواری
۹ دفتر جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در پنجمین روز در نامه ای خطاب به دادستان شهرستان گرگان خواستار برخورد با عاملان خرابی خانه های مردم در این استان شدند. در بخشی از این نامه آمده است: پرواضح است که سوء مدیریت‌ها‌‌ در مهندسی آب، جنگل خواری‌ها و از بین بردن پوشش گیاهی منطقه در طی این سال‌ها نقشی غیرقابل انکار در وقوع و تشدید این قبیل حوادث و خسارت‌ها داشته است.

3- تعطیلی دانشگاه ها
از نکات اشتراکی بین سال گذشته و امسال، تعطیلی دانشگاه ها پس از تعطیلات نوروز بود و سیل باعث تعطیلی بسیاری از دانشگاه ها حتی پس از تعطیلات شد.

کدام دانشگاه‌ها به دلیل سیل تعطیل هستند؟ +جدول

4- ماجرای تعویق کنکور کارشناسی ارشد
اما یکی از حاشیه های مهم سه ماهه اول سال گذشته ماجرای تعویق کنکور کارشناسی ارشد بود، ماجرا از آنجایی آغاز شد که جمعی از داوطلبان آزمون ارشد 98 دانشگاه های کشور به دلیل مشکلات ایجاد شده برای داوطلبان در مناطق سیل زده با ایجاد کمپینی خواستار تغییر زمان برگزاری این آزمون شدند. این آزمون قرار بود در تاریخ 5 و6 اردیبهشت ماه برگزار شود.  این مسئله در ابتدا با واکنش سازمان سنجش روبرو شد، رئیس سازمان سنجش در آن زمان(اینجــا) در پاسخ به این سوال که چرا امکان تعویق زمان برگزاری آزمون سراسری کارشناسی ارشد ناپیوسته به وجود نیامد؟ گفت: به لحاظ اینکه مناطق سیل‌زده اصلی ما خیلی داوطلب کارشناسی ارشد نداشته‌اند. همچنین علاوه بر اینکه پیش‌تر کنکور کارشناسی ارشد در بهمن ماه برگزار می‌شد و در سال ۹۳ به دلیل برف سنگینی که بارید زمان آزمون را یک هفته به تعویق انداختیم. بعدها به دلیل اینکه ما با مسائل آب و هوایی در بهمن ماه مشکل داشتیم، آزمون کارشناسی ارشد را در اردیبهشت ماه برگزار کردیم. در مورد تعویق آزمون کارشناسی ارشد در سال ۹۸ نیز باید گفت زمان این آزمون نزدیک ماه مبارک رمضان است و طبیعتا با توجه به شرایط ماه رمضان نمی‌توانیم آزمون را در این ماه برگزار کنیم.

البته تلاش دانشجویان نتیجه داد و در نهایت این آزمون به تعویق افتاد.(بیشتر بخوانید)

5- طرح ۲ فوریتی مجلس برای تعویق کنکور
در همان روزهای ابتدایی سال 98 نیز، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی دو فوریتی برای تعویق کلیه آزمون‌های سازمان سنجش، در قوه مقننه خبر داد و گفت: در این طرح آمده است تا آزمون‌های ذکر شده تا تاریخ ۱۵ خرداد به تعویق بیفتد.

6- شائبه تقلب در انتخابات دانشگاه تهران!
یکی دیگر از خبرهای حاشیه دار دانشگاهی، اتفاقات انتخابات نشریات دانشگاه تهران بود، ماجرای انتخابات نشریات دانشگاه تهران از این ‌قرار است که پس از برگزاری انتخابات در اواخر بهمن‌ سال گذشته که با مشارکت کمتر از 20درصد افراد واجدین شرایط رأی دادن در این انتخابات برگزار شد، محمدرضا محمدی، عضو دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم مدعی شد که 105 نفر از افرادی که در این انتخابات حائز حق رأی بوده‌اند، فارغ‌التحصیل شده‌اند و دیگر دانشجوی دانشگاه تهران نیستند. این عضو دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم درمورد ادعای تخلف در انتخابات دانشگاه تهران در گفت‌وگویی بیان کرد: «پس از برگزاری انتخابات دانشگاه تهران مطلع شدیم آماری که دانشگاه تهران از تعداد نشریات فعال خود گزارش داده بود با واقعیت مطابق نیست و این دانشگاه بعد از سال 78 تاکنون هرگز اقدام به به‌روز‌رسانی آمار نشریات خود نکرده است. 105 نفر از افرادی که در این انتخابات حائز حق رأی شده بودند اساسا دانشجوی دانشگاه تهران نیستند و تعداد زیادی از آنها بیش از 10 سال است که فارغ‌التحصیل شده‌اند.»

7- دانشجویان در برابر خصوصی‌سازی‌های افسارگسیخته
یکی دیگر از موضوعات دانشجویان در سال گذشته، پیگیری مسئله خصوصی سازی در کشور بود، اوایل اردیبهشت ماه بود که جمعی از دانشجویان و طلاب انقلابی در اعتراض به نحوه خصوصی سازی و فسادهای مالی ناشی از آن در برابر وزارت اقتصاد و دارایی تجمع برگزار کردند. این دانشجویان در تجمع خود آورده بودند: " با توجه به اینکه واگذاری‌های رانتی صورت گرفته توسط وزارت اقتصاد و شخص وزیر به عنوان رئیس هیئت واگذاری تاکنون چیزی جز از بین رفتن تولید ملی ، بیکاری کارگران و افزایش شکاف طبقاتی را منجر نشده ، جنبش عدالتخواه دانشجویی طی نامه‌هایی از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی خواستار پاسخگویی آنها در دانشگاه بود ؛ که با بی توجهی آقایان روبرو شد و نشان داد که آقایان دفاعی از عملکرد خود ندارند."

8- جاسبی صلاحیت تدوین تاریخ دانشگاه آزاد را ندارد
یکی دیگر از موضوعات جالب سال گذشته، رد پای جاسبی رئیس سابق دانشگاه آزاد در یک موضوع جنجالی بود، ۱۵دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نامه ای به جاسبی پیرامون اظهارات او در برنامه اختیاریه را عجیب خوانده و از مسئولین فعلی دانشگاه آزاد اسلامی خواستار بررسی تخلفات احتمالی جاسبی در دوران 30 ساله مدیریت وی شدند.

9- مجریان قانون در معاونت فرهنگی وزارت علوم، قانون‌شکنی می‌کنند
اما بدون شک انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم یکی از پرحواشی ترین موضوعات دانشگاهی در سه ماهه نخست سال گذشته بود، مدیران مسئول ۳۰۰ نشریه دانشجویی در نامه ای خطاب به منصور غلامی در واکنش به تعویق انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات این وزارتخانه خواستار بررسی تخلفات معاونت فرهنگی وزارت علوم شدند. درقسمتی از این نامه آمده است: «جناب وزیر؛ پر واضح است که تحت هر شرایطی انتخابات فوق الذکر باید طبق زمانبندی موجود در شیوه نامه مربوطه برگزار شود. بر اساس تبصره ٣ ماده اول این شیوه نامه، وزارت علوم باید این نشست را حد اکثر تا نیمه خرداد ماه هر سال برگزار کند. در حال حاضر اما طبق اعلام اعضای شورای مرکزی ناظر، انتخابات تا بعد از ماه مبارک رمضان به تعویق افتاده است. این درحالیست که مهلت قانونی برگزاری انتخابات توسط وزارت علوم بعد از ماه مبارک رمضان، منقضی خواهد بود.»

بیشتر بخوانید// تقلب طیف اصلاح طلب در انتخابات نشریات دانشجویی

اعتراض مدیران مسئول نشریات به تخلف معاونت فرهنگی وزارت علوم +نامه

این موضوع با حواشی دیگری نیز همراه بود.(اینجــا)

10- چرا دولتی‌ها آیین‌نامه انضباطی را به هم پاس می‌دهند؟
یکی از دیگر موضوعات داغ دانشگاهی، اصلاح آیین نامه انضباطی بود، در گزارش خبرنامه دانشجویان ایران در اواسط اردیبهشت ماه آمده است: "ماجرا از یک تیتر حاشیه‌برانگیز آغاز شد: «تخلف در فضای مجازی به آیین‌نامه انضباطی دانشجویان افزوده شد.» خبری که رسانه رسمی دولت «ایرنا» از قول جاماسب نوذری، مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر کرد و کمی بعد از داغ شدن جریان و پیچیدن خبر در فضای مجازی، تیتر آن را به «جزئیات اصلاحات آیین‌نامه انضباطی دانشجویان اعلام شد» تغییر داد. نوذری می‌گوید: «برخی موارد مانند رسیدگی به تخلفات در فضای مجازی یا پژوهشی و مواردی که از سال 78 تاکنون در این آیین‌نامه تغییر نکرده بود، اصلاح شد.»"

11- پشت پرده حضور این روزهای آخوندی در دانشگاه‌ها
اما یکی دیگر از موضوعات سه ماهه اول سال گذشته، دعوت از عباس آخوندی در دانشگاه ها توسط تشکل های حامی دولت بود، در گزارش خبرنامه دانشجویان ایران در آن روزها آمده است: نگاهی به دعوت کنندگان اخوندی نشان می دهد تشکل های اصلاح طلب در حال زمینه چینی برای حضور وی در دانشگاه های مطرح هستند، انجمن وفاق و توسعه در دانششگاه شیراز و انجمن اسلامی دانشگاه شریف طی یک ماه اخیر با دعوت از آخوندی خواسته اند تا او به بررسی دولت دوازدهم و یا عملکرد جمهوری اسلامی بپردازد.
سخنان آخوندی در این گونه همایش ها نشان می دهد او نه به عنوان یک پاسخگو بلکه خود به عنوان یک منتقد دولت و ساختاری صحبت می کند. او برای این انتقادات خود دلیل روشنی مانند استعفا از دولت را دارد که دستش را برای هر گونه انتقاد و در عوض فرار از پاسخ باز می کند. اما تشکل های اصلاح طلب در این میان نقش مهمی دارند، این تشکل ها که تمام و کمال در انتخابات 96 از روحانی حمایت کردند مدتی است که یا در انفعال و سکوت به سر می برند و سعی می کنند با انتقاد از دولت سعی کنند تا ضمن فاصله خود با دولت، بتوانند همچنان فضای انتقادی را در دست داشته باشند. برای مثال انجمن اسلامی دانشگاه تهران در روز حضور روحانی در این دانشگاه با راه انداختن تجمعی و شعارهایی مانند «رای ما رو دزدیدن، دارن باهاش پز میدن» فاصله گذاری جدیدی بین خود و دولت ایجاد نماید.

12- تجمع علیه حجاب اجباری
اما تجمع برخی از دانشجویان موسوم به چپ دانشگاه تهران در اواسط ماه رمضان یکی دیگر از حواشی سه ماهه نخست سال گذشته بود، جمعی از افراد موسوم به جریان چپ دانشگاه تهران در اعتراض به آنچه که آنها وضع قوانین حجاب در این دانشگاه می نامیدند مقابل پردیس هنر این دانشگاه تجمع کردند، این تجمع در حالی با استقبال کم دانشجویان مواجه شد که طی روزهای گذشته رسانه های حامی این جریان از یک تجمع اعتراضی گسترده خبر داده بودند. "اجرای هر گونه طرح حجاب و عفاف محکوم است"، "ما خواستار لغو قوانین جنسیتی هستیم" از جمله دست نویس های این افراد بود.(بیشتر بخوانید اینجــا و اینجــا)

چپ‌ها علیه حجاب!/ اعتراض دانشجویان به حضور افراد با چهره غیردانشجویی +عکس

13- دیدار دانشجویان و اساتید با رهبر انقلاب
دیدار تشکل های دانشجویی و اساتید با رهبر انقلاب یکی از موضوعات داغ خردادماه سال گذشته بود؛ جلساتی که با حواشی زیادی همراه شد، به طوری که متن سخنرانی یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران با موضوع رانت های پژوهشی در این دانشگاه یک حواشی چند ماهه ای را حول خود ایجاد کرد. تمامی حواشی این دیدارها را می توانید از صفحه "ماه دیدار ماه" دنبال کنید.

دانشگاه تهران به جولانگاه نزاع‌های سیاسی تبدیل شده است/ انتقاد از سهم هیات علمی زنان

14- شورش تشکل‌های اصلاح‌طلب علیه روحانی
و آخرین حاشیه دانشگاه ها در سال گذشته، حمله تشکل های دولت ساخته به دولت بود، در گزارش خبرنامه دانشجویان ایران در روزهای پایانی خردادماه آمده است: "سکوت طولانی مدت تشکل های اصلاح طلب در نهایت با نامه ای خطاب به حسن روحانی در انتقاد به موانع موجود برای تشکیل اتحادیه تادا شکست. این تشکل های دانشجویی که در زمان انتخابات نقش پیاده نظام جریان اطلاح طلب در دانشگاه را بر عهده داشتند حال با نزدیک شدن به سال های پایانی دولت به دنبال منافعی هستند که می بایست از طریق پیروزی روحانی در انتخابات کسب می کردند اما تا کنون دولت نه تنها کمکی به آنها نکرده است بلکه روز به روز در حال فاصله گذاری خود با این تشکل ها است."

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top